Wiarygodny raport społeczny, czyli jaki?

11 sierpnia 2020

Jednym z celów raportowania społecznego jest zaprezentowanie przez organizację doświadczeń z zakresu integracji kwestii społecznych i środowiskowych w codziennej działalności biznesowej. W ten sposób firma podkreśla nastawienie na transparentność. W Konkursie Raporty Społeczne “wiarygodność” stanowi jedno z trzech, obok kompletności i komunikacji, głównych kryteriów oceny zgłaszanych materiałów. Nabór raportów potrwa do 17 sierpnia.

Bezpośredni link do zgłoszeń: raportyspoleczne.pl/konkurs

Czytelnik szuka w raporcie społecznym czy zintegrowanym informacji, które pozwolą mu na zweryfikowanie, czy w organizacji funkcjonują struktury, procesy i mechanizmy kontroli umożliwiające prawidłowe przedstawienie informacji o skutkach jej działań. Mogą to być wewnętrzne polityki i systemy, posiadanie przez organizację odpowiedniego personelu, mechanizmów gromadzenia danych, systemów zarządczych, a także wyznaczanie celów, które mają doprowadzić do realizacji założeń dotyczących zrównoważonego rozwoju.

Wiarygodność obejmuje sześć obszarów:

  • Procesy zarządcze (jury ocenia, w jaki sposób w raporcie przedstawiono wdrożone systemy zarządzania zrównoważonym rozwojem oraz czy w proces zaangażowane jest wyższe kierownictwo),
  • Proces angażowania interesariuszy (w ocenie raportu brane jest pod uwagę zarządzanie relacjami z interesariuszami, stopień wpływu opinii interesariuszy na funkcjonowanie organizacji, umożliwienie interesariuszom przekazania informacji zwrotnych względem raportu oraz sposób wykorzystania tych danych),
  • Podjęte działania, ich wyniki i plany (jury ocenia w raporcie sposób prezentacji danych związanych z obszarem zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu, czy organizacja komunikuje również o wyzwaniach i nie unika danych niewygodnych (obiektywność przekazu) oraz czy określa plany i zobowiązania (na następny okres sprawozdawczy),
  • Użyte wskaźniki i mierniki (jury ocenia w raporcie sposób ujęcia danych, czy użyte są dane ilościowe wspierające opisy jakościowe oraz czy poprzez użyte wskaźniki umożliwia się czytelnikom monitoring wpływu organizacji w kluczowych kwestiach związanych z obszarem społecznej odpowiedzialności biznesu),
  • Procesy audytu wewnętrznego (jury ocenia w raporcie czy organizacja przedstawia wewnętrzne mechanizmy audytu),
  • Niezależna weryfikacja zewnętrzna (jury ocenia w jaki sposób organizacja potwierdza informacje zawarte w raporcie).

Jury

Kryteriami kieruje się w swoich ocenach jury złożone z ekspertów zarówno z dziedziny ekonomii, ochrony środowiska, spraw społecznych, jak i społecznej odpowiedzialności biznesu, które zachowuje niezależność oceny względem firm biorących udział w Konkursie. .
Procedura oceny przebiega w dwóch etapach. W pierwszym każdy członek jury ocenia indywidualnie zgłoszone do konkursu raporty wg szczegółowych kryteriów w trzech aspektach: kompletności, wiarygodności i komunikacji. W drugim etapie podczas posiedzenia jury odbywa się zebranie wyników indywidualnych a następnie wybór najlepiej przygotowanych raportów.

Bezpośredni link do zgłoszeń: raportyspoleczne.pl/konkurs

O konkursie Raporty Społeczne

Do konkursu mogą zgłosić się wszystkie organizacje (m.in. przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe, jednostki sektora finansów publicznych, szkoły wyższe) z siedzibą w Polsce, które wydały raporty w języku polskim obejmujące działania za rok 2019. Termin nadsyłania zgłoszeń trwa do 17 sierpnia 2020 roku. Udział w konkursie jest bezpłatny. Publikacje należy zgłaszać poprzez stronę raportyspoleczne.pl
Nadesłane raporty zostaną ocenione przez niezależne jury, które składa się ze specjalistów z dziedziny ekonomii, ochrony środowiska, spraw społecznych i CSR . Jak co roku, oprócz jury, również internauci będą mieli możliwość zagłosować na wybrane przez siebie raporty społeczne od połowy sierpnia przez miesiąc. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni w październiku podczas gali podsumowującej konkurs.

***

Organizatorzy: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte
Patroni honorowi: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju
Patroni instytucjonalni: Federacja Konsumentów, Giełda Papierów Wartościowych, Krajowa Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Patroni medialni: egospodarka.pl, Instytut Monitoringu Mediów, kampaniespołeczne.pl, My Company Polska, PRoto.pl

źródło: informacja własna