Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Pracownicy Kompanii Piwowarskiej w pierwszej edycji programu „Ekipa nie tylko od święta” zrealizują 10 projektów wolontariackich, na łączną kwotę 75 tysięcy zł. Wystarczyło wybrać organizację, opracować innowacyjny projekt wsparcia, ze znaczącym udziałem własnym i kolegów, aby uzyskać pomoc.
Program wolontariacki „Ekipa nie tylko od święta” jest dedykowany tym pracownikom Kompanii Piwowarskiej, którzy ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonują świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy na rzecz organizacji pozarządowych i określonych przepisami prawa instytucji, wykorzystując swoje umiejętności i zdolności. Kompania Piwowarska umożliwia im udział w tych działaniach oraz wspiera je finansowo lub organizacyjnie.
Najtrudniej zacząć
Do pierwszej edycji „Ekipy nie tylko od święta” zgłoszono 24 projekty wolontariackie. Pracownik – wolontariusz miał możliwość wybrania organizacji, której chciał pomóc i opracowania projektu wsparcia. Wszystkie projekty zostały ocenione przez Radę Programową inicjatywy pod względem formalnym i merytorycznym. Wybraliśmy nie tylko projekty, które wyróżniały się pomysłowością i długofalowością, ale przede wszystkim te, które pokazały największy wkład pracy własnej oraz koleżanek czy kolegów z zespołu – wyjaśnia Anna Czarkowska, członek Rady Programowej. – Nie braliśmy pod uwagę tych inicjatyw, w których wkład i zaangażowanie pracowników sprowadzały się wyłącznie do przekazania funduszy. Wykładnią była dla nas idea wolontariatu, a więc przede wszystkim wkład pracy samych pracowników – dodaje.
Modelowe realizacje
Zwycięskie projekty pierwszej edycji „Ekipy nie tylko od święta” dotyczą m.in. pomocy niewidomym i słabowidzącym dzieciom w Owińskach w nabywaniu nowych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu, urządzenie kącików do nauki dla dzieci Zespołu Szkół Specjalnych w Lesznie, remont pokoju dziennego dla dzieci z Oddziału Pediatrycznego w SPZOP w Lubartowie czy remontu pokoi dla niepełnosprawnych pensjonariuszy Domu Opieki Soar w Bielsku Białej.
Na realizację finałowych projektów pracownicy mają trzy miesiące czasu. Zgodnie z regulaminem inicjatywy wspierane organizacje i instytucje są zobowiązane do złożenia sprawozdania końcowego, obejmującego krótkie podsumowanie merytoryczne: korzyści z projektu i współpracy z wolontariuszem – pracownikiem, dokumentację zdjęciową oraz kopie faktur VAT lub rachunków związanych z projektem.
Przypomnijmy, że w ramach zeszłorocznej świątecznej edycji „Ekipy św. Mikołaja” – pierwowzoru programu wolontariackiego – pracownicy zrealizowali 21 projektów na ogólną kwotę 150 tysięcy złotych. Inicjatywy podejmowane przez pracowników były bardzo różnorodne: wybudowanie placu zabaw dla dzieci upośledzonych z białostockiej szkoły, organizacja wigilijnej wieczerzy w poznańskiej Kuchni Społecznej prowadzonej przez urszulanki, czy remont Domu Dziecka w Supraślu.
Cztery razy w roku
To nie koniec możliwości ubiegania się o wsparcie dla organizacji pozarządowych i instytucji publicznych. Już w listopadzie ruszy druga edycja programu wolontariackiego „Ekipa nie tylko od święta”. Projekty w ramach programu mogą dotyczyć obszarów o charakterze edukacyjnym, oświatowym, wychowawczym, opieki zdrowotnej, ubóstwa, niepełnosprawności, upowszechniania kultury fizycznej i sportu, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji.
Zamiarem organizatora jest kontynuacja działań w czterech kolejnych edycjach, przypadających każdorazowo w danym roku.
Korzyści z wolontariatu pracowniczego
Wolontariat przynosi korzyści obustronne korzyści, zarówno firmie jak i jej pracownikom. Dzięki włączeniu się w inicjatywy czy programy wolontariackie pracownicy mają możliwość realizacji własnych zainteresowań oraz rozwoju kompetencji, które kiedyś mogą się przydać w ich codziennej pracy. Agnieszka Kurowiak, na co dzień trener sprzedaży w Kompanii Piwowarskiej, tak komentuje swoje zaangażowanie – To satysfakcja z udzielenia pomocy innym, którzy jej potrzebują, fak, że można komuś sprawić radość i przyjemność bycia z innymi i dla innych.
Wolontariat pracowniczy umożliwia firmie budowanie partnerstwa z lokalną społecznością, w szczególności z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami publicznymi i społecznymi, które są określane mianem beneficjentów pośrednich. Zaspokajanie potrzeb lokalnej społeczności może więc być realizowane nie tylko przez rozmaite programy społeczne czy działania filantropijne, ale i bezpośrednie angażowanie pracowników.