Artykuły eksperckie

2 kwietnia 2013

Ogłoszenie Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2012. Dobre praktyki”

Już po raz 11 Forum Odpowiedzialnego Biznesu zaprezentowało Raport dobrych praktyk z zakresu CSR podejmowanych przez polski biznes w 2012 roku. Na prezentację 27 marca 2013 roku przyszło blisko 200 osób – przedstawicieli różnych firm oraz środowisk związanych z CSR.

14 stycznia 2013

Zmierzyć niemierzalne

Jacek Dymowski

Wokół społecznej odpowiedzialności biznesu narosło wiele mitów. Różnie też jest ona rozumiana. Niestety, zbyt często jest spłycana i redukowana do niezbyt głębokich działań na peryferiach biznesu, podczas gdy rdzeń strategii biznesowej jest na swój sposób chroniony przed „herezją” zaprzeczającą prymatowi zysków i akcjonariuszy i mówiącą o nie zawsze łatwych do zaakceptowania oczekiwaniach otoczenia, które według tych „heretyckich” teorii miałyby wpisywać się w cele strategiczne przedsiębiorstwa. Jeśli mówimy o podejściu strategicznym i zarządczym, to należy mieć świadomość, że gdybyśmy chcieli słowo „zarządzanie” odmienić przez przypadki, to jednym z nich będzie słowo „mierzenie”, a tu zaczyna się fundamentalny problem…

21 października 2012

CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie

Książka „CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie” autorstwa dr Agaty Rudnickiej wyjaśnia pojęcia i zagadnienia z zakresu społecznej odpowiedzialności, wskazuje, jak można je włączyć do strategii przedsiębiorstwa, aby stały się narzędziem rozwiązywania problemów, minimalizowania ryzyka i poprawy reputacji firmy.

27 lutego 2012

Focus on Partner: Totalizator Sportowy

W cyklu filmowym „Focus on Partner” przedstawiamy społeczną odpowiedzialność w firmie Totalizator Sportowy.

28 grudnia 2011

Finał konkursu „Raporty Społeczne 2011”

Rozstrzygnięcie konkursu „Raporty społeczne 2011″, w którym nagradzane są najlepsze raporty firm z zakresu CSR. Justyna Czarnoba, menedżer komunikacji korporacyjnej i CSR opowiada o pracy nad raportem.

8 listopada 2011

Wpływ CSR na konkurencyjność małych i średnich firm. Mali, ale odpowiedzialni – przykłady dobrych praktyk w sektorze MŚP regionu śląskiego

Joanna Nowak

Zrównoważony rozwój, odpowiedzialny biznes, formy zaangażowania społecznego przedsiębiorstw na rzecz otoczenia – dzisiaj prawie każde duże przedsiębiorstwo i korporacja prowadzi działania społecznie odpowiedzialne. W małych i średnich firmach są one prowadzone z mniejszym rozmachem i na mniejszą skalę, czasami wręcz zaniedbywane ze względu na koszty jakie generują lub ze względu na stanowisko szefów tych firm – najczęściej właścicieli – którzy uważają je za zbyteczne i nie przynoszące efektów. Ale czy tak jest na pewno?

26 września 2011

Teoria interesariuszy wczesnego Freemana – nie tylko etyka

Dominik Stanny

Słowo stakeholder, w języku polskim tłumaczone najczęściej jako interesariusz, na tyle zadomowiło się w dyskusjach nad CSR, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak krótka jest jego historia. Do wprowadzenia tego terminu do języka teorii zarządzania przyczynił się R.E. Freeman, twórca teorii interesariuszy.

30 maja 2011

Odpowiedzialność Społeczna w Procesie Zarządzania Przedsiębiorstwem

Książka „Odpowiedzialność Społeczna w Procesie Zarządzania Przedsiębiorstwem” prezentuje koncepcję społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (CSR) w kontekście zarządzania i rozwoju organizacji. Największą jej zaletą jest włączenie idei CSR w proces zarządzania przedsiębiorstwem i powiązanie jej z polityką finansową i inwestycyjną, zarządzaniem zasobami ludzkimi, marketingiem i zarządzaniem operacyjnym. Zawiera liczne przykłady z praktyki gospodarczej.

5 kwietnia 2011

Kultura organizacyjna w przedsiębiorstwie odpowiedzialnym społecznie

Paweł Szaradowski

Firmy chcąc dzięki działaniom CSR uzyskać w przyszłości przewagę konkurencyją w swojej branży, będą musiały rozważyć świadome kształtowanie kultury organizacyjnej w kierunku innowacyjności, otwartości, gotowości do zmian. Taka kultura może zwiększyć zaangażowanie pracowników, których postawa może przyczynić się to wzrostu wartości firmy.

19 listopada 2010

Społeczna odpowiedzialność w strategiach firm górniczych w Polsce

Herbert Wilhelm Wirth, Joanna Kulczycka

Wiele firm górniczych w Polsce podejmuje szereg działań z zakresu CSR, co potwierdzają wyniki statystyczne dla całej branży. Dotyczą one w szczególności działań z zakresu ochrony środowiska, promowania lokalnego zatrudnienia, inwestycji w nowe przedsięwzięcia, wydatków na B+R, poziomu wynagrodzenia itp.

Typ artykułu

Obszar tematyczny