TAK! dla edukacji klimatycznej

28 kwietnia 2021

Dotyczy firmy: IKEA,

Celem kampanii „TAK! dla edukacji klimatycznej” jest zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej – opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów. Na stronie edukacjaklimatyczna.com pojawi się petycja, dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy.

Zmiana klimatu nie jest już tylko „potencjalnym” zagrożeniem, ale ma bezpośredni wpływ na życie ludzi i ekosystemów. Jest jednym z najistotniejszych wyzwań naszych czasów. Już dziś obserwujemy skutki globalnego ocieplenia w postaci coraz większej liczby i większego natężenia ekstremalnych warunków pogodowych, jak i globalnych zmian, takich jak m.in. fale upałów, intensywne opady, nawałnice, bezśnieżne zimy, podnoszenie się poziomu mórz i oceanów, czy topnienie lodowców.

Z okazji przypadającego 22 kwietnia Światowego Dnia Ziemi, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, IKEA Retail Polska oraz Onet.pl, wspólnie, jako partnerzy, rozpoczynają kampanię społeczną „TAK! dla edukacji klimatycznej”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na potrzebę uzupełnienia podstawy programowej w szkołach o rzetelną i opartą na potwierdzonych danych naukowych edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Na stronie edukacjaklimatyczna.com pojawi się petycja, dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy.

Dzieci i młodzież są coraz bardziej świadomi zmiany klimatu i ich konsekwencji dla planety oraz odczuwają potrzebę dalszego pogłębiania swojej wiedzy na ten temat. Informacje odnośnie zmiany klimatu czerpią dzisiaj głównie z internetu, telewizji czy mediów społecznościowych.

Edukacja klimatyczna leży u podstaw walki z kryzysem klimatycznym. Bez niej wszelkie działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być odbierane przez społeczeństwo jako niezrozumiałe, niepotrzebne albo szkodliwe. Niestety w opinii publicznej wciąż pojawiają się klimatyczne „fake newsy”. Dlatego tak ważna jest edukacja już od najwcześniejszych lat. Rzetelna edukacja klimatyczna musi stać się jednym z priorytetów polskiej szkoły – zaznacza prof. Zbigniew Karaczun, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspert Koalicji Klimatycznej.

Partnerzy kampanii chcą zachęcić jak najwięcej osób do wyrażania poparcia dla edukacji klimatycznej w szkołach. Wspólnie apelują do polskiego rządu o podjęcie działań w tym zakresie, zwracając uwagę na stanowisko ONZ, według którego edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu.

Zbierając jak największą liczbę podpisów pod petycją, partnerzy kampanii chcą pokazać skalę społecznego poparcia dla sprawy oraz zwrócić uwagę na potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej. W połowie lipca petycja, wraz z informacją o liczbie zebranych podpisów, zostanie przekazana do rządu.

 

Budowanie świadomych i odpowiedzialnych społecznie postaw jest niezbędne w obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia.

Młodym ludziom jesteśmy to po prostu winni. To właśnie najmłodsze pokolenie, dzisiejsi uczniowie, najbardziej odczują skutki zmiany klimatu. Starsze pokolenia zgotowały im ten los, ale nie mają moralnego prawa odbierać im szansy na zdobywanie wiedzy, która posłuży im do walki o zdrowszą i bezpieczniejszą przyszłość. To właśnie najmłodsi mogą tu wiele zdziałać. Ich determinacja niejednokrotnie pokazała, że zmiana zaczyna się wraz z nowym pokoleniem – zaznacza prof. Zbigniew Karaczun.

 

W kampanię od samego początku zaangażowała się IKEA Retail Polska, której działania w obszarze ochrony klimatu i edukacji klimatycznej są wpisane w strategię zrównoważonego rozwoju, zakładającą, że firma do 2030 r. stanie się marką przyjazną dla klimatu, uwzględniając cały łańcuch dostaw.

Wizją IKEA jest „tworzenie lepszego życia na co dzień dla wielu ludzi”, co oznacza także inspirowanie ich do życia w bardziej zrównoważony sposób, bez nadużywania zasobów naszej planety. Rzetelnie prowadzona edukacja w szkołach nie tylko uwrażliwi je na problemy, z jakimi mierzy się świat, ale również przygotuje je do stawienia czoła wyzwaniom klimatycznym, które w najbliższych latach wciąż będą przed nami. Dlatego zaangażowaliśmy się w kampanię, która, jak wierzymy, przyczyni się do trwałej zmiany, z korzyścią dla przyszłych pokoleń – mówi Karin Sköld, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail Polska.

Jednym z filarów wspólnej kampanii jest założenie mówiące, że walka z kryzysem klimatycznym jest możliwa tylko dzięki połączonym wysiłkom i zaangażowaniu firm, rządów oraz osób prywatnych. Wszyscy musimy współpracować, aby stworzyć społeczeństwo niskoemisyjne, które stymuluje zatrudnienie, przedsiębiorczość i innowacyjność – podsumowuje Karin Sköld.

W ramach kampanii powstała seria materiałów z wizerunkami dzieci trzymających transparenty z hasłem „Podaruj mi…”, które w przejmujący sposób zwracają uwagę na konsekwencje zmiany klimatu, mające wpływ na ich życie. Działania promujące kampanię będą prowadzone głównie online, a petycja będzie dostępna na stronie edukacjaklimatyczna.com. Oficjalny hashtag kampanii to #TakDlaEdukacjiKlimatycznej. Zapraszamy do zapoznania się z materiałem video kampanii: TAK! dla edukacji klimatycznej. Podaruj nam przyszłość na Ziemi.

źródło: mat. pras.