Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
SYTUACJA / PROBLEM:Struktura organizacyjna Banku Zachodniego WBK opiera się na sieci placówek w całym kraju. Ze względu na dużą decentralizację, zależało nam na wprowadzeniu działania społecznego, w którym mogli by na równi uczestniczyć pracownicy poszczególnych oddziałów. Ponadto zgodnie z jedną z naszych kluczowych wartości korporacyjnych jaką jest partnerstwo, chcieliśmy dać szansę pracownikom podejmowania decyzji o poszczególnych projektach. Dodatkowo plany rozwoju banku związane są z rozwojem sieci placówek, co z kolei związane jest z nawiązywaniem dobrych relacji z lokalną społecznością.
OPIS DOBREJ PRAKTYKI/ ROZWIĄZANIE:
Początkiem procesu było referendum przeprowadzone wśród pracowników w roku 2006. Jego efektem było wybranie dziedziny pomocy: dzieci z ubogich rodzin oraz nazwy projektu: Bank Dziecięcych Uśmiechów. Następnie realizację projektu przekazano Fundacji Banku Zachodniego WBK. Następnie został wdrożony system, w którym każdy oddział może wnioskować o pomoc lokalnym organizacjom pozarządowym, szkołom, świetlicom środowiskowym pracującym z dziećmi. Fundacja opisała odpowiednie kryteria doboru projektu, których zadaniem jest ułatwienie podejmowania decyzji i wyboru trafnych partnerów. Każdy wniosek zgłaszany jest przez dyrektora danego oddziału do Komisji Charytatywnej, która składa się z pracowników banku z różnych pionów. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez Komisję, pracownicy z danego oddziału organizowali spotkanie z daną organizacją, podczas którego następowało przekazanie symbolicznego czeku z dotacją.
KORZYŚCI
DLA FIRMY: – System wpłynął pozytywnie na motywację i integrację pracowników banku w poszczególnych oddziałach – Dodatkową korzyścią było budowanie wizerunku dobrego sąsiada wśród lokalnych społeczności.
DLA ADRESATÓW PROGRAMU: – w 2006 r. przekazano 1 706 455,20 zł dla 407 podmiotów. W ramach tych wniosków objęto pomocą 17 279 dzieci. – w 2007 r. przekazano 2 231 059,86 zł dla 595 podmiotów. W ramach tych wniosków objęto pomocą 31 110 dzieci. – w ramach pomocy dzieci wyjeżdżały na kolonie letnie, zimowe, otrzymały sprzęt do pracy w świetlicach środowiskowych, wyprawki szkolne, sprzęt komputerowy.
WYZWANIA:
Problemem okazało się nierównomierne zaangażowanie w projekt poszczególnych regionów. Okazało się, że dużo chętniej angażowały się oddziały z terenów, w których bank od dawna ma placówki. Nowopowstałe placówki nie przejawiały takiej aktywności. Brakowało im dodatkowych zachęt, informacji o tym, które placówki mogą być dotowane.