Dzień Bezpiecznego Internetu według Microsoft

17 lutego 2010

Dotyczy firmy: Microsoft,

Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony przez Komisję Europejską obchodzony jest w Polsce już po raz szósty. Celem tej inicjatywy realizowanej w ponad 60 krajach jest nagłośnienie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do Internetu, a także zapoznawanie rodziców, nauczycieli i wychowawców z tą problematyką.

9 lutego, podczas obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu, Microsoft opublikował wyniki europejskiego badania  przeprowadzonego za pośrednictwem portalu MSN, z którego wynika, że 79% nastolatków w Europie aktywnie korzysta z Internetu i portali społecznościowych. Aż 43% z nich uważa, że publikowanie w Internecie prywatnych danych jest całkowicie bezpieczne. Blisko połowa młodych użytkowników Sieci (44%) zamieszcza informacje o tym, do jakiej szkoły uczęszcza, a 1/8 z nich publikuje szczegóły dotyczące miejsca zamieszkania. Aż 66% młodzieży, która wzięła udział w badaniu stwierdziła, że ich rodzice nie sprawdzają tego, co robią w Sieci i nie ograniczają im dostępu do Internetu. Również 40% badanych rodziców potwierdziło, że nie monitoruje tego, co ich dzieci robią w wirtualnym świecie.

Microsoft od lat aktywnie propaguje edukację z zakresu bezpieczeństwa informatycznego, w szczególności angażuje się w działania na rzecz bezpieczeństwa w Internecie najmłodszych użytkowników. Tym razem, w ramach obchodzonego dziś Dnia Bezpiecznego Internetu, Microsoft podpisał porozumienie z Fundacją Orange o wzajemnej wymianie praw do korzystania ze stworzonych przez siebie materiałów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa internetowego dzieci.

Materiały edukacyjne stworzone przez Fundację Orange, w ramach akcji Sieciaki, przy zaangażowaniu Fundacji Dzieci Niczyje, przeznaczone są dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych.

Natomiast program edukacyjny Microsoft „3…2…1…Internet!” powstał z myślą o dzieciach z klas 4-6. Dzięki porozumieniu obu firm wolontariusze Microsoft oraz Grupy TP będą mogli korzystać z pełnej gamy materiałów dydaktycznych dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych.

Propagując Internet jako narzędzie edukacji, zwracamy szczególną uwagę na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa najmłodszym użytkownikom Sieci. Przygotowujemy specjalne materiały edukacyjne dla dzieci, ale nie zapominamy też o ich rodzicach i nauczycielach,” – mówi Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange. – „Do propagowania zasad bezpieczeństwa w Internecie zapraszamy również pracowników TP i Orange. Do tej pory zasady bezpiecznego poruszania się w Sieci poznało dzięki wolontariuszom Grupy TP prawie 4 tys. dzieci z młodszych klas. Dzięki porozumieniu z firmą Microsoft będziemy mogli przekazać naszym wolontariuszom nowe atrakcyjne narzędzie do prowadzenia zajęć z dziećmi starszymi”.

Microsoft i Fundacja Dzieci Niczyje, we współpracy z Fundacją „Kierowca Bezpieczny”, stworzyli materiały edukacyjne „3…2…1…Internet!”, by pokazać jak przestrzegać przed zagrożeniami płynącymi z niewłaściwego używania Internetu oraz uczyć właściwych zachowań. Ambasadorem kampanii „3…2…1..Internet!” jest Krzysztof Hołowczyc, kierowca rajdowy i założyciel Fundacji „Kierowca Bezpieczny”. Z myślą o bezpieczeństwie internetowym wszystkich dzieci w Polsce, Microsoft przekazał pakiety edukacyjne „3…2…1… Internet!” do ponad 14 tysięcy publicznych szkół podstawowych w kraju. Materiały „3…2…1…Internet!” składają się z animowanej prezentacji multimedialnej z udziałem Krzysztofa Hołowczyca, komiksu tematycznego dla dzieci oraz scenariusza zajęć, dostarczającego nauczycielom i wolontariuszom gotowy plan lekcji na temat bezpieczeństwa internetowego, które można bezpłatnie pobrać z Sieci (m.in. ze strony www.321internet.pl oraz www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl). Materiał informacyjny o „3…2…1…Internet!” można również znaleźć na stronie Centrum Prasowego Microsoft.

Od kilku lat staram się uświadamiać uczniom zagrożenia płynące z korzystania z Internetu. Przed zapoznaniem się z materiałami „3…2…1…Internet!” moje działania polegały na pogadankach, w których starałam się przytaczać zasady bezpieczeństwa na podstawie autentycznych lub fikcyjnych zdarzeń niosących ze sobą negatywne skutki. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że nic tak nie pobudza wyobraźni i nie trafia do świadomości uczniów jak wizualizacja. Materiały szkoleniowe „3…2…1…Internet!” charakteryzują się atrakcyjną i przystępną formą przekazu, odpowiednią dla dzieci w wieku szkolnym. Wartość materiałów potęguje udział Krzysztofa Hołowczyca, jako osoby medialnej i popularnej. Z dużą satysfakcją odnotowuję skuteczność swoich działań w oparciu o otrzymane materiały. Cieszy mnie fakt, że po zajęciach wielu uczniów usunęło swoje dane osobowe na portalach społecznościowych lub kontakty obcych osób z komunikatorów. Moja praca z materiałami „3…2…1…Internet!” trwa nadal. Kolejni uczniowie dowiadują się, że nie wszystko złoto, co się świeci” – powiedziała Karolina Majchrzak, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 12 w Piotrkowie Trybunalskim.

Pierwszym zaplanowanym już efektem podpisanego dziś porozumienia pomiędzy Microsoft i Fundacją Orange będzie wolontariacka inicjatywa, która odbędzie się 26 lutego w gmachu Biblioteki Narodowej w Warszawie. Wolontariusze, na co dzień pracownicy firm Microsoft oraz Grupy TP, podczas wspólnej akcji, w ciekawy i interaktywny sposób będą pokazywać blisko 300 dzieciom ze szkół podstawowych, jak w bezpieczny sposób korzystać z Internetu.

Kiedy mamy do czynienia z bardzo dużym problemem warto wtedy tworzyć koalicje, których siła działań będzie większa niż pojedynczej jednostki. W tym wypadku swoje siły łączą dwie duże firmy Microsoft i Grupa TP. Wierzę, że dzięki wspólnym działaniom mamy szansę osiągnąć jeszcze więcej niż dotychczas i jeszcze wiecej dzieci w Polsce będzie wiedziało jak w sposób bezpieczny korzystać z Internetu” – powiedział Marek Kosycarz, dyrektor ds. odpowiedzialności społecznej w polskim oddziale Microsoft.

W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu odbywa się w ramach programu „Safer Internet”. Microsoft jest jednym z partnerów wydarzenia, a jego organizatorami są Fundacja Dzieci Niczyje
oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Co roku organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i prywatne osoby do organizowania w lutym lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, audycji w radiowęzłach szkolnych, kampanii informacyjnych, czy konkursów).