Orlen na rzecz sprawiedliwego handlu

26 sierpnia 2010

Dotyczy firmy: Orlen,

W dniu 2 października 2009 roku odbyła się konferencja „Co Sprawiedliwy Handel wnosi do polskiej gospodarki?”, której partnerem był m.in. PKN ORLEN.

Ruch Fair Trade w Polsce dopiero się rozwija i bardzo powoli przebija się do świadomości konsumentów. Według szacunków SSH znak Faitrade rozpoznaje tylko ok. 3% polskiego społeczeństwa, podczas gdy np. w Wielkiej Brytanii jest to ok. 70% populacji. Komisja Europejska w wydanym 5 maja 2009 roku komunikacie podkreśliła znaczenie i potencjał sprawiedliwego handlu. Uznała, iż działania podejmowane w tym obszarze mają znaczenie m.in. dla ochrony konsumenta, rozwoju gospodarczego i społecznego, społecznej odpowiedzialności biznesu czy ochrony środowiska. W czerwcu 2009 roku Rząd RP zadeklarował wspieranie tej inicjatywy.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość skosztowania kawy ze znakiem Fairtrade, którą PKN ORLEN od stycznia 2008 roku oferuje swoim klientom w kilkuset stacjach paliw. Goście konferencji podkreślali jej znakomity smak. Przedstawiciel Koncernu w swoim wystąpieniu poinformował uczestników konferencji, że sprzedaż tego produktu, obok aspektu biznesowego, jest kolejnym działaniem realizowanym przez Koncern w ramach szeroko rozumianej społecznej odpowiedzialności biznesu. Stanowi także wkład w edukację społeczną i kształtowanie etycznego stylu konsumpcji. O fakcie, iż kawa oferowana na stacjach paliw PKN ORLEN jest produktem Fairtrade Koncern informuje w ulotkach, a wkrótce certyfikat sprawiedliwego handlu pojawi się także na kubkach.

Konferencję prowadził Tadeusz Makulski, prezes Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu „Trzeci Świat i My” (SSH). Ministerstwo Gospodarki reprezentował Mirosław Lewiński, Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarki. Gościem honorowym konferencji był Hugo Enrique Roblero Gordillo – przedstawiciel FIECH – zrzeszenia spółdzielni drobnych producentów kawy ze stanu Chiapas w Meksyku współpracującego z ruchem Sprawiedliwego Handlu. Była to pierwsza w Polsce wizyta przedstawiciela producentów kawy opatrzonej znakiem Fairtrade.

Koncern reprezentowali przedstawiciele Biura Marketingu: Barbara Tęcza, Kierownik Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Marek Krawczyk, Młodszy Specjalista w Zespole ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Marek Badawika, Specjalista w Dziale Komunikacji Marketingowej.