Artykuły eksperckie

21 grudnia 2015

Zarządzanie relacjami z interesariuszami

Marzena Strzelczak

Zarządzanie relacjami z interesariuszami, a więc z każdym, kto ma wpływ na firmę lub na kogo ona oddziałuje, jest warunkiem pomyślnego rozwoju biznesu. Rozumieją to działy sprzedaży i marketingu; opierając się na badaniach, starają się dotrzeć do potrzeb anonimowych klientów. Kwestie budowania zaufania są elementem wielu norm i wytycznych dotyczących CSR. Odwołanie do tego, by organizacja brała pod uwagę oczekiwania interesariuszy, jest zawarte w definicji ISO 26000. Zarządzanie relacjami z interesariuszami to kluczowy element odpowiedzialnego biznesu przynoszący szereg korzyści wszystkim stronom, od minimalizowania ryzyka po pomysły na innowacje i rozwój partnerstw międzysektorowych.

24 lipca 2015

Nasz plan nie może być „globalnym projektem”, trzeba go realizować lokalnie – wywiad z Pawłem Jezierskim, kierownikiem ds. Komunikacji Unilever Polska

Magdalena Andrejczuk

Postanowiliśmy zapytać Pawła Jezierskiego, kierownika ds. komunikacji w Unilever Polska i kraje bałtyckie o wnioski wynikające z czterech lat realizacji planu „Życie w sposób zrównoważony”. Rozmawialiśmy o eliminacji odpadów, działaniach podejmowanych w Polsce i planach na kolejne lata.

13 lipca 2015

Jak firmy działały na rzecz środowiska w ubiegłym roku?

Piotr Domański

Każdego roku Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” pozwala ocenić poziom i kluczowe obszary swojej odpowiedzialności za otoczenie. W 2014 roku w dalszym ciągu najważniejsze było zaangażowanie społeczne, lecz obszar środowiska także był obecny. Znalazło się w nim 13% wszystkich praktyk zgłoszonych do publikacji.

25 czerwca 2015

Dlaczego najnowsza encyklika papieska jest ważna dla społecznej odpowiedzialności? – Komentarz Agaty Rudnickiej

Agata Rudnicka

Opublikowana przed kilkoma dniami encyklika LAUDATO SI’ nie tylko dlatego jest tak istotna, że napisał ją Papież, osoba duchowna dając ważny wkład z dyskurs społeczny, czy że zwraca uwagę na kwestie związane z problemami środowiskowymi, bo dokumentów o podobnej tematyce powstało już wiele jak chociażby Raport Nasza Wspólna Przyszłość w 1987. Dokument jest też ważny z innego powodu: jego potencjalna siła oddziaływania jest bardzo duża, ze względu na rzeszę adresatów, do których jest kierowany. Odwołuje się do istotnych zagadnień związanych z ochroną środowiska oraz próbuje w bezpośredni sposób wskazać przyczyny dla dziejących się obecnie problemów na tle środowiskowym. Znajdziemy w nim nawołanie do głębszej refleksji nad problemem, który dotyczy społeczności światowej: „Potrzebujemy konfrontacji, która nas wszystkich połączy, ponieważ wyzwanie ekologiczne i jego ludzkie korzenie dotyczą i dotykają nas wszystkich.”

25 czerwca 2015

Pękające mury między sektorami

Marta Karwacka, Mirella Panek-Owsiańska

Sukces we współczesnym świecie będą odnosiły te osoby, organizacje, firmy lub instytucje, które poza męskimi, posiadają także cechy charakterystyczne i powszechnie przypisywane kobietom. Nie chodzi tu jednak o przeciwstawianie sobie obu płci, ale o wprowadzenie równowagi do zarządzania, balansu, w którym mniej będzie rywalizacji, a więcej otwartości na współpracę.

15 czerwca 2015

Wpływ upowszechniania zrównoważonych zamówień publicznych na biznes

Przemysław Oczyp

Pod koniec 2014 roku weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, która zawiera szereg rozwiązań i zaleceń dotyczących stosowania zrównoważonych zamówień publicznych. Wymogi stosowania zielonych i społecznych kryteriów zamówień, które dotyczą administracji publicznej, przekładają się znacząco na rynek.

15 czerwca 2015

Odpowiedzialność biznesu i etyka biznesu – rozwój koncepcji w myśli społecznej

Magdalena Andrejczuk

Kategorie etyki i biznesu wydają się sobie bardzo odległe. Z jednej strony jednak temat biznesu etycznego jest coraz częściej poruszany przez opinię publiczną z drugiej zaś podmioty gospodarcze aspirują do bycia firmą odpowiedzialną. Za początki odpowiedzialności biznesu przyjąć można moment powstawania pierwszych przedsiębiorstw, zawsze bowiem znajdowali się właściciele, którzy uwzględniali potrzeby pracowników czy społeczeństwa, biorąc odpowiedzialność za biznes, który prowadzili oraz jego otoczenia.

25 maja 2015

Pepsi Refresh: przeszłość i przyszłość pewnego złudzenia

Marcin Giełzak

Jestem gotów się założyć, że gdzieś na etapie tworzenia konceptu kampanii Refresh pracownicy Pepsi kręcili głowami mówiąc: “jak to możliwe, że nikt inny tego dotąd nie spróbował?” Kilka miesięcy później każdy z nich znał już odpowiedź na to pytanie.

20 maja 2015

Ile naprawdę kosztował mundial?

Magdalena Krzysztofik

Piłkarskie emocje już się skończyły, ale dokładne liczenie społecznych, ekologicznych i finansowych kosztów Mistrzostw Świata w Brazylii wciąż trwa. Wyniki powinny być przestrogą na przyszłość.

20 maja 2015

CSR nie umarł ale wymaga redefinicji

Paweł Rabiej, Paweł Oksanowicz

Po dekadzie zaawansowanych działań w zakresie odpowiedzialności biznesu przedsiębiorstwa dostrzegają mielizny tradycyjnego pojmowania CSR. Odpowiedzialność społeczna firm spełnia swoją rolę – ale żeby prowadziła do lepszego rozwiązywania problemów społecznych, potrzebna jest zmiana podejścia na bardziej strategiczne.

Typ artykułu

Obszar tematyczny