Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Interesujący jest fakt, że tzw. teoria interesariuszy od początku mogła być dwojako interpretowana – jako strategiczno-techniczne bądź jako etyczno-polityczne podejście do zarządzania. W pierwszym rozumieniu próbowano uwzględnić intencje interesariuszy (np. klientów) w ramach decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie o tyle, o ile były one użyteczne w kontekście strategicznego pozycjonowania przedsiębiorstwa. W drugim podejściu chodziło o etyczne uwzględnienie różnych osób, na które przedsiębiorstwo oddziaływuje w wyniku swoich działań, bez względu na to, czy wiązało się to dla przedsiębiorstwa z jakąś korzyścią czy nie.
Podejście do zarządzania firmą oparte na zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu wyróżnia zaangażowanie interesariuszy i włączanie ich do codziennego kierowania organizacją. Wraz z ewaluacją koncepcji corporate social responsibility rozwijały się formy angażowania interesariuszy, od prostych badań ankietowych, przez współpracę z partnerami społecznymi, po sformalizowany proces dialogu społecznego według standardu AA1000.
Dostawcy to interesariusze, którzy najrzadziej stają się bohaterami dobrych praktyk, jakimi chwalą się polskie firmy, a komunikacja na ten temat wydaje się jeszcze niewystarczająca. Tymczasem jest to jeden z najważniejszych i najbardziej newralgicznych obszarów działania przedsiębiorstw – obszarów, które w coraz większym stopniu stają się obiektem zainteresowania konsumentów, organizacji strażniczych oraz globalnych kontrahentów.
6 marca odbyło się spotkanie z cyklu „Rozmowy o odpowiedzialnym biznesie”; tym razem dotyczyło „Dialogu z interesariuszami”. W spotkaniu uczestniczyli Marek Kosycarz, dyrektor ds. korporacyjnych British American Tobacco, Marek Borowski z Federacji Polskich Banków Żywności, Franciszek Bobrowski z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, i Kamil Wyszkowski z Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).
Każda firma, bez względu na rozmiar, sektor i branżę, operująca w różnych środowiskach, musi nieustannie szukać sposobu na budowanie relacji z jej interesariuszami, od których zależy ekonomicznie lub społecznie. Interesariusza wiąże z organizacją jakiś ‘interes’, pośredni lub bezpośredni, aktywny lub pasywny, uświadomiony lub nieuświadomiony, uznany lub nieuznany, bliski lub odległy w czasie.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z debaty „Czy kryzys finansowy pomoże określić czym jest prawdziwy odpowiedzialny biznes?”, która towarzyszyła ogłoszeniu Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2008,Dobre praktyki”, 31 marca 2009r.
Uczestnicząc w rozmaitych konferencjach na temat społecznej odpowiedzialności biznesu (obojętne czy są to te biznesowe, naukowe, czy pozarządowe), najczęściej można spotkać się z powielaną bez końca definicją Komisji Europejskiej z 2001 roku.
Odpowiedzialni decydenci zwracają uwagę, że zrównoważony rozwój jest prawdopodobnie największym wyzwaniem jakie kiedykolwiek stanęło przed ludzkością.
Jak firmy zarządzają swoimi ‘etycznymi wynikami’ i jakie ma to znaczenie dla ogólnego obszaru finansów?
Coraz częściej słyszymy, że dominującym obszarem działalności wielu korporacji są hiperkonkurencyjne rynki, gdzie wszystko zostało już odkryte i zagospodarowane, a o każdy procent udziału toczy się wręcz krwawa walka.