Raport „From Risk to Opportunity: Insurer Responses to Climate Change”

7 kwietnia 2009

Z najnowszego raportu Ceres wynika, iż wzrosła w porównaniu z rokiem 2007 r. świadomość ekologiczna firm ubezpieczeniowych, które wprowadzają coraz większą liczbę produktów i usług ułatwiających zarządzanie ryzykiem związanym ze zmianami klimatycznymi. Wciąż jednak istnieje spore pole dla innowacyjnych rozwiązań.

Sektor ubezpieczeń jest ważnym ambasadorem przeciwdziałania zmianom klimatycznym na świecie. Wszystkie katastrofy naturalne mające miejsce w 2008r. kosztowały społeczeństwo ponad 200 mld USD i spowodowały śmierć 236 tys ludzi. Ubezpieczyciele zaczęli zatem zauważać, że zmiany klimatu stanowią źródło ryzyka dla ich interesu.

Raport „From Risk to Opportunity: Insurer Responses to Climate Change” identyfikuje 643 produkty i usługi (o 50% więcej w porównaniu z wynikami podobnego raportu opublikowanego przez Ceres w listopadzie 2007 r.) 243 firm w 29 krajach, które zostały zaprojektowane w celu pomocy klientom i biznesowi w zarządzaniu ryzykiem wynikającym ze zmian klimatu. Ta stu stronicowa publikacja ukazuje wzrost zainteresowania firm ubezpieczeniowych sektorem eko-budownictwa, energii odnawialnej czy handlu CO2, dla których wprowadzona są odpowiednie produkty ubezpieczeniowe. Co więcej zainteresowanie sektora kwestiami zmian klimatu wychodzi ponad tworzenie nowych ofert produktowych. W 2008 r. 15 przedstawicieli branży ubezpieczeń zainwestowało łącznie 11 mld. USD w firmy zajmujące się rozwojem i dostarczaniem technologii niskowęglowych.

Wciąż jednak istnieje potrzeba rozwoju tego typu produktów, w szczególności w segmentach ubezpieczeń majątkowych, ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń zdrowotnych. W czasie gdy rośnie liczba inicjatyw europejskich i amerykańskich przedstawicieli branży, niewiele projektów jest prowadzonych obecnie w Azji. Ponadto chociaż inwestycje w „zielone inicjatywy” rosną, wciąż stanowią niewielką część wszystkich inwestycji sektora ubezpieczeniowego.

Autorzy raportu pozostają jednak optymistyczni, zaznaczając, iż mimo trwającego kryzysu gospodarczego, perspektywa rozwoju kolejnych innowacyjnych produktów ubezpieczeniowych wygląda obiecująco.

Źródło: SocialFunds.com