Zagadnienia konsumenckie – podsumowanie obszaru w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki”

29 maja 2020

W tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” obszar zagadnień konsumenckich jest jednym z najmniej licznych w całej publikacji. Zagadnienia konsumenckie objęły 28 nowych praktyk zrealizowanych przez 21 firm. Warto jednak zaznaczyć, że liczba długoletnich praktyk nieustannie rośnie. Znalazło się tu 67 praktyk kontynuowanych z poprzednich lat. W zeszłorocznej edycji ta liczba wynosiła 50 działań, a raport z 2017 roku zawierał 35 długoletnich praktyk. Liczba firm, które zgłosiły działania do tego obszaru, jest zbliżona do zeszłorocznej edycji (42 firmy) – 41 organizacji. Praktyki zostały podzielone na sześć kategorii. Najbardziej liczna jest edukacja konsumentów (14 praktyk), później kolejno: dostępność produktów i usług (siedem praktyk), ułatwienia dla klientów (trzy praktyki), partycypacja konsumentów (dwie praktyki), odpowiedzialna konsumpcja (jedna praktyka), zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów (jedna praktyka).

Pobierz raport w wersji PDF >> odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2019/

Praktyki w zagadnieniach konsumenckich realizują łącznie 12 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Firmy wskazywały najczęściej: Cel 3 – Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt (17 praktyk); Cel 4 – Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie (21 praktyk); Cel 9 – Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność (15 praktyk); Cel 10 – Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami (15 praktyk); Cel 12 – Zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji (28 praktyk). Analiza tego obszaru pokazuje, że organizacje coraz bardziej angażują się w rozwiązywanie aktualnych problemów, takich jak nadprodukcja i nadkonsumpcja, na które w 2019 roku różne instytucje biznesowe i pozarządowe zwracały szczególną uwagę.

W zeszłorocznym raporcie najliczniejszą kategorią z tego obszaru była dostępność produktów i usług, w której znalazło się 21 praktyk. W tegorocznej edycji sytuacja jednak się zmieniła i pierwszeństwo zyskała edukacja konsumentów. Większość działań na rzecz edukacji konsumentów dotyczy kwestii ekologicznych, mających przeciwdziałać zmianom klimatu.

Z kolei w kategorii dostępność produktów i usług zauważalny jest wzrost znaczenia walki ze zjawiskiem wykluczenia niektórych grup klientów przez stworzenie warunków do wygodnego korzystania z produktów i usług. Przeważnie rozwiązania zgłoszone do tej kategorii są skierowane do osób z niepełnosprawnością ruchową oraz osób starszych.

W tegorocznym raporcie zabrakło jednak praktyk dotyczących odpowiedzialnego marketingu. Podobnie jak w poprzedniej edycji znikoma ilość działań ze strony biznesu została zgłoszona do takich kategorii, jak partycypacja konsumentów oraz ich zdrowie i bezpieczeństwo.

Źródło: Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki”