Artykuły eksperckie

17 maja 2023

Czy greenwashing odejdzie w zapomnienie?

Agnieszka Kłopotowska

Sięganie po greenwashing będzie stawało się coraz trudniejsze, bo – po pierwsze w raportowaniu liczą się konkretne dane, które również będą wymagane w związku z kolejną dyrektywą dotycząca łańcuchów wartości – CSDD. Po drugie – zgodnie z wchodząca od 2024 dyrektywą CSRD raporty firm będą podlegały obowiązkowemu audytowi, a po trzecie – właśnie trwają prace m.in. nad unijną dyrektywą dotycząca oświadczeń środowiskowych.

24 marca 2023

Lekkie przeprofilowanie zadań nie sprawi, że w firmie pojawi się ekspert_ka ESG

Marzena Strzelczak

Firmy coraz częściej widzą też, że „lekkie przeprofilowanie” zadań i odpowiedzialności nie sprawi, że w organizacji pojawi się ekspert_ka ESG. Potrzebne są konkretne umiejętności i kompetencje, które nie są jeszcze powszechnie dostępne na rynku. Coraz częściej takie właśnie kompetencje przypisują sobie osoby, które do niedawna zajmowały się PR, marketingiem, komunikacją czy HR. Obecnie stawiają na eksperckość w obszarze ESG, co jednak nie zawsze idzie w parze z rzeczywistą wiedzą i kompetencjami.

18 marca 2023

Zrównoważony rozwój wychodzi naprzeciw wyzwaniom pandemii

Marzena Strzelczak

Pandemia nie tylko nie zatrzymała aktywności odpowiedzialnego biznesu, ale wzmocniła to zaangażowanie. Obserwowaliśmy wiele pozytywnych inicjatw, które sprawiają, że rola firm w walce z pandemią jest niepodważalna. A mimo nowych wyzwań zrównoważony rozwój pozostał na agendzie biznesu

12 stycznia 2023

Prognozy zrównoważonego rozwoju na 2023 rok

Miłosz Marchlewicz

Kluczowa będzie nie ilość, co jakość i wiarygodność oraz możliwość weryfikacji prezentowanych danych. Z pewnością więc wiele osób z branży ESG, CSR i zrównoważonego rozwoju z dużą uwagą będzie śledziło kolejne etapy dalszych prac związanych z ESRS i uspójnieniem standardów i ram raportowania.

22 grudnia 2022

Kontrowersyjne propozycje złagodzenia zasad due diligence

Miłosz Marchlewicz

Odejście od mówienia o “łańcuchu wartości” na rzecz “łańcucha działań” sprawia, że pierwotnie dosyć ambitne, kompleksowe podejście ma zostać ograniczone do wybranych elementów łańcuchów dostaw firm, głównie dolnych, czyli dotyczących dystrybucji produktu czy usługi do odbiorcy końcowego.

29 listopada 2022

Inicjatywy świąteczne lepiej powiązać z długofalową strategią biznesu

Marzena Strzelczak

Szafowanie branżową terminologią, nadawanie ESG niby totalnej rewolucyjności, tworzenie iluzji, że właściwie dopiero teraz świat, w tym firmy, odkrył, że biznes powinien zarządzać, mierzyć i raportować swój wpływ, nie sprawi, że dokona się realna zmiana. Wyzwaniem większym niż inflacja czy kryzys wydaje się być przebicie z jasnym, konkretnym i zrozumiałym przekazem do tych wszystkich organizacji, których dotychczas temat nie dotyczył. W taki sposób, by widziały nie tylko zagrożenia i obowiązki, ale i szanse rozwojowe, które niesie systemowe podejście do CSR.

28 września 2022

ESG to nowszy model CSR

Leszek Stefaniak

„Definicje, skróty i określenia ewoluowały, ale idea jest wciąż ta sama. Przygotowywane wcześniej strategie CSR zawierały nie tylko elementy społecznego zaangażowania firmy. Jednak dzisiaj temat ESG zrobił się gorący, głównie przez unijne regulacje, które obejmą znaczną liczbę firm”. Z Leszkiem Stefaniakiem, menedżerem projektów w Forum Odpowiedzialnego Biznesu, rozmawiała Grażyna Kuryłło.

31 sierpnia 2022

Strategia dekarbonizacji jako skuteczne narzędzie walki o klimat

Irena Pichola

Rosnące oczekiwania osób tworzących regulacje, inwestorów i konsumentów związane z podejmowaniem działań w kierunku zatrzymania zmian klimatu rewolucjonizują warunki funkcjonowania firm i instytucji publicznych. Dla podmiotów, które podejmują konkretne zobowiązania na rzecz dekarbonizacji, jest to szansa na rozwój; natomiast zwlekający z decyzjami ryzykują utratę części klientów i narażają się na wzrost kosztów wynikający z wolnego tempa dostosowywania się do zmieniających się regulacji.

25 sierpnia 2022

Bez transparentności nie ma odpowiedzialności

Ewa Jastrzębska

Według normy ISO 26000 społeczna odpowiedzialność organizacji jest „zapewniana przez przejrzyste postępowanie”. Przejrzystość to także jedna z siedmiu zasad społecznej odpowiedzialności wskazanych przez tę normę, rozumiana jako „jawność decyzji i działań oraz gotowość ich komunikowania w jasny, precyzyjny, uczciwy i kompletny sposób”. Raportowanie danych pozafinansowych, najczęściej kojarzone z byciem transparentnym, to zatem tylko jeden z aspektów społecznej odpowiedzialności każdej firmy.

31 marca 2022

Czym jest warwashing?

Sergiej Podus

Czym jest warwashing? Jak rozpoznać, które firmy chcą rzeczywiście pomóc Ukrainie, a które chcą tylko wykorzystać tragedię wojny do poprawy własnego wizerunku?

Typ artykułu

Obszar tematyczny