Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Wolontariat pracowniczy jako element działań CSR firmy jest, a przynajmniej powinien być, włączony w jej działania PR i komunikację. Wolontariusze działają na rzecz społeczności i od właściwej komunikacji pomiędzy tymi dwiema grupami zależy, czy działania wolontariuszy odpowiadają rzeczywistym potrzebom istniejącym w środowisku lokalnym. Od komunikacji zależy także budowa zaufania i relacji między firmą a społecznością, co przekłada się na możliwość realizacji kolejnych, coraz bardziej złożonych działań.
Wolontariat pracowniczy, to nie tylko działania działów PR i HR firmy. To przede wszystkim działania samych zaangażowanych wolontariuszy. To oni komunikują o swoich działaniach i wykorzystują do tego wszystkie dostępne im media, przede wszystkim media społecznościowe.
Za komunikację tę odpowiadają osoby, które same angażują się i doświadczają emocji związanych z wolontariatem i zmianą, jaką ten wolontariat przynosi. Komunikują wszystko w pierwszej osobie – to „ja” jestem wolontariuszem, „ja” pomagam, „ja” wnoszę zmianę, „ja” pokazuję rezultaty mojego zaangażowania, wreszcie „ja” poświęcam swój czas, brudzę sobie ręce i co najważniejsze – to „ja” czuję satysfakcję z dobrze wykonanej roboty.
Złożenie tych dwóch modeli komunikacji – z jednej strony korporacyjnego, sztywnego, obwarowanego zasadami i strategiami i prowadzonego przez specjalistów, a z drugiej – naturalnego, niekontrolowanego i emocjonalnego stylu komunikowania wolontariuszy jest wyzwaniem dla koordynatorów, chcących jak najlepiej wypromować działania wolontariatu pracowniczego swojej firmy. Jest również skutecznym sposobem na zyskanie zainteresowania odbiorców, do których nie docierają wypuszczane w świat noty prasowe. Dzięki wsparciu komunikacji wolontariuszy zyskujemy to, co tonie wśród oficjalnych komunikatów prasowych tworzonych przez firmę – autentyczność przekazu.
Wykorzystując media społecznościowe, wolontariusze budują wizerunek wolontariatu pracowniczego jako działań tworzonych przez ludzi dla ludzi. Jeśli chcemy pokazać lokalnej społeczności, jak działa nasz wolontariat, to do szerszej publiki dotrze właśnie przekaz naszych wolontariuszy, a nie nasz własny. Dlatego zamiast konkurować informacyjnie z wolontariuszami albo, co gorsza, zabronić im indywidualnej komunikacji, efektywniej jest połączyć siły i zacząć działać razem.
Jeśli jesteś specjalistą PR, który chce rozwinąć komunikację o wolontariacie pracowniczym swojej firmy, to poniżej znajduje się kilka przydatnych wskazówek. A jeśli jesteś wolontariuszem, to przekaż te informacje działowi PR jako element wsparcia, którego oczekujesz dla swoich wolontariackich działań.
Więcej rad, o tym, jak komunikować działania wolontariackie w publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Komunikacja a wolontariat”.
Artykuł pierwotnie ukazał się w serwisie PRoto.pl.
W Forum Odpowiedzialnego Biznesu ekspert w dziedzinie wolontariatu, w tym wolontariatu pracowniczego. Menedżer projektów, trener, administrator serwisów internetowych, realizator transmisji na żywo w mediach społecznościowych. Animator grupy koordynatorów wolontariatu pracowniczego firm partnerskich FOB.
Od 2004 związany zawodowo z trzecim sektorem. Przez ponad 10 lat pracował z Centrami Wolontariatu w Kielcach, Warszawie i Gdańsku, oraz jako wolny strzelec z różnymi innymi inicjatywami społecznymi.
Absolwent Szkoły Liderów Organizacji Pozarządowych (Fundacja Szkoła Liderów, 2007), Szkoły Inicjatyw Strażniczych (SLLGO – obecnie Sieć Obywatelska Watchdog Polska, 2008).
W latach 2012-13, jako pracownik Centrum Wolontariatu w Warszawie współtworzył pierwsze pilotażowe wdrożenie wolontariatu długoterminowego w Polsce. Jego praca polegała na stworzeniu zasad programu i konkursu grantowego dofinansowującego pobyt wolontariuszy. Projekt był dofinansowany w ramach Komponentu Wolontariatu Długoterminowego PO FIO jako jeden z 3 pilotaży w Polsce, a w wyniku oceny merytorycznej wniosków otrzymał najwyższą liczbę punktów od ekspertów.
Biega w maratonach, lubi wegetariańską kuchnię, kolekcjonuje polskie komiksy. Od listopada 2015 realizuje się również jako tata.