Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Jest 13 czerwca 2013, znajdujemy się w jednej z najbardziej prestiżowych londyńskich sal galowych, siedzibie Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. Na scenie siedem osób, na widowni nieco ponad dwieście, transmisja na żywo gromadzi uczestników przeszło pięćset specjalnie zorganizowanych spotkań w stu dwudziestu krajach na świecie.
W Wielkiej Brytanii zarejestrowanych jest 4,8 miliona prywatnych przedsiębiorstw łącznie zatrudniających 23,9 miliona osób i generujących obroty w wysokości 3100 miliardów funtów. Małe i średnie przedsiębiorstwa pochłaniają 59.1% całego zatrudnienia w sektorze prywatnym oraz 48.8% obrotu. Zdecydowana większość firm w sektorze prywatnym Wielkiej Brytanii, 99,2% oceniane są jako małe przedsiębiorstwa zatrudniające do 49 pracowników, 30.000 jako średnie (50-249 pracowników) i tylko 6.000 jako duże.
Daria Murawska jeszcze jako studentka angażowała się w pomaganie organizacjom pozarządowym i gdy zaczęła pracować w Tchibo Warszawa, bardzo jej tego brakowało. Dlatego w konkursie firmowym na innowacje w zarządzaniu zgłosiła pomysł wprowadzenia programu wolontariatu.
W grafice „Prawdziwy rozmiar Afryki”, autor Kai Krause chce prostym obrazem wyrazić ogromną przestrzeń: geograficzną, społeczną i kulturową a także gospodarczą kontynentu afrykańskiego. Udaje mu się to za pomocą prostego obrazu – infografiki. Infografika jest nie tylko próbą zdefiniowania problemu społecznego oraz formą pobudzenia zmiany społecznej, ale także metaforą otwartych innowacji. Poszukiwanie nowego spojrzenia i prowokowanie do stawiania pytań, a także udostępnianie rozwiązania na zasadzie otwartości to właśnie cechy otwartych innowacji.
Mianem interesariuszy (ang. stakeholders) w teorii zarządzania określa się te „podmioty (osoby, społeczności, instytucje, organizacje, urzędy), które mogą wpływać na przedsiębiorstwo oraz pozostają pod wpływem jego działalności”. Innymi słowy są to osoby i instytucje będące otoczeniem przedsiębiorstwa, wchodzące z nim w bezpośrednie lub pośrednie relacje.
Najprościej na tytułowe pytanie można odpowiedzieć: wszystkiego. Occupy Wall Street (OWS) w ciągu zaledwie kilku miesięcy, z inicjatywy skupionej wokół amerykańskiego centrum rynku kapitałowego przekształciło się w globalny ruch, zbiorczo określany jako Occupy Movement (OM). Jest to przykład dobrze zorganizowanego aktywizmu, który dla nas – pomimo różnic społecznych i kulturowych – może być ciekawą lekcją technik społecznej mobilizacji.
Inicjatorem wolontariatu pracowniczego jest zwykle firma – działania zaczynają się od świadomego kroku pracodawcy. Zdarza się jednak, że to pracownik sam zgłasza się do organizacji dobroczynnej, po czym prosi pracodawcę o wsparcie (finansowe albo organizacyjne). Firmy idą też niekiedy krok dalej: tworzą programy wolontariatu pracowniczego, które następnie promują w sektorze organizacji pozarządowych. W efekcie nawiązują stałą współpracę z jedną lub kilkoma organizacjami i zapraszają pracowników, by również oni zainwestowali w te działania czas oraz umiejętności.
Zrównoważony rozwój, odpowiedzialny biznes, formy zaangażowania społecznego przedsiębiorstw na rzecz otoczenia – dzisiaj prawie każde duże przedsiębiorstwo i korporacja prowadzi działania społecznie odpowiedzialne. W małych i średnich firmach są one prowadzone z mniejszym rozmachem i na mniejszą skalę, czasami wręcz zaniedbywane ze względu na koszty jakie generują lub ze względu na stanowisko szefów tych firm – najczęściej właścicieli – którzy uważają je za zbyteczne i nie przynoszące efektów. Ale czy tak jest na pewno?
Słowo stakeholder, w języku polskim tłumaczone najczęściej jako interesariusz, na tyle zadomowiło się w dyskusjach nad CSR, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak krótka jest jego historia. Do wprowadzenia tego terminu do języka teorii zarządzania przyczynił się R.E. Freeman, twórca teorii interesariuszy.
We czwartek 30 września odbyła się konferencja „CSR 2.0” zorganizowana przez Instytut Odpowiedzialnego Biznesu i Forum Odpowiedzialnego Biznesu.