PwC jedynym certyfikowanym partnerem szkoleniowym GRI w Polsce

28 września 2011

Dotyczy firmy: PwC,

Firma audytorsko – doradcza PwC (wcześniej PricewaterhouseCoopers)  jako jedyna w Polsce otrzymała certyfikat partnera szkoleniowego międzynarodowej organizacji Global Reporting Initiative (GRI), określającej standardy mierzenia pozafinansowych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw.

Pierwsze szkolenie organizowane jest 24-25 listopada br., będzie to certyfikowane szkolenia pokazujące, w jaki sposób można ująć w liczbach środowiskowe, społeczne i ekonomiczne aspekty działania przedsiębiorstw.

Global Reporting Initiative (GRI) to najbardziej rozpowszechniony na świecie standard sprawozdawczości  i mierzenia wpływu przedsiębiorstw na otoczenie.  Standardy GRI umożliwiają porównanie danych firmowych pomiędzy poszczególnymi latami oraz odniesienie własnych wyników do pozostałych graczy na rynku. Po drugie, pozwalają uporządkować szereg obszarów działalności biznesowej – od zarządzania ryzykiem do analizy wpływu na społeczność lokalną. Po trzecie, precyzują mierniki,  jakimi firmy powinny się posługiwać przy określaniu swojego wpływu na środowisko i społeczeństwo.

Kwestie pozafinansowe mają coraz większy wpływ na długoterminowy wynik firmy, a razem z nimi znaczenia nabiera także umiejętność jasnego informowania rynku o tej części działalności przedsiębiorstwa” – mówi Jacek Socha, partner i wiceprezes PwC. „Raporty społeczne mogą być dla akcjonariuszy i potencjalnych inwestorów  źródłem bardzo cennych informacji na temat sposobu zarządzania ryzykiem w firmie, podejmowania decyzji kapitałowych czy też stosowanych zasad współpracy biznesowej”.

W odniesieniu do 2010 r. na świecie powstało już ponad 1800 raportów społecznych przygotowanych według wytycznych GRI i zarejestrowanych przez tę organizację. Prawie połowa tych publikacji pochodzi z Europy. Głównym impulsem do rozwoju raportowania społecznego są wymogi prawne, inwestorzy i presja ze strony otoczenia firmy.

„Rosnąca liczba raportów społecznych to przede wszystkim efekt zrozumienia przez firmy, że odpowiedzialność społeczna pomaga w długofalowym rozwoju biznesu. W ślad za decyzją o angażowaniu się w CSR pojawia się potrzeba właściwego komunikowania prowadzonych już działań. I tu – jak wynika z naszego doświadczenia przy wspieraniu firm budujących swoje strategie CSR i pracujących nad raportami społecznymi – pojawia się trudność w postaci mierzenia i komunikowania efektów. A zasady GRI mogą być w dużej mierze odpowiedzią na te dylematy” – mówi Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w PwC.

W Polsce w ostatnich latach powstało 100 raportów społecznych, a z roku na rok coraz więcej z nich opiera się na wytycznych GRI. Na ten standard decydują się liderzy polskiego rynku m.in. PGNiG, PKN Orlen, Grupa Lotos, Telekomunikacja Polska, BRE Bank, Bank Gospodarstwa Krajowego, Totalizator Sportowy. Raporty te można pobrać ze strony www.raportyspoleczne.pl.

 „W wielu państwach raportowanie aspektów społecznych i środowiskowych jest wymagane przez regulatorów. Przykładowo we Francji w ustawodawstwie dotyczącym kwestii ekonomicznych (Nouvelles Regulations Economiques) przedsiębiorstwa państwowe mają obowiązek zawierania danych środowiskowo – społecznych w raportach finansowych, według czterdziestu wytycznych wzorowanych na GRI oraz na Francuskim Raporcie Socjalnym. Podobne regulacje obowiązują w Szwecji, Danii czy Hiszpanii” – podkreśla Aleksandra Turek, koordynator szkoleń certyfikowanych GRI w zespole ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w PwC.

Źródło: Materiały prasowe