Dobra Umowa – Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Metryka praktyki

Firma: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich,
Branża: NGO,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Targi CSR 2005, 2008, 2010

Certyfikat SKP „Dobra Umowa”. Podstawą wydania Certyfikatu jest gruntowna analiza wzorców umów konsumenckich stosowanych przez firmy z dowolnej branży. Mogą to być umowy tradycyjne (np. na usługi bankowe, ubezpieczeniowe, turystyczne, telekomunikacyjne), warunki gwarancji oraz regulaminy sprzedaży internetowej. Analizę prowadzą doświadczeni prawnicy Stowarzyszenia, dzięki czemu Certyfikat SKP daje pewność, że objęty nim wzorzec umowny jest zgodny z prawem i interesem konsumentów. Innymi słowy, jeśli firma zdecyduje się zaoferować konsumentom dobre umowy, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (niezależna, ekspercka organizacja pożytku publicznego, której celem statutowym jest dbanie o interes konsumentów) swoją reputacją pomoże jej w zdobyciu większego zaufania. Odwołanie się do obszaru umów konsumenckich w przypadku Certyfikatu SKP jest nieprzypadkowe. Umowy konsumenckie są obecnie traktowane bardzo poważnie. Na przykład Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), tylko w 2009 roku przeanalizował wzorce umów stosowane przez tysiąc przedsiębiorców, stwierdzając nieprawidłowości w aż 571 przypadkach! Występowanie nieprawidłowości w takiej skali oznacza, że konsumenci słusznie mogą powątpiewać w to czy warunki oferowanych im umów są dla nich korzystne. Według sondażu przeprowadzonego przez Stowarzyszenie 96% konsumentów uważa, że SKP powinno opiniować umowy z przedsiębiorcami. Certyfikat SKP jest więc inicjatywą, która wspiera jeden z najważniejszych dziś obszarów związanych z ochroną praw konsumenta.