Promocja standardów społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach

25 września 2009

Dotyczy firmy: Deloitte,

PKPP Lewiatan, NSZZ Solidarność i Deloitte proponują, aby reakcją biznesu na obecny kryzys zaufania było dobrowolne włączenie się firm w nurt społecznej odpowiedzialności. Dlatego wspólnie realizują projekt, którego celem jest rozwój CSR w Polsce.

Chociaż w Polsce coraz więcej mówi się i pisze o społecznej odpowiedzialności biznesu, firmom nadal brakuje praktycznej wiedzy oraz narzędzi ułatwiających prawidłową realizację działań CSR. Poza stosunkowo wąską grupą liderów (najczęściej są to oddziały wielonarodowych korporacji) idea odpowiedzialnego biznesu jest rozumiana wieloznacznie i jeśli realizowana, to wybiórczo. Firmy z sektora MSP obawiają się podejmowania strategii CSR, bo wiąże się to ich zdaniem z wysokimi nakładami inwestycyjnymi.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan wraz ze swoimi partnerami: Komisją Krajową NSZZ „Solidarność” oraz firmą doradczą Deloitte realizują projekt, który ma pomóc przedsiębiorstwom w zrozumieniu i wdrażaniu strategii CSR.

Celem projektu „Promocja standardów społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach” jest przekonanie firm, że strategia CSR ma charakter biznesowy, to znaczy, że jej prawidłowa realizacja skutecznie buduje wartość firmy oraz pozwala osiągać przewagę konkurencyjną. Jednocześnie realizatorzy projektu pracują nad stworzeniem praktycznych narzędzi wspomagających ten proces. W pierwszej kolejności do dyspozycji wszystkim dużym i średnim firmom w Polsce przekazany został model realizacji i oceny pojedynczej Dobrej Praktyki CSR. Jest to metodologiczny przewodnik planowania, wdrożenia i ewaluacji konkretnej aktywności wchodzącej w jeden z obszarów społecznej odpowiedzialności.

Z użyciem tego narzędzia przeprowadzona zostanie wnikliwa analiza co najmniej 100 Dobrych Praktyk CSR już realizowanych w firmach. W jej efekcie powstanie całościowy model społecznego zaangażowania przedsiębiorstwa, który będzie odpowiadał na pytanie, co konkretnie powinna robić firma, która chce zasłużyć na miano społecznie odpowiedzialnej. Zostanie on następnie przetestowany w 10 wybranych średnich i dużych firmach.

Jedną z najważniejszych cech projektu jest założenie, że aktywny udział w tworzeniu opisanych narzędzi wezmą same firmy. Dzięki temu stworzony model będzie realistyczny, to znaczy uwzględniający z jednej strony potrzeby interesariuszy w Polsce, z drugiej zaś faktyczne możliwości przedsiębiorstw.

W ramach projektu 23 września 2009 r. został ogłoszony konkurs na Dobre Praktyki najlepiej realizujące strategię CSR w polskich warunkach. Firmy mogą nadsyłać swoje opisy do 31 stycznia 2010 r. 20 najciekawszych Dobrych Praktyk CSR otrzyma wyróżnienia.