KE przedstawia nową strategię zrównoważonego finansowania

6 lipca 2021

Komisja Europejska przyjęła szereg środków, aby zwiększyć swój poziom ambicji w zakresie zrównoważonego finansowania. Po pierwsze, nowa strategia zrównoważonego finansowania określa kilka inicjatyw mających na celu stawienie czoła zmianie klimatu i innym wyzwaniom środowiskowym, przy jednoczesnym zwiększeniu inwestycji – i integracji małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) – w procesie przechodzenia UE na zrównoważoną gospodarkę.

Propozycja Europejskiego Standardu Zielonych Obligacji , również przyjęta 6 lipca, stworzy wysokiej jakości dobrowolny standard dla obligacji finansujących zrównoważone inwestycje. Wreszcie Komisja przyjęła dziś akt delegowany w sprawie informacji, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe na temat trwałości ich działalności, na podstawie art. 8 taksonomii UE.

Inicjatywy te podkreślają globalną wiodącą rolę UE w ustalaniu międzynarodowych standardów zrównoważonego finansowania. Komisja zamierza ściśle współpracować ze wszystkimi partnerami międzynarodowymi, w tym za pośrednictwem Międzynarodowej Platformy na rzecz Zrównoważonego Finansowania, aby współpracować przy tworzeniu solidnego międzynarodowego systemu zrównoważonego finansowania.

Nowa strategia zrównoważonego finansowania

W ciągu ostatnich kilku lat UE stała się znacznie bardziej ambitna w walce ze zmianą klimatu. Komisja podjęła już bezprecedensowe kroki w celu zbudowania podstaw zrównoważonego finansowania. Zrównoważony rozwój to główna cecha wyjścia UE z pandemii COVID-19, a sektor finansowy będzie kluczem do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu.

Strategia obejmuje sześć zestawów działań:

  1. Rozszerzenie istniejącego zestawu narzędzi zrównoważonego finansowania, aby ułatwić dostęp do finansowania transformacji
  2. Poprawić włączenie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz konsumentów, zapewniając im odpowiednie narzędzia i zachęty do uzyskania dostępu do finansowania transformacji.
  3. Zwiększenie odporności systemu gospodarczego i finansowego na zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju
  4. Zwiększenie wkładu sektora finansowego w zrównoważony rozwój
  5. Zapewnienie integralności systemu finansowego UE i monitorowanie jego uporządkowanego przejścia na zrównoważony rozwój
  6. Opracowywanie międzynarodowych inicjatyw i standardów zrównoważonego finansowania oraz wspieranie krajów partnerskich UE

Do końca 2023 r. Komisja złoży sprawozdanie z realizacji strategii i będzie aktywnie wspierać państwa członkowskie w ich wysiłkach na rzecz zrównoważonego finansowania.

Europejski Standard Zielonych Obligacji (EUGBS)

Komisja przedstawiła również wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie dobrowolnego europejskiego standardu obligacji ekologicznych (EUGBS). Niniejszy wniosek stworzy wysokiej jakości dobrowolny standard dostępny dla wszystkich emitentów (prywatnych i państwowych), aby pomóc w finansowaniu zrównoważonych inwestycji. Obligacje ekologiczne są już wykorzystywane do pozyskiwania finansowania w sektorach takich jak produkcja i dystrybucja energii, zasobooszczędne budownictwo mieszkaniowe oraz niskoemisyjna infrastruktura transportowa. Istnieje również spory apetyt inwestorów na te obligacje. Istnieje jednak potencjał do zwiększenia skali i zwiększenia ambicji ekologicznych rynku obligacji ekologicznych. EUGBS ustanowi „złoty standard” dla tego, jak firmy i władze publiczne mogą wykorzystywać obligacje ekologiczne do pozyskiwania funduszy na rynkach kapitałowych w celu finansowania ambitnych inwestycji, przy jednoczesnym spełnieniu surowych wymogów zrównoważonego rozwoju i ochronie inwestorów przed „greenwashingiem”.

  • Emitenci obligacji ekologicznych będą mieli do dyspozycji solidne narzędzie, aby pokazać, że finansują projekty ekologiczne zgodne z taksonomią UE.
  • Inwestorzy kupujący obligacje będą mogli łatwiej przekonać się, że ich inwestycje są zrównoważone, co zmniejszy ryzyko greenwashingu.

Nowy EUGBS będzie otwarty dla każdego emitenta obligacji ekologicznych, w tym emitentów spoza UE. W proponowanych ramach istnieją cztery kluczowe wymagania:

  1. Środki pozyskane z obligacji powinny być w całości przeznaczone na projekty zgodne z taksonomią UE;
  2. Musi istnieć pełna przejrzystość w zakresie alokacji wpływów z obligacji poprzez szczegółowe wymogi sprawozdawcze;
  3. Wszystkie zielone obligacje UE muszą zostać sprawdzone przez zewnętrznego kontrolera, aby zapewnić zgodność z rozporządzeniem oraz zgodność finansowanych projektów z taksonomią. Przewidziano tu szczególną, ograniczoną elastyczność dla emitentów państwowych;
  4. Zewnętrzni recenzenci świadczący usługi na rzecz emitentów unijnych obligacji ekologicznych muszą być zarejestrowani i nadzorowani przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. Zapewni to jakość i niezawodność ich usług i przeglądów, aby chronić inwestorów i zapewnić integralność rynku. Przewidziano tutaj szczególną, ograniczoną elastyczność dla emitentów państwowych

Głównym celem jest stworzenie nowego „złotego standardu” dla obligacji ekologicznych, z którym można porównać inne standardy rynkowe, i potencjalnie dążyć do dostosowania. Norma ta będzie miała na celu rozwianie obaw związanych z „greenwashingiem” i ochroną integralności rynku, aby zapewnić finansowanie uzasadnionych projektów środowiskowych. Po dzisiejszym przyjęciu wniosek Komisji zostanie przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w ramach procedury współustawodawczej.

Zrównoważone finanse i taksonomia UE

Komisja Europejska przyjęła dziś również akt delegowany uzupełniający art. 8 rozporządzenia w sprawie taksonomii , który nakłada na spółki finansowe i niefinansowe obowiązek przekazywania inwestorom informacji o efektywności środowiskowej ich aktywów i działalności gospodarczej. Rynki i inwestorzy potrzebują jasnych i porównywalnych informacji na temat zrównoważonego rozwoju, aby zapobiec greenwashing. Dzisiejszy akt delegowany określa treść, metodologię i sposób prezentacji informacji, które mają być ujawniane przez duże przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe, na temat udziału ich działalności, inwestycji lub działalności kredytowej, które są zgodne z taksonomią UE.

Firmy niefinansowe będą musiały ujawnić udział swoich obrotów, nakładów kapitałowych i operacyjnych związanych z działalnością gospodarczą zrównoważoną środowiskowo zgodnie z definicją w rozporządzeniu w sprawie taksonomii i akcie delegowanym w sprawie taksonomii UE w sprawie klimatu , formalnie przyjętym w dniu 4 czerwca 2021 r., a także wszelkie przyszłe akty delegowane dotyczące innych celów środowiskowych. Instytucje finansowe, głównie duże banki, podmioty zarządzające aktywami, firmy inwestycyjne i zakłady ubezpieczeń/reasekuracji, będą musiały ujawnić udział działalności gospodarczej zrównoważonej środowiskowo w całości aktywów, w które finansują lub w które inwestują.

Akt delegowany zostanie przekazany do kontroli przez Parlament Europejski i Radę na okres 4 miesięcy z możliwością jednokrotnego przedłużenia o 2 miesiące.

Źródło: ec.europa.eu