Artykuły eksperckie

24 sierpnia 2010

Etyczny wymiar dialogu z interesariuszami

Albert Löhr

Interesujący jest fakt, że tzw. teoria interesariuszy od początku mogła być dwojako interpretowana – jako strategiczno-techniczne bądź jako etyczno-polityczne podejście do zarządzania. W pierwszym rozumieniu próbowano uwzględnić intencje interesariuszy (np. klientów) w ramach decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie o tyle, o ile były one użyteczne w kontekście strategicznego pozycjonowania przedsiębiorstwa. W drugim podejściu chodziło o etyczne uwzględnienie różnych osób, na które przedsiębiorstwo oddziaływuje w wyniku swoich działań, bez względu na to, czy wiązało się to dla przedsiębiorstwa z jakąś korzyścią czy nie.

7 grudnia 2009

Co należy robić aby etyka biznesu zamieniła się z formy pisanej na formę realizowaną

Andrzej Brzozowski

„Biznes kłamie, kradnie i zabija bez cienia skruchy, o ile tylko służy to interesom właścicieli. Przestrzega prawa tylko wtedy, gdy koszty przestępstwa przewyższają płynące z niego korzyści” (cytaty z filmu „Korporacja”). „Społeczna odpowiedzialność biznesu jest niemożliwa poza przypadkami, w których jest ona nieszczera bo służy wyłącznie celom Public Relations” Takie i podobne stwierdzenia spotyka się często w mediach i publicznych wypowiedziach znanych ludzi.

23 listopada 2009

Raport dla pracowników?

Anna Losa-Jonczyk

Raport społeczny staje się obecnie standardowym elementem strategii komunikacyjnej firm odpowiedzialnych społecznie. Firm, które rozumieją, że przejrzysta informacja o szeroko pojętej działalności w poszczególnych segmentach umożliwia stałą relację z jej interesariuszami, a co za tym idzie wzrost sukcesu finansowego w dłuższej perspektywie czasowej.

28 października 2009

Czy odpowiedzialny biznes opłaca się w czasach kryzysu zaufania?

Kryzys finansowy i ekonomiczny ukazał światu potrzebę zmian w biznesie w kierunku większej odpowiedzialności firm. Dotychczasowa, często zbyt krótkoterminowa perspektywa działania firm, przy jednoczesnym braku odpowiednich regulacji zabezpieczających sprawia, że kolejny kryzys to jedynie kwestia czasu.

9 października 2009

Firma zrównoważonego rozwoju

Szybkie zyski to wciąż priorytet dla wielu firm z listy Fortune 500. Są jednak również firmy, które rozumieją, że podstawowym elementem skutecznej strategii biznesowej jest odpowiedzialność społeczna i ekologiczna.

30 września 2009

Raportowanie społeczne – dobrowolne czy obowiązkowe?

Firmy powinny raportować, nie czekając na narzucone z góry sankcje prawne, a same raporty traktować jako inwestycję, która sądząc po trendach rynkowych, w niedalekiej przyszłości na pewno się opłaci. Prowadzenie firmy zgodnie ze strategią społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR), stało się standardem funkcjonowania przedsiębiorstw w dzisiejszym świecie.Wzrastająca świadomość o wpływie sektora biznesu na społeczeństwo, w którym funkcjonuje, powoduje, że zdecydowana większość dużych firm i coraz więcej tych, z sektora małych i średnich przedsiębiorstw uwzględnia interesy społeczne podczas prowadzenia własnej działalności.

1 grudnia 2008

Pełna partycypacja w zarządzaniu. Tajemnica sukcesu największych eksperymentów menedżerskich świata

„Pełna partycypacja w zarządzaniu” stanowi próbę znalezienia wspólnego mianownika najskuteczniejszych i najbardziej wyjątkowych praktyk w zakresie zarządzania organizacjami, będąc jednocześnie praktycznym przewodnikiem po świecie firm, w których każdy pracownik staje się odpowiedzialnym menedżerem.

1 grudnia 2008

Etyka biznesu

Etyka w biznesie to jeden z najistotniejszych problemów, przed jakimi obecnie staje świat. Dwóch wybitnych autorów, Kenneth Blanchard i Norman Vincent Peale, połączonymi siłami stawia czoła temu problemowi w książce „Etyka w biznesie”. Udowadniają w niej, że nie trzeba oszukiwać, aby wygrać.

5 maja 2008

Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym

Refleksja nad odpowiedzialnością w życiu gospodarczym została podjęta w książce w perspektywie interdyscyplinarnej.

5 maja 2008

Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw

Książka jest zbiorem artykułów, które w wersji oryginalnej ukazały się w Harvard Business Review czasopiśmie dla menedżerów i naukowców, wydawanym przez Uniwersytet Harvarda.

Typ artykułu

Obszar tematyczny