Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Coraz częściej słyszymy, że dominującym obszarem działalności wielu korporacji są hiperkonkurencyjne rynki, gdzie wszystko zostało już odkryte i zagospodarowane, a o każdy procent udziału toczy się wręcz krwawa walka.
Praktyka CSR rozwijała się w ubiegłym roku niezwykle żywiołowo. W zasadzie trudno znaleźć jakąś znaczącą firmę w Polsce, która na swoich stronach nie informowałaby dziś o swojej społecznej odpowiedzialności i nie deklarowała oddania zasadom CSR. Ale, co ciekawe, coraz częściej na deklaracjach się nie kończy.
W przemówieniu na Światowym Forum Gospodarczym w Davos 25 stycznia 2008, potentat oprogramowania komputerowego wezwał do „kreatywnego kapitalizmu”, który powinien być zwrócony ku biednym krajom, gdzie potrzeby ludzi są, zdaniem Gatesa, ignorowane.
W debacie o zrównoważonym rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu warto zwrócić uwagę na szczególną rolę sektora energetycznego – energetyka jest najważniejszą siłą napędową współczesnej cywilizacji i jednym z kluczowych filarów gospodarki. Zmiany zachodzące w strukturze rynku energetycznego oraz globalne wyzwania, związane m.in. z bezpieczeństwem energetycznym i efektywnością energetyczną, pozostają stałym elementem międzynarodowej debaty.
Przyglądając się strategiom społecznej odpowiedzialności (CSR) różnych przedsiębiorstw bardzo łatwo jest zauważyć, że wiele działań tzw. społecznie odpowiedzialnych nie mogłoby zostać zrealizowanych bez współpracy przedsiębiorstwa z partnerami społecznymi ze swojego otoczenia.
Działania firm niezgodne z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu bardzo szybko spotykają się z krytyką Internautów oraz równie szybko z konkretnymi działaniami wymierzonymi przeciwko nieodpowiedzialnym praktykom. Z drugiej strony społeczności wirtualne posiadają ogromy potencjał tworzenia i wypracowywania kreatywnych rozwiązań, także w kontekście CSR, mogą tym samym stanowić niezwykle cenne źródło inspiracji dla wszystkich instytucji zaangażowanych w rozwój odpowiedzialnego biznesu.
Kolejna edycja badań (prowadzonych regularnie, rokrocznie od 16 lat), pt. „Polacy w zwierciadle ekologicznym”, przeprowadzonych w kwietniu 2008 na próbie 1136 osób, przez dr. Artura Bołtromiuka oraz mgr. Tadeusza Burgera w Instytucie na rzecz Ekorozwoju dostarcza ciekawych przesłanek o zmianach świadomości ekologicznej Polaków.
Firmy inwestują spore sumy pieniędzy w swoją odpowiedzialność społeczną m.in. poprzez poprawę standardów łańcucha dostaw czy przyjazne ekologicznie nowoczesne technologie.
„Nie będę kupować Coca-Coli i butów Adidasa, jeżeli nie wycofają się ze sponsorowania igrzysk w Chinach” – ogłoszenie o takiej treści pojawiło się w czterech polskich dziennikach w ostatnich dniach marca bieżącego roku. Zbliżające się Igrzyska Olimpijskie w Pekinie wzbudzają wiele kontrowersji nie tylko wśród czołowych polityków, ale jak widać również wśród polskich konsumentów.
Według raportu wydanego przez Boston College Center, zarządzanie społeczną odpowiedzialnością (CSR), stało się formalną częścią struktury korporacyjnej i praktyki zarządzania. Wiele firm włącza tę funkcję w kompetencje departamentu korporacyjnego i zespołów interdyscyplinarnych.