Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Organizacja wolontariatu w szkole to temat, który na pierwszy rzut oka może nie dotyczyć biznesu, ale na pewno dotyczy pracowników. Szczególnie tych mających kontakt ze szkołą, nie tylko w ramach własnych działań społecznych, chociażby w postaci wolontariatu pracowniczego, ale też przez własne relacje rodzinne.
Zdecydowałem się na ten dość nietypowy jak na nasz portal artykuł zbierający wszystkie informacje na temat publikacji o takich działaniach. Z jednej strony, aby informacje te pojawiły się zbiorczo w internecie, a z drugiej, żeby pokazać wszystkim tym, którzy ze szkołami współpracują, czego po wolontariacie szkolnym mogą się spodziewać i gdzie odesłać wszystkich, którzy taki wolontariat chcą w szkołach realizować.
Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Warszawa 2022
Pobierz publikację »
Inspiracją do tego artykułu było pojawienie się właśnie tej publikacji, wydanej przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego we wrześniu 2022 roku. Jest to o tyle wartościowa publikacja, że stojący za nią Piotr Komosa jest osobą rozpoznawalną w środowisku jako autor ważniejszych publikacji na tematy prawa w wolontariacie. Do tej pory podczas uczenia przyszłych koordynatorów wolontariatu wykorzystuje się świadomie lub nie nawiązania do publikacji jego autorstwa wydanych przez Centrum Wolontariatu w Warszawie.
Takiej publikacji, opisującej wolontariat szkolny w skali ogólnopolskiej, dotychczas brakowało. Istnieją co prawda podobne publikacje, ale opierają się na działaniach programów miejskich. Dostępne obecnie publikacje pisane z myślą o wszystkich szkołach mają już niestety swoje lata, co może zniechęcać do ich lektury. Chociaż cały czas mogą być inspirujące
Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2017
Baza wiedzy z publikacją do pobrania »
Publikacja wydana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej zawierające wskazówki jak stworzyć Szkolne Koło Wolontariatu przygotowana z myślą o wolontariacie miejskim realizowanym w ramach programu Ochotnicy Warszawscy.
Z przydatnych rzeczy zawiera dobre praktyki i przykłady pochodzące z innych projektów realizowanych przez CEO, tj. „Solidarna Szkoła”, „Młody Obywatel”, „Młodzi Przedsiębiorczy”, „W-f z klasą” i „Szkoła z klasą”. W publikacji znajdują się też gotowe scenariusze spotkań dla wolontariuszy.
Przy okazji publikacji warto sięgnąć po zasoby uzupełniające takie jak kalendarze, formularze, plakaty, zeszyty, kodeks, oraz dobre praktyki wydane w formie publikacji. Warto też sięgnąć po obszerną bazą wiedzy wolontariatu szkolnego i młodzieżowego.
Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego, Wrocław 2021
Publikacja powstała w odpowiedzi na potrzeby nauczycielek i nauczycieli, opiekujących się we Wrocławiu szkolnymi grupami wolontariatu. Jest stosunkowo młoda, zawiera przez to rozdział opisujący wolontariat podczas pandemii. Ciekawie rozpisane są także rozdziały dotyczące roli koordynatora i budowania wizerunku koła.
Regionalne Centrum Wolontariatu w Katowicach, Katowice 2016
Publikacja śląskiego Centrum Wolontariatu, posiadającego duże doświadczenie w łączeniu szkolnego wolontariatu z grywalizacją. Praktycznie ⅓ publikacji to dobre praktyki i inspiracje, a jeśli tego by było mało, to istnieje także dodatkowa publikacja zawierająca opis 30 akcji Szkolnych Klubów Wolontariusza. Warto też sięgnąć do rozbudowanej bazy wiedzy dla koordynatorów na stronie, w której znajdują się między innymi nagrania webinariów.
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2011
Publikacja mająca już swoje lata, wydana w 2011 roku, ale nadal wartościowa. Pochodzi do wolontariatu uczniowskiego od strony zarządzania projektem. Zawiera rozbudowany opis budowania z uczniami badania zasobów społeczności lokalnych oraz przygotowania i realizacji projektu uczniowskiego. Moim zdaniem to pozycja obowiązkowa w biblioteczce każdego nauczyciela prowadzącego wolontariuszy
Poza konkretnymi publikacjami warto jest sięgnąć po publikacje na temat wolontariatu szkolnego, które ukazywały się do tej pory. Większość z nich zawiera opis podstaw prawnych oraz procesu zakładania koła lub klubu wolontariatu, które mogą się powtarzać. Jednak w części z ich można znaleźć inspirujące wskazówki lub przykłady działań. Publikacje te są dostępne między innymi w Bibliotece Wolontariatu.
Przysłowie mówi: „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Jeśli więc chcemy mieć aktywne społecznie i obywatelsko społeczeństwo, to musimy w nie inwestować już na etapie szkoły. Jako rodzice, opiekunowie i członkowie rodzin też powinniśmy się interesować tym tematem, chociażby po to, żeby orientować się czym zajmują się młodzi ludzie. Szczególnie ci z naszego najbliższego otoczenia. O tym jak różnie z tym bywa świadczą wyniki jednego z moich ulubionych badań, niestety już nie kontynuowanego, pokazującego rozjazd między tym co robi młodzież, a tym co ich rodzice myślą, że robi.
Źródło: Raport roczny programu społecznego „Szkoła bez przemocy”, Warszawa 2010
W Forum Odpowiedzialnego Biznesu ekspert w dziedzinie wolontariatu, w tym wolontariatu pracowniczego. Menedżer projektów, trener, administrator serwisów internetowych, realizator transmisji na żywo w mediach społecznościowych. Animator grupy koordynatorów wolontariatu pracowniczego firm partnerskich FOB.
Od 2004 związany zawodowo z trzecim sektorem. Przez ponad 10 lat pracował z Centrami Wolontariatu w Kielcach, Warszawie i Gdańsku, oraz jako wolny strzelec z różnymi innymi inicjatywami społecznymi.
Absolwent Szkoły Liderów Organizacji Pozarządowych (Fundacja Szkoła Liderów, 2007), Szkoły Inicjatyw Strażniczych (SLLGO – obecnie Sieć Obywatelska Watchdog Polska, 2008).
W latach 2012-13, jako pracownik Centrum Wolontariatu w Warszawie współtworzył pierwsze pilotażowe wdrożenie wolontariatu długoterminowego w Polsce. Jego praca polegała na stworzeniu zasad programu i konkursu grantowego dofinansowującego pobyt wolontariuszy. Projekt był dofinansowany w ramach Komponentu Wolontariatu Długoterminowego PO FIO jako jeden z 3 pilotaży w Polsce, a w wyniku oceny merytorycznej wniosków otrzymał najwyższą liczbę punktów od ekspertów.
Biega w maratonach, lubi wegetariańską kuchnię, kolekcjonuje polskie komiksy. Od listopada 2015 realizuje się również jako tata.