Artykuł ekspercki

Dobry klimat zaczyna się w domu, czyli jak IKEA przygotowuje się do szczytu klimatycznego ONZ COP24 w Katowicach

9 listopada 2018

Chcąc lepiej zrozumieć, jak inspirować naszych klientów do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia na co dzień, przeprowadziliśmy badanie pt. „Dobry klimat zaczyna się w domu” (Climate action starts at home). Zmiany klimatu to problem globalny i dotyczy każdego z nas. Naszym celem było dowiedzieć się, co ludzie na całym świecie myślą o tych zmianach, a także ja działania przyjazne klimatowi podejmują w swoim codziennym życiu oraz jak możemy im w tym pomóc. W badaniu wzięło udział ponad 14 000 osób z 14 krajów, w tym z Polski.

Zaangażowanie w działania na rzecz klimatu

Poszczególne społeczności, regiony czy też kraje inaczej postrzegają zmiany klimatyczne i w różny sposób starają się im przeciwdziałać. Aby określić poziom osobistego zaangażowania w te działania, IKEA opracowała Indeks Zachowań w odniesieniu do Zmian Klimatycznych (eng. Climate Change Behaviour Index). Według opracowanego wskaźnika, recykling i oszczędzanie energii w domu są najczęstszymi działaniami podejmowanymi na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu. Co ciekawe, Polscy konsumenci mają jeden z najbardziej pozytywnych wyników indeksu zachowań klimatycznych. Osiągają lepsze wyniki niż przeciętne w zakresie recyklingu, naprawiania urządzeń domowych, kupowania używanych przedmiotów i korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu. Jednak słabym punktem nadal pozostają w Polsce odpady żywnościowe – wiele osób przyznaje się do marnowania jedzenia.

Postawy konsumentów

W przeprowadzonym badaniu IKEA zidentyfikowała cztery grupy konsumentów reprezentujące różne poglądy i przekonania dotyczące zmian klimatycznych. Na podstawie wskazywanych postaw, przekonań, barier i motywatorów zostały wyróżnione grupy: optymistów, zwolenników, bezradnych oraz sceptyków. Optymiści widzą sens i celowość w podejmowanych działaniach,  wierzą, że mogą pozytywnie wpłynąć na problem globalnego ocieplenia, jednocześnie niezbyt chętnie podejmują nowe działania, ponieważ są przekonani, że zrobili już swoje. Szukają łatwych rozwiązań, które należy im podsunąć. W Polsce ta grupa stanowi 29% badanych. 24% Polaków to zwolennicy, którzy zdają sobie sprawę, że wszyscy musimy zrobić co w naszej mocy, aby konsumować mniej, ponownie używać i przetwarzać produkty. Są oni gotowi dokonać zmian w swoich własnych zwyczajach. Aż 35% badanych Polaków zalicza się do grupy bezradnych, odczuwających na co dzień skutki zanieczyszczenia środowiska i martwiących się o ich wpływ na zdrowie. Uważają oni jednak, że jest już za późno na zmiany – inni ludzie nie robią nic w tej kwestii, a oni nie chcą w pojedynkę toczyć walki. Ostatnią 12% grupą są sceptycy twierdzący, że ocieplenie klimatu to naturalny proces, wykorzystywany jako propaganda przez polityków czy koncerny. Ta niewielka grupa nie podejmuje działań na rzecz ekologii, widzi jednak wymierną korzyść finansową recyclingu czy energii odnawialnych.

Potrzeba wsparcia i edukacji

Badani deklarują, że chętnie podejmują działania mające na celu przeciwdziałanie zmianom klimatycznym – zrobiliby jednak więcej, gdyby wiedzieli konkretnie, co mają robić, otrzymali wsparcie oraz widzieli korzyści z takiego działania. Wśród ankietowanych istnieje przekonanie, że rządy i firmy, a także inni ludzie, nie podejmują wysiłku w celu przeciwdziałania zmianom klimatu, co zniechęca ich do osobistego zaangażowania w tego typu działania. Brak wsparcia ze strony rządu podawali jako największą barierę.. Wśród ankietowanych istniało również silne przekonanie, że zachowania przyjazne dla środowiska są kosztowne. Kluczem do odblokowania aktywności społeczeństwa jest jego przekonanie, że podejmowane działania mają realny wpływ na środowisko oraz że mogą one przynieść realną oszczędność.

Razem możemy więcej

Przeprowadzone badanie pokazuje, że ludzie potrzebują praktycznych rozwiązań, które pozwolą im zaoszczędzić pieniądze, przyczynią się do polepszenia zdrowia oraz ułatwią codzienne życie, a jednocześnie będą przyjazne środowisku. Przykłady tego, co robią inne osoby, przedsiębiorstwa i rządy, a także odpowiednie wsparcie i infrastruktura, również pomogłyby stworzyć poczucie sensowności wspólnych działań. Nadszedł czas, aby to firmy, przy współpracy z różnymi instytucjami, zarówno państwowymi, jak i prywatnymi, stały się wzorem do naśladowania w kreowaniu praktycznych rozwiązań służących walce ze zmianami klimatu.

W IKEA wierzymy, że dobry klimat zaczyna się w domu. Poprzez nasze sklepy i stronę internetową mamy ogromną szansę, aby zainspirować miliony odwiedzających nas klientów i  pokazać im, jak można żyć w bardziej zrównoważony sposób. Systematycznie zwiększamy ofertę produktów i rozwiązań, , które wspierają tę postawę i pozwalają zmniejszyć nasz negatywny wpływ na klimat. Przykładowo, od 2015 roku sprzedajemy oświetlenie wyłącznie w technologii LED. W 2017 roku sprzedaliśmy na całym świecie aż 85 milionów żarówek LED, które nie tylko oszczędzają energię ale też są bezpieczne i bardzo trwałe. W naszej ofercie w Polsce, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i od niedawna w Niemczech są instalacje fotowoltaiczne, dzięki którym klienci indywidualni mogą produkować energię odnawialną na własne potrzeby. Do 2025 roku planujemy rozszerzyć tę ofertę na pozostałe rynki, na których IKEA jest obecna.

Bibliografia

Autorzy

Katarzyna Dulko-Gaszyna

Katarzyna Dulko-Gaszyna

Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA. Jest odpowiedzialna za realizację strategii i działań zrównoważonego rozwoju w sieci sklepów IKEA w Polsce od 2011 roku. Wcześniej kierowała działaniami CSR w branży wydawniczej (grupa mediowa RASP). Główne obszary eksperckie to odpowiedzialna konsumpcja i komunikacja, strategia zrównoważonego rozwoju produktów i serwisów, zarządzanie surowcami wtórnymi z naciskiem na zamknięty obieg produktu oraz kampanie społeczne i CRM. Ukończyła studia m.in. z zakresu politologii oraz zarządzania środowiskowego na Uniwersytecie Jagiellońskim, Politechnice Warszawskiej oraz na niemieckich Uniwersytetach w Hamburgu i Bremie.