Majowe wiadomości z CSR Europe

2 czerwca 2008

Serdecznie zapraszamy do lektury wybranych artykułów z CSR Europe z maja. W tym miesiącu mogą Państwo przeczytać m.in. o 'zielonej’ polityce Unii Europejskiej, różnicach w ocenie skuteczności wysiłków podejmowanych w obszarze CSRu, kalkulatorze wpływu ekologicznego, gotowości konsumentów do płacenia za wyższe standardy etyczne.

Google Earth, nowe spojrzenie na zmiany klimatyczne.
Użytkownicy Google Earth mogą teraz obejrzeć jak zmiany klimatyczne mogą wpłynąć na planetę oraz jej mieszkańców w przeciągu kolejnego stulecia, a także obserwować zanik arktycznej pokrywy lodowej w przeciągu ostatnich 50 lat. Projekt, Zmiany Klimatu w Naszym Świecie, jest produktem współpracy Google, brytyjskiego rządu, Met Office Hadley Centre oraz British Antarctic Survey. W jego ramach Google Earth udostępnia swoim użytkownikom dwie nowe warstwy będące zarazem animacjami. Jedna z nich przedstawia poziom kształtowania się temperatur na całym świecie przez kolejne sto lat na podstawie średnich prognoz emisji gazów cieplarnianych

Unia Europejska  wprowadzi sankcje za „zielone” zbrodnie.
EurActiv informuje, że po ośmiu latach negocjacji Parlament Europejski osiągnął porozumienie z państwami członkowskimi w kwestii legislacji, która zmusi rządy narodowe do wdrożenia sankcji karnych wobec tych, którzy świadomie lub z powodu zaniedbania niszczą środowisko. Poziom kar pozostawiono w gestii państw członkowskich. Dyrektywa żąda aby były one” „skuteczne, proporcjonalne i zniechęcające do podejmowania zakazanych czynów”.

Zielona flota TNT – ponad 100 nowych ciężarówek o napędzie elektrycznym I hybrydowym.
TNT zwiększa starania w ograniczeniu emisji dwutlenku węgla powiększając swoją flotę w Wielkiej Brytanii, Chinach i Australii o 100 ciężarówek z napędem elektrycznym i hybrydowym. 16 maja w Londynie dwie firmy: TNT Express i Smith Electric Vehicles zaprezentowały największą na świecie flotę zeroemisyjnych pojazdów. Nowe samochody zastąpią stare z napędem diesela. Wycofywanie 100 starych ciężarówek będzie odbywało się przez kolejnych 18 miesięcy. Nowe pojazdy zapobiegną emisji blisko 1 299 000 kilogramów dwutlenku węgla w Wielkiej Brytanii rocznie.

Wall Street Journal bada gotowość konsumentów do płacenia za wyższe standardy etyczne.
Jak podaje Wall Street Journal, wiele firm zakłada, że konsumenci będą skłonni płacić więcej za produkty wytworzone w zgodzie z wyższymi standardami etycznymi, ale nie sprawdza tych przekonań. Dziennik postanowił przeprowadził serię doświadczeń z udziałem konsumentów, które miały wykazać czy oczekiwania firm są słuszne. We wszystkich testach konsumenci byli skłonni zapłacić niewiele więcej za dobra wytworzone etycznie. Z drugiej strony do kupna towarów wytworzonych nieetycznie mógł ich skłonić tylko wysoki rabat.

Jaki interes ma biznes w społecznej odpowiedzialności?
Mallen Baker w artykule opublikowanym w Ethical Corporation przekonuje, że troska o tak zwany „interes biznesu” jest świadectwem niedojrzałości ruchu skoncentrowanego wokół idei CSRu. W rzeczy samej biznes w takim samym stopniu nie ma interesu w CSRze, jak w innowacji, marketingu czy outsourcingu. Każdy z tych procesów opisuje szereg możliwych do podjęcia działań – i każde z nich może być zarówno korzystne jak i  szkodliwe dla biznesu. Wszystko zależy od oceny działań, których zrealizowania się podejmujemy, umiejętności i energii włożonych w ich realizację.

Sekretarz Generalny ONZ zachęca liderów amerykańskiego biznesu do walki z globalnym ubóstwem.
Ban Ki-moon Sekretarz Generalny ONZ zachęcał przedstawicieli amerykańskiego świata biznesu do zaangażowania w działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz walki z globalnym ubóstwem. Wskazywał, że tego typu zaangażowanie jest korzystne dla całego świata oraz dla wyników finansowych pojedynczych firm.  Przekonywał do podejmowania inicjatyw, które będą promowały samowystarczalność. „Dopóki biedni tego świata nie będą w stanie lepiej zatroszczyć się o siebie, zarówno oni, jak i my, jesteśmy zgubieni”, powiedział Ban Ki-moon podczas przemowy wygłoszonej w Atlancie 9 maja. Sekretarz Generalny stwierdził, że przedsiębiorstwa wprowadzają nowe technologie, które pobudzają lokalną przedsiębiorczość, a to prowadzi do wzrostu i promocji nowych rynków.

Marketing społecznie zaangażowany na drodze do “branded entertainment”.
Jak podaje AdWeek, teledysk grupy Radiohead „All I Need” promujący trasę koncertową zespołu jednocześnie stanowi część kampanii Fundacji Viacom MTV Europe, której celem jest walka z handlem ludźmi. W ramach inicjatywy MTV Exit (End Exploitation and Trafficking – koniec z wyzyskiem i handlem) planowanych jest więcej filmów i animacji poruszających problem handlu ludźmi. Działania MTV wskazują na rosnące zainteresowanie w wykorzystaniu tak zwanego branded entertainment jako metody promocji kampanii społecznie zaangażowanych.

Fortis Investment – Kalkulator wpływu ekologicznego.
Inwestorzy potrzebują narzędzia, które pozwoli im obliczyć ich ekologiczny wpływ oraz ocenić rzeczywiste koszty jak i korzyści z przeprowadzonych inwestycji. Kalkulator wpływu ekologicznego opracowany przez Fortis Investment jest pierwszym na świecie narzędziem inwestycyjnym, które nie tylko prezentuje wielkość wpływu ekologicznego inwestorów w kategoriach pieniężnych, ale także oblicza wysokość inwestycji niezbędnych do jego zneutralizowania. Rozwiązanie to było jedną z dobrych praktyk prezentowanych podczas CSR Market Place zorganizowanego w ubiegłym roku przez CSR Europe.

Liderzy biznesu nakłaniają rządy G8 do podjęcia działań wobec nadchodzącego kryzysu związanego z dostępnością wody.
Liderzy biznesu reprezentujący 19 dużych korporacji ogłosili międzynarodową kampanię namawiającą rządy Państw G8 do podjęcia natychmiastowych kroków zmierzających do  przeciwdziałania pojawiającemu się światowemu kryzysowi w dostępie do wody i warunków sanitarnych. W liście wystosowanym przez Globar Compact, dyrektorzy zarządzający 19 przedsiębiorstw wezwali liderów G8 do aktywnego zajęcia się problematyką wody podczas najbliższego spotkania, które odbędzie się w Japonii 7-9 lipca br.

GRI współpracuje z badaczami społecznie odpowiedzialnych inwestycji nad poprawą porównywalności danych.
GRI rozpoczęło współpracę z czołowymi firmami z rynku inwestycji społecznie odpowiedzialnych (SRI) z całego świata nad uaktualnieniem i uproszczeniem metod, przy pomocy których firmy będą mogły komunikować ich środowiskowe i społeczne działania. Celem jest umożliwienie firmom dostarczania informacji  o zrównoważonym rozwoju w ich działalności w formie, która uprości jej zbieranie oraz przyspieszy i ułatwi komunikację z inwestorami.

Różnice w ocenie skuteczności wysiłków podejmowanych w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.
Według badań przeprowadzonych przez Sirota Survey Intelligence wraz z magazynem The CRO, ludzie, którzy projektują i wdrażają inicjatywy społecznej odpowiedzialności biznesu (praktycyr) charakteryzują się wyższą oceną skuteczności podejmowanych działań niż zewnętrzni konsultanci, którzy udzielają porad organizacjom w zakresie działań z obszaru CSR. Praktycy CSR, na ogół, są bardziej przekonani od konsultantów o skuteczności podjętych wysiłków do realizacji wytyczonych celów, sprawienia, żeby firma była „dobrym obywatelem”, pomagania w kontaktach ze społecznością lokalną, itd. W badaniu wzięło udział ponad 200 praktyków i konsultantów usług CSR.

Rosja bez planów ograniczenia emisji dwutlenku węgla
Reuters donosi, że Rosja nie przyjmie zobowiązań ograniczenia emisji gazów cieplarnianych wynikających z nowego reżymu, który ma zastąpić Protokół z Kioto po 2012 roku. Emisja byłych państw komunistycznych jest porównywalna do tej z 1990 roku i nie przekracza wyznaczonych limitów. Powodem tego stanu było załamanie gospodarcze występujące w krajach, w których podejmowano próby adaptacji postkomunistycznej gospodarki do realiów wolnego rynku. Rosja, jako czołowy producent i konsument energii cieszy się, że Protokół z Kyoto nie ograniczył jej emisji i oczekuje tego samego od każdego przyszłego porozumienia dotyczącego klimatu, powiedział Wsiewolod Gawłyłow, odpowiedzialny w Rosji za zobowiązania z Kyoto.

Komisja Europejska proponuje ‘zielone’ etykiety, aby pomóc konsumentom w wyborze.
EurActiv informuje, że Komisja Europejska planuje poszerzenie istniejącego planu etykietowania produktów zużywających energię na wszystkie towary. Oficjalne ogłoszenie planu działań wprowadzających tą zmianę zostało przewidziane na 14 maja. Według projektu, dyrektywa 2005/32/WE (dotycząca ekoprojektowania i produktów energooszczędnych), która obecnie obejmuje produkty zużywające energię, zostanie rozciągnięta na artykuły nie wykorzystujące energii takie jak: odzież, obuwie, środki czystości, okna, drzwi, materiały izolacyjne, urządzenia irygacyjne, produkty betonowe i płyty gipsowe…