Synergia technologii i nauki w służbie człowieka, czyli T‑Mobile wprowadza SEA HERO QUEST VR

4 września 2017

Dotyczy firmy: T-Mobile Polska,

Pod koniec sierpnia w Berlinie odbyła się oficjalna premiera Sea Hero Quest VR od T‑Mobile, pierwszej na świecie gry mobilnej, która wykorzystuje potencjał wirtualnej rzeczywistości do gromadzenia danych, służących do wsparcia badań nad demencją. T-Mobile jest partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Gra Sea Hero Quest swoją premierę miała w 2016 r.. Gra, poza rozrywką dla użytkowników, stała się źródłem  danych dla naukowców, pracujących nad rozpoznaniem mechanizmów umożliwiających poruszanie się w przestrzeni. Ich zrozumienie może pomóc w badaniach nad demencją. Dzięki dużemu zainteresowaniu grą – ponad 2,8 mln pobrań – możliwe było przeprowadzenie największego na świecie tego typu badania, a równocześnie opracowanie unikalnego wzorca orientacji przestrzennej człowieka. Wstępne wyniki analizy zgromadzonych danych zaprezentowane zostały na konferencji Neuroscience 2016 w San Diego, a obecnie gra przechodzi testy, których celem jest możliwość wykorzystania jej w warunkach klinicznych. W Polsce grę ściągnęło już 33 200 tys. osób.

W sierpniu 2017 r. w ręce graczy na całym świecie trafiła kolejna odsłona gry – Sea Hero Quest VR. Nowa wersja wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości i po raz kolejny poza rozrywką stanie się źródłem danych, które wykorzystane zostaną w badaniach nad demencją. Sea Hero Quest VR umożliwia naukowcom poszerzenie skali dotychczasowych obserwacji, a równocześnie pozwala mierzyć zachowania graczy ze znacznie większą precyzją. Poza tym wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości stwarza możliwość zaangażowania osób, które nie były w stanie zrozumieć mechaniki poprzedniej wersji gry. W grupie tej znajdują się między innymi osoby z zaawansowaną demencją.

– Przywykliśmy do tego, że aplikacje mobilne poza tym, że są ogólnodostępnym źródłem rozrywki, ułatwiają i porządkują nasze życie. Stały się tak popularne, że korzystamy z nich codziennie, często intuicyjnie. I stale odkrywamy możliwości ich nowych zastosowań. Sea Hero Quest VR jest najlepszym tego przykładem – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej.

 

– Gra, którą oddajemy w ręce użytkowników jest efektem pracy interdyscyplinarnego zespołu, wyznacza inne, rewolucyjne wręcz obszary zastosowania nowych technologii. Dzięki niej możemy uczestniczyć w przełomowym projekcie, w efekcie którego gromadzone są unikalne, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym dane, umożliwiające zrozumienie mechanizmów powodujących demencję. Jeśli weźmiemy pod uwagę problem starzejącego się społeczeństwa, dostrzeżemy że projekt Sea Hero Quest VR nabiera jeszcze większego znaczenia. – dodaje Małgorzata Rybak-Dowżyk.

Współcześnie demencja jest jedną z najczęstszych chorób na świecie – szacuje się, że w 2016 r. cierpiało na nią 47,5 mln osób, z których od 28,5 mln do 33,3 mln chorowało na chorobę Alzheimera (World Alzheimer Report 2016). WHO przewiduje, że w 2030 roku liczba osób dotkniętych nią wyniesie do 75,6 mln, a do 2050 r. wzrośnie do 135,5 mln. Dynamika wzrostu liczby zachorowań skłania naukowców do poszukiwania nowych, niestandardowych źródeł danych, które pozwolą zrozumieć mechanizm choroby. W procesach tych niezwykle ważny jest czas. Tradycyjne metody badań są zazwyczaj czasochłonne. Gra T-Mobile przyczynia się do ich przyspieszenia nawet 150 razy, ponieważ 2 minuty w grze odpowiadają ponad 200 minutom badań w laboratorium.

Wszystkie dane gromadzone w ramach obserwacji rozgrywek będą zanonimizowane i bezpiecznie przechowywane w centrum danych T-Systems w Niemczech. Dzięki temu działania będą zgodne z niemieckimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa danych, które są jednymi z najbardziej rygorystycznych w Europie.

Gra została opracowana we współpracy z University College London, University of East Anglia, Alzheimer’s Research oraz studiem produkcyjnym Glitchers.

Więcej informacji na temat gry, historii jej powstania i celu, w jakim została stworzona, znajduje się na stronie www.seaheroquest.com.

źródło: materiały prasowe firmy