Artykuły eksperckie

23 grudnia 2015

Zrównoważony łańcuch dostaw

Agata Rudnicka

Temat zrównoważonego łańcucha dostaw to rezultat pojawiających się wyzwań społecznych i środowiskowych związanych z zarządzaniem coraz bardziej złożonymi relacjami przedsiębiorstw z dostawcami i innymi partnerami biznesowymi. Łańcuch dostaw to skomplikowana struktura, w ramach której powstają produkty oferowane coraz bardziej dociekliwym konsumentom. Mając tak szeroki dostęp do dóbr, klienci coraz częściej poprzedzają swoje wybory uzyskaniem informacji o tym, z jakiego kraju pochodzą i w jaki sposób powstają kupowane przez nich produkty.

23 grudnia 2015

Odpowiedzialność za środowisko

Agata Rudnicka

O ile aspekty społeczne są dość szeroko dyskutowane i analizowane w kręgach biznesowych, o tyle dyskusja o wymiarze środowiskowym często ogranicza się w wielu przypadkach do wskazania prostych działań organizacyjnych, jak zielone biuro czy segregacja odpadów. Nie oznacza to jednak, że w organizacjach biznesowych nie podejmuje się różnorodnych inicjatyw i wdrażania „zielonych” rozwiązań, ale są one zazwyczaj mniej widoczne lub słabiej promowane.

21 grudnia 2015

Zarządzanie relacjami z interesariuszami

Marzena Strzelczak

Zarządzanie relacjami z interesariuszami, a więc z każdym, kto ma wpływ na firmę lub na kogo ona oddziałuje, jest warunkiem pomyślnego rozwoju biznesu. Rozumieją to działy sprzedaży i marketingu; opierając się na badaniach, starają się dotrzeć do potrzeb anonimowych klientów. Kwestie budowania zaufania są elementem wielu norm i wytycznych dotyczących CSR. Odwołanie do tego, by organizacja brała pod uwagę oczekiwania interesariuszy, jest zawarte w definicji ISO 26000. Zarządzanie relacjami z interesariuszami to kluczowy element odpowiedzialnego biznesu przynoszący szereg korzyści wszystkim stronom, od minimalizowania ryzyka po pomysły na innowacje i rozwój partnerstw międzysektorowych.

20 grudnia 2015

Etyka w organizacji

dr Agnieszka Siarkiewicz

Specjaliści zajmujący się CSR podkreślają, że odpowiedzialny biznes nie oznacza pytania o sposób wydawania pieniędzy, ale ich zarabiania. Nie ulega wątpliwości, że biznes, podobnie jak inne sfery ludzkiego życia, posiada swój wymiar etyczny i podlega ocenie moralnej.

19 grudnia 2015

Strategia CSR

Marzena Strzelczak

Jest wiele pojęć odnoszących się do strategii CSR, czyli odpowiedzialności firmy za wpływ na otoczenie, uwzględniania zobowiązań, regulacji mających na celu „więcej niż zysk”. Mówimy, czasem używając ich wymiennie, o corporate responsibility, corporate social responsibility, corporate citizenship, a także zrównoważonym rozwoju.

18 grudnia 2015

Zrównoważony rozwój

Agata Rudnicka

Słowem wytrychem dla współczesnego świata jest zrównoważony rozwój. Koncepcja została zdefiniowana w latach 80. XX wieku i od tego czasu jest w centrum debaty politycznej, gospodarczej i społecznej. Zrównoważony rozwój zakłada takie zarządzanie zasobami, procesami, organizacjami i systemami społeczno-gospodarczymi, które zapewni podobny poziom jakości życia i rozwoju przyszłym pokoleniom. W praktyce oznacza konieczność analizowania wszystkich wymiarów funkcjonowania każdej organizacji w odniesieniu do szans i ryzyka związanego z aspektami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi oraz zachowania należytej staranności w planowaniu i realizacji działań.

18 grudnia 2015

CSR r(E)wolucja

Mirella Panek-Owsiańska

Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce ewoluuje, zmieniając swoje definicje i priorytety. Jest to proces widoczny dla zaangażowanych weń graczy, chociaż opinia publiczna zapewne wolałaby podejście bardziej rewolucyjne.

10 września 2015

Mapa etyki i compliance w firmie

Magdalena Andrejczuk

Ostatni skandal w FIFA pokazał, że nadużycia i korupcja mogą dotyczyć nie tylko przedstawicieli administracji publicznej i dużych korporacji, lecz także federacji sportowych. Chociaż FIFA od 2012 r. posiada kodeks etyczny, to jednak infrastruktura etyczna organizacji okazała się na tyle nieskuteczna, że nie udało się zapobiec nieuczciwym praktykom wśród działaczy. Czego biznes może się nauczyć z tej lekcji?

24 lipca 2015

Nasz plan nie może być „globalnym projektem”, trzeba go realizować lokalnie – wywiad z Pawłem Jezierskim, kierownikiem ds. Komunikacji Unilever Polska

Magdalena Andrejczuk

Postanowiliśmy zapytać Pawła Jezierskiego, kierownika ds. komunikacji w Unilever Polska i kraje bałtyckie o wnioski wynikające z czterech lat realizacji planu „Życie w sposób zrównoważony”. Rozmawialiśmy o eliminacji odpadów, działaniach podejmowanych w Polsce i planach na kolejne lata.

15 czerwca 2015

Odpowiedzialność biznesu i etyka biznesu – rozwój koncepcji w myśli społecznej

Magdalena Andrejczuk

Kategorie etyki i biznesu wydają się sobie bardzo odległe. Z jednej strony jednak temat biznesu etycznego jest coraz częściej poruszany przez opinię publiczną z drugiej zaś podmioty gospodarcze aspirują do bycia firmą odpowiedzialną. Za początki odpowiedzialności biznesu przyjąć można moment powstawania pierwszych przedsiębiorstw, zawsze bowiem znajdowali się właściciele, którzy uwzględniali potrzeby pracowników czy społeczeństwa, biorąc odpowiedzialność za biznes, który prowadzili oraz jego otoczenia.

Typ artykułu

Obszar tematyczny