Co to jest CSR?

2 lipca 2008

Dotyczy firmy: IBM Polska,

Od niedawna obserwujemy wielką karierę wyrażenia CSR (corporate social responsability). Jednak mało kto potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest społeczna odpowiedzialność i jak powinna być realizowana. (Brief.pl, 24.06.2008)

– Celem przedsiębiorstw i firm jest zwiększanie zysku. Marketerzy nie są pracownikami socjalnymi, więc nie powinni udawać, że nimi są realizując CSR – mówi John Dalton z London School of PR. – Nie można też powiedzieć, że jeśli mamy do czynienia z szerokim zainteresowaniem jakimś zjawiskiem, to od razu znaczy, że jest ono słuszne i reprezentuje prawdę – przestrzega Dalton. Jednak, patrząc na wielkią popularność idei wdrażania CSR, zarówno wśród polskich przedsiębiorców, jak i w międzynarodowych koncernach, wydaje się, że wiele osób nie zauważa wątpliwości stojących za społeczną odpowiedzialnością.

Jednym z pionierów działań społecznej odpowiedzialności jest IBM.

Według Mirelli Panek-Owsiańskiej, dyrektor generalej Forum Odpowiedzialnego Biznesu, skończyły się czasy bezmyślnego bogacenia. – Wraz ze śmiercią Miltona Friedmana umarło też jego powiedzenie, że „the businnes of bussines is bussines” – mówi Owsiańska. – Społeczna odpowiedzialność biznesu jest nieustannym szukaniem równowagi między efektywnością i dochodowością firmy a szeroko pojętym interesem społecznym – przekonuje. O tym, że CSR jest strategią czy nawet filozofią prowadzenia firmy, która powinna być zintegrowana z całą strategią biznesową przedsiębiorstwa, mówi też Irena Pichola, lider zespołu świadczącego usługi w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu PricewaterhouseCoopers. – Tylko te firmy, które zagadnienia CSR wkomponują w swoją strategię, potrafią długofalowo i pozytywnie wyróżnić się na rynku i zdobyć zaufanie – podkreśla Pichola.
Jednak wiedza o tym, jaka jest istota działań CSR i jakie korzyści niesie ze sobą długofalowe wdrażanie strategii odpowiedzialności, często nie wychodzi poza ośrodki badań czy firmy konsultingowe. W polskich realiach pod nazwą CSR kryją się akcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży oraz działania związane z ekologią. Ostatnimi czasy daje się zauważyć trend wycofywania przez sieci handlowe toreb plastikowych właśnie w imię ekologii i odpowiedzialności za środowisko. Jednak, jak skrupulatnie wyliczył prezes Koalicji na rzecz Opakowań Ekologicznych Artur Całka, centra handlowe są w stanie zarobić na torbach wielorazowego użytku, które są proponowane w zamian za torebki plastikowe, około 500 tys. zł miesięcznie. W skali roku oznacza to prawie 6 mln zł zysku.

Źródło: www.brief.pl