Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
W nowym opracowaniu prawnym (Legal primer), przygotowanym wspólnie przez Commonwealth Climate and Law Initiative (Inicjatywa Wspólnoty Narodów na rzecz Klimatu i Prawa) oraz Climate Governance Initiative – CGI (Inicjatywa na rzecz zarządzania klimatem), dokonano analizy szybko zmieniającej się sytuacji związanej z zagrożeniami i szansami dla biznesu wynikającymi ze zmian klimatu oraz implikacji dla obowiązków prawnych członków rad nadzorczych.
Opracowanie na temat zmian klimatycznych. Zobowiązania oraz obowiązki informacyjne członków rad nadzorczych, w którym poddano analizie 20 krajów oraz Unię Europejską, jest pierwszym tego typu opracowaniem prawnym, obejmującym tak szeroką próbę najważniejszych systemów prawa kontynentalnego i anglosaskiego. W Opracowaniu zwrócono uwagę na zbiór podstawowych, uniwersalnych zasad, jak również na zauważalne różnice w zakresie obszerności i restrykcyjności pomiędzy wiodącymi jurysdykcjami a pozostałą grupą.
Niniejsze opracowanie stanowi niejako kontynuację publikacji ekspertyz prawnych niezależnych radców prawnych dotyczących zmian klimatycznych i obowiązków członków rad nadzorczych, z których najwcześniejsza została wydana w 2016 r. w Australii (Opinia Hutleya, zaktualizowana w 2019 i 2021 r.), a kolejne w Kanadzie w 2020 r. (Opinia Hansella) oraz w Singapurze w kwietniu 2021 r. (Opinia Chana). Z uwagi na to, że opinie te zaczęły zyskiwać rozgłos w kręgach prawniczych i stały się bodźcem do podejmowania dalszych inicjatyw tego typu w innych krajach, gdzie obowiązuje system common law, CGI uznała, że członkowie rad nadzorczych powinni być w stanie zrozumieć wnioski w nich zawarte oraz podejmować działania, które są z nimi zgodne.
– Udostępnianie tych informacji członkom rad nadzorczych, z których większość nie ma wykształcenia prawniczego, jest niezbędne, aby zmienić poziom ich świadomości i sposób postępowania. Wielu członków rad nadzorczych żyje w błędnym przekonaniu, że ich zobowiązania prawne mogą w rzeczywistości uniemożliwić im prowadzenie polityki klimatycznej zgodnej z założeniami paryskiego porozumienia klimatycznego, zwłaszcza jeśli oznacza to rezygnację z realizacji dochodowych przedsięwzięć. Opracowanie to udowadnia, że tak nie jest – wręcz przeciwnie – stwierdziła Karina Litvack, dyrektor niewykonawczy i prezes Climate Governance Initiative oraz jedna z osób, które przyczyniły się do powstania Opracowania. – Opracowanie jest przewodnikiem dla laików po opiniach ekspertów i analizach radców prawnych, wiodących kancelarii prawnych i naukowców na temat tego, co zmiany klimatyczne i osiągnięcie zerowej emisji netto oznaczają z perspektywy obowiązków ciążących na członkach rad nadzorczych. Stanowi ono zwięzłe i bardzo czytelne podsumowanie kluczowych zasad i wniosków, które członkowie rad nadzorczych muszą znać i stosować już dziś – podkreśliła Ellie Mulholland, dyrektor Commonwealth Climate and Law Initiative i jedna z osób, które przyczyniły się do powstania Opracowania.
– Udostępnianie tych informacji członkom rad nadzorczych, z których większość nie ma wykształcenia prawniczego, jest niezbędne, aby zmienić poziom ich świadomości i sposób postępowania. Wielu członków rad nadzorczych żyje w błędnym przekonaniu, że ich zobowiązania prawne mogą w rzeczywistości uniemożliwić im prowadzenie polityki klimatycznej zgodnej z założeniami paryskiego porozumienia klimatycznego, zwłaszcza jeśli oznacza to rezygnację z realizacji dochodowych przedsięwzięć. Opracowanie to udowadnia, że tak nie jest – wręcz przeciwnie – stwierdziła Karina Litvack, dyrektor niewykonawczy i prezes Climate Governance Initiative oraz jedna z osób, które przyczyniły się do powstania Opracowania.
– Opracowanie jest przewodnikiem dla laików po opiniach ekspertów i analizach radców prawnych, wiodących kancelarii prawnych i naukowców na temat tego, co zmiany klimatyczne i osiągnięcie zerowej emisji netto oznaczają z perspektywy obowiązków ciążących na członkach rad nadzorczych. Stanowi ono zwięzłe i bardzo czytelne podsumowanie kluczowych zasad i wniosków, które członkowie rad nadzorczych muszą znać i stosować już dziś – podkreśliła Ellie Mulholland, dyrektor Commonwealth Climate and Law Initiative i jedna z osób, które przyczyniły się do powstania Opracowania.
Zakres geograficzny Opracowania obejmuje praktycznie wszystkie kraje, w których CGI posiada albo prężnie już działające, albo dopiero planowane oddziały. Obejmuje ono dziesięć państw należących do systemu prawa kontynentalnego oraz Unię Europejską, tj.: Brazylię, Chile, Francję, Niemcy, Włochy, Japonię, Meksyk, Rosję, Szwajcarię i Ukrainę, a także dziesięć jurysdykcji opartych na systemie prawa anglosaskiego, w tym: Australię, Kanadę, Hong Kong, Indie, Malezję, Nową Zelandię, Singapur, RPA, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone.
To opracowanie jest prezentowane na webinariach skierowanych do odbiorców z Ameryki Łacińskiej (prowadzonych w języku portugalskim i hiszpańskim), Ameryki Północnej, regionu EMEA oraz Azji i Pacyfiku. Podczas każdego z tych webinariów odbywa się panel ekspercki z udziałem ekspertów z dziedziny prawa, członków rad nadzorczych oraz inwestorów, którzy podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat ryzyka prawnego i obowiązków związanych ze zmianami klimatycznymi, które członkowie rad nadzorczych muszą zrozumieć i na które muszą reagować, aby pokierować swoimi przedsiębiorstwami w taki sposób, by prężnie działały i odniosły sukces komercyjny w świecie o zerowym poziomie emisji dwutlenku węgla.
Kluczowe wnioski
Opracowanie dostępne jest na chapterzero.pl >>