„Dar Dawania” – Coca-Cola Poland Services, Coca-Cola HBC Polska

Metryka praktyki

Firma: Coca-Cola HBC Polska,
Branża: FMCG,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Targi CSR 2005, 2008, 2010

SYTUACJA / PROBLEM:Firma Coca-Cola znana jest z szeroko zakrojonych kampanii marketingowych i promocyjnych. Najbardziej rozpoznawalną z nich jest kampania świąteczna, która dla konsumentów Coca-Coli stała się nawet „zwiastunem świąt” oraz nieodłącznym elementem wizerunku flagowej marki firmy. Tworząc świąteczną kampanię w 2007 r. firma postanowiła wykorzystać skalę oddziaływania świątecznej promocji konsumenckiej i połączyć w niej cele marketingowe i społeczne. Tak powstał oparty na zasadzie marketingu społecznie zaangażowanego świąteczny program „Dar dawania” zrealizowany z Polską Akcją Humanitarną (PAH). W ramach świątecznej promocji „Dar dawania” w 2007 r. firma postanowiła zrezygnować z akcji wymiany kodów spod nakrętek butelek na prezenty, a zaoferowała ich wymianę na wsparcie finansowe dla akcji PAH – Pajacyk, która ma na celu finansowanie posiłków dla niedożywionych dzieci w szkołach w całej Polsce.

OPIS DOBREJ PRAKTYKI/ ROZWIĄZANIE:

Świąteczny program konsumencki „Dar dawania” ruszył 5 listopada 2007 r. Pojawiły się produkty z etykietami „Wyślij kod z gestem”, zachęcające do wsparcia akcji dożywiania dzieci „Pajacyk”. Kupując napoje Coca-Cola, Coca-Cola Light, Fanta Orange i Sprite można było wesprzeć Pajacyka przesyłając specjalny kod znajdujący się pod nakrętką (można go było wysłać sms-em na numer 71017 lub wpisać na stronie internetowej www.coke.pl.) Każde 5 kodów składało się na jeden posiłek. Coca-Cola przekazała też Pajacykowi dochód ze wszystkich przesłanych przez konsumentów sms-ów. Na akcję Pajacyk przeznaczono też pieniądze z innych towarzyszących akcji aktywności. Kampanii towarzyszyła specjalna limitowana edycja świątecznej, aluminiowej butelki Coca-Coli. Część butelek podpisały gwiazdy Kayax Studio – wraz z płytami gwiazd trafiły one na aukcje internetowe, z których dochód został przeznaczony na akcję „Dar dawania”. Elementem programu świątecznego był świąteczny konwój i seria imprez rodzinnych z udziałem słynnych ciężarówek Coca-Coli w kilkudziesięciu miejscowościach w Polsce, na których konsumenci zachęcali do uczestnictwa w akcji.

KORZYŚCI

DLA FIRMY:
– Wzmocnienie relacji firmy z konsumentami, wzrost wskaźnika „ulubiona marka” o 7%
– Wzmocnienie wizerunku firmy jako społecznie zaangażowanej.
– Wzbogacenie doświadczenia firm Coca-Cola w zakresie pomocy społecznej
– Umocnienie współpracy między firmami z systemu Coca-Cola.
– Efektywność finansowa podjętego działania (podział kosztów i pracy)

DLA ADRESATÓW:
– Ufundowanie 100 tysięcy posiłków dla niedożywionych dzieci w ramach akcji Pajacyk.
– Stworzenie konsumentom platformy, dzięki której mogli nieść pomoc potrzebującym.
– Promowanie partnerstwa i współpracy firm z organizacją pozarządową.
– Wzmocnienie wizerunku organizacji pozarządowych (PAH) poprzez zwiększanie zdolności
do realizowania swojej misji.

WYZWANIA:

Wyzwaniem dla akcji „Dar dawania” była trudna do przewidzenia skala odzewu konsumentów
na akcję, w której do tej pory konsumenci wymieniali kody na nagrody.