Artykuły eksperckie

12 sierpnia 2016

Różnorodność jest fundamentalną wartością każdego społeczeństwa

Różnorodność jest fundamentalną wartością każdego społeczeństwa. Biorąc pod uwagę zmiany demograficzne w naszym kraju i starzejące się społeczeństwo, konieczne jest wprowadzanie przekształceń również w organizacji i zarządzaniu w miejscu pracy. W tym kontekście ważne jest włączanie kwestii zarządzania wiekiem i równości płci do polityk i procedur stosowanych w organizacjach, jak również wypracowanie i wdrożenie polityki równego traktowania i zarządzania różnorodnością w miejscu pracy ze szczególnym uwzględnieniem takich obszarów, jak dostęp do szkoleń i awansów, wynagrodzenia czy godzenie obowiązków zawodowych z życiem prywatnym i rodzinnym.

4 sierpnia 2016

Najważniejsze są działania prewencyjne – rozmowa z Krzysztofem Śmiszkiem

Marzena Strzelczak

Karta Różnorodności z pewnością służy do realizacji kilku celów. Dzięki temu narzędziu w przedsiębiorstwach umocowane zostaną oficjalnie wartości, których obowiązywanie niekoniecznie było dostatecznie jasne lub oczywiste. Karta służyć zatem będzie do budowania odpowiedniej atmosfery w miejscu pracy, wyznaczy także standardy relacji – zarówno na linii: przełożony – pracownik, jak i pomiędzy pracownikami.

16 czerwca 2016

Iluzoryczne przeszkody, realne korzyści

Marzena Strzelczak

W ciągu czterech lat, które upłynęły od inauguracji Karty Różnorodności w Polsce, zrealizowane zostały dwa badania wśród jej sygnatariuszy. Pierwsze było elementem szerszego projektu – objął on od maja do września 2014 r. 11 krajów (spośród 13), w których wówczas Karta Różnorodności była obecna. Było to jedno z przedsięwzięć Platformy Wymiany Wiedzy i Współpracy Kart…

28 lutego 2016

Kto się wypala, musi najpierw płonąć – jak zaburzona równowaga między różnymi sferami życia może wpłynąć na wypalenie zawodowe i zdrowie pracowników?

Katarzyna Orlak

Konflikt praca–rodzina pojawia się, gdy wysiłki pracownika/pracownicy zmierzające do spełnienia wymagań, jakie stawia pracodawca, kolidują z możliwością spełnienia wymagań związanych z rolą małżonka/małżonki, rodzica lub opiekuna. Częste występowanie konfliktu praca–rodzina może być przykładem przeszkód w skutecznym wypełnianiu obowiązków domowych i może osłabiać zdolność jednostki do budowania i utrzymania pozytywnego wizerunku samego siebie jako członka rodziny. Co więcej, zarówno role zawodowe, jak i rodzinne stanowią istotny składnik tożsamości osoby dorosłej, stąd przeszkody w formowaniu i utrzymaniu tożsamości pracownika i członka rodziny odbierane są jako stresujące.

26 lutego 2016

Lider to ktoś, komu zależy na dobrobycie jego ludzi

Marcin Capiga

Menedżer powinien dbać o work–life balance swoich podwładnych z dwóch powodów. Po pierwsze czysto ludzkich, po drugie biznesowych. Każdy z nas ma określoną moc twórczą. Można ją oczywiście próbować „podkręcać” i nadwyrężać – np. dając ludziom liczbę zadań niemożliwą do zrealizowania w czasie pracy czy oczekując wykonywania zadań sprzecznych z systemem wartości pracownika/pracownicy.

24 lutego 2016

Work–life balance – (r)ewolucja w działach HR

Izabela Warwas

Jednym z wyzwań stojących przed współczesnymi pracownikami i pracownicami jest życie w coraz większym tempie. Z czego to wynika? Postępuje wydłużanie i intensyfikowanie czasu pracy, pojawia się permanentna konieczność doskonalenia kompetencji, a co za tym idzie – brak czasu wolnego na życie rodzinne i towarzyskie oraz wypoczynek.

18 listopada 2013

Karty Różnorodności w Europie

Ponad 5500 przedsiębiorstw i instytucji publicznych podpisało Karty Różnorodności (Diversity Charters) w 12 krajach europejskich. Karta Różnorodności to krótki dokument, który firma lub organizacja publiczna podpisuje dobrowolnie. Przedstawia ona podejmowane przez organizację działania na rzecz różnorodności i równego traktowania w miejscu pracy, bez względu na wiek osób, niepełnosprawność, płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię, orientację seksualną…

Typ artykułu

Obszar tematyczny