W raportach CSR szukaj wiedzy o działaniach na rzecz społeczeństwa

15 lipca 2019

Zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju, firmy powinny brać pod uwagę wpływ swojej działalności na bliższe i dalsze otoczenie (interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych), przewidywać jej skutki, również długofalowe, oraz zastanawiać się nad tym, co to oznacza dla przyszłych pokoleń. Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa dostrzegały również potrzeby interesariuszy takich jak społeczności lokalne, pracownicy i ich rodziny czy organizacje pozarządowe. Jest to istotny temat, a kwestie odpowiedzialności społecznej stanowią jeden z obszarów raportowania niefinansowego. Publikacje informujące o aktywności firm i organizacji na polu CSR można zgłaszać do 5 sierpnia w ramach konkursu na najlepsze raporty społeczne.

Zgłoś raport >>>

Wpływ firm na otoczenie dotyczy wielu wymiarów – gospodarki, pracowników czy społeczności lokalnych, a każdy z nich kumuluje się w czasie. W ramach swojej społecznej odpowiedzialności firmy powinny badać oddziaływanie i zarządzać nim tak, aby maksymalizować pozytywne, a neutralizować negatywne skutki.

Charakter zaangażowania społecznego firm jest zależny od ich profilu działania, jednak każda z nich może angażować się w takie obszary jak wyrównywanie szans, poszanowanie praw człowieka, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, wsparcie edukacji, działania filantropijne czy aktywności pracowników w ramach wolontariatu.

Przykładem działań społecznych, zyskujących na znaczeniu, jest tworzenie infrastruktury dostępnej dla różnych grup z niepełnosprawnościami trwałymi czy okresowymi. Firmy w raportach opisują także kwestie wspierania młodzieży – są liczne przykłady programów edukacyjnych, umożliwiających łatwiejszy start w dorosłość. Pomoc nie ogranicza się tylko do wsparcia finansowego, ale dotyczy także zaangażowania materialnego czy merytorycznego.

Łącząc edukację z wolontariatem pracowniczym, dobrą praktyką jest również włączanie się pracowników w prowadzenie zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych na tematy związane z profilem firmy czy zgodne z wykształceniem pracowników (np. nauka o finansach czy lekcje poświęcone kwestiom środowiskowym).

Warto pamiętać o tym, że firma jako instytucja może nie mieć kompleksowej wiedzy o problemach społeczeństwa takich jak np. ubóstwo. Dlatego wiele przedsiębiorstw nawiązuje współpracę z organizacjami pozarządowymi, które są w stanie dotrzeć do potrzebujących, a dzięki wsparciu firm, mają możliwość udzielić realnej pomocy. Przykładem są chociażby organizacje działające na rzecz osób bezdomnych, seniorów, uchodźców czy wspierające osoby ze spektrum autyzmu .

Istotnym filarem odpowiedzialności społecznej firmy jest współpraca ze społecznościami, wśród których funkcjonuje. Ważne aby przedsiębiorstwo było dobrym “sąsiadem” lokalnych społeczności i aktywnie wspierało ich rozwój np. poprzez darowizny materiałowe i finansowe, organizowanie grantów dla lokalnych organizacji pozarządowych czy instytucji oświatowych a także angażowanie pracowników w lokalne inicjatywy (organizowanie pikników dla dzieci, sadzenie drzew, sprzątanie parków, ale też integrowanie pracowników z zagranicy). Dzięki temu firma buduje pozytywne relacje z interesariuszami.

Umieszczenie kompleksowego opisu działań firmy na rzecz społeczeństwa w raporcie niefinansowym podkreśla rolę, jaką firma pełni w lokalnej społeczności. Warto również pamiętać, że jedną z głównych korzyści płynących z raportowania niefinansowego jest budowa zaufania do firmy poprzez przejrzyste komunikowanie podejmowanych działań. To z kolei może przyczynić się do rozwoju dialogu z klientami, społecznością czy inwestorami. Raportowanie społeczne stanowi narzędzie umożliwiające rozwijanie wewnętrznych procesów zarządzania oraz zwiększenie przewagi konkurencyjnej, a w konsekwencji pozyskiwanie nowych inwestorów czy realizację przełomowych projektów.

***

Celem Konkursu Raporty Społeczne jest zwrócenie uwagi na wagę raportowania niefinansowego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Konkurs pozwala ocenić sposób, w jaki firmy dzielą się danymi niefinansowymi, obejmującymi kwestie dotyczące środowiska, społeczeństwa i ładu organizacyjnego. Dzięki temu nagrodzone zostają przedsiębiorstwa, które nie tylko prowadzą działalność w sposób społecznie odpowiedzialny, ale również przejrzyście i wiarygodnie prezentują w raportach podejmowane inicjatywy. Przydatnymi narzędziami w tworzeniu raportu są normy na podstawie których organizacje raportują dane niefinansowe takie jak: Standard GRI, IIRC, Standard Informacji Niefinansowych czy Cele Zrównoważonego Rozwoju. Konkurs stanowi zachętę dla firm do jeszcze większej transparentności oraz stwarza pole do czerpania inspiracji w zakresie ujawniania danych niefinansowych. Raporty można zgłaszać do konkursu do 5 sierpnia. Więcej informacji o konkursie Raporty Społeczne na stronie raportyspoleczne.pl

Patronat: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Giełda Papierów Wartościowych, Polska Izba Biegłych Rewidentów, Centrum Edukacji PIBR

Patronat medialny: egospodarka.pl, IMM, kampaniespołeczne.pl, PAP biznes, PRoto.pl

Zgłoś raport >>>