Zapytaj marki: kto uszył moje ubranie?

19 kwietnia 2016

W ramach Fashion Revolution Week’u, który trwać będzie od 18 do 24 kwietnia 2016, konsumenci i producenci odzieży mają okazję przyłączyć się do międzynarodowej modowej rewolucji. W trakcie wydarzenia będzie można zapytać marki o to kto szyje ich ubrania, a także skorzystać z informacji na temat przejrzystości łańcucha dostaw największych firm odzieżowych uwzględnionych w ramach tzw. Indeksu Transparentności.

who-made-my-clothesW tym roku w ramach corocznej edycji kampanii Fashion Revolution organizatorzy wydarzenia zapraszają na tydzień ciekawych działań na rzecz promowania bardziej odpowiedzialnych metod produkcji naszej odzieży. Hasłem przewodnim będzie ponownie temat transparentnego łańcucha dostaw.

Przejrzystość to bardzo ważna kwestia z punktu widzenia odpowiedzialnej mody. Tylko te firmy, które w pełni znają i kontrolują swój łańcuch dostaw są w stanie sprawnie eliminować problemy dotyczące tej branży, jak praca dzieci, zanieczyszczenie środowiska itp. Konsumenci mają dziś pełne prawo, by wiedzieć, czy wydawane przez nich pieniądze nie wspierają produkcji wyzyskującej pracowników czy zasoby przyrody. By ułatwić konsumentom zdobycie tej wiedzy w trakcie Fashion Revolution Week’u zostanie po raz pierwszy przedstawiony tzw. Fashion Transparency Index – Indeks Transparentości (pdf). Narzędzie to umożliwi sprawdzenie w jakim zakresie wybrana firma wprowadza ideę przejrzystości do swojego łańcucha dostaw.

Fashion Revolution ma nadzieję, że narzędzie opracowane wspólnie z organizacją Ethical Consumer zmobilizuje firmy do zwiększenia swoich wysiłków w kierunku przejrzystej produkcji. Jak się bowiem okazuje, wyniki badań przeprowadzonych na rzecz stworzenia tego narzędzia ujawniają niezwykle niski poziom transparentności wśród światowych marek modowych.

Brak przejrzystości kosztuje życie. Niemożliwe jest, aby firmy miały pewność, że w ich produkcji przestrzegane są prawa człowieka i że jest ona przyjazna środowisku, nie wiedząc dokładnie gdzie, przez kogo i na jakich warunkach są wytwarzane ich produkty. Gdy firmy działają w sposób przejrzysty oznacza to także otwartość, komunikację i odpowiedzialność w całym łańcuchu dostaw oraz wobec społeczeństwa” wyjaśnia Carry Somers, współzałożycielka Fashion Revolution.

Podczas gdy pierwsza edycja Fashion Transparency Index zawiera tylko 40 firm, Fashion Revolution zamierza poprosić konsumentów, by zachęcili swoje ulubione marki do przyłączenia się do tej inicjatywy. To zaproszenie jest otwarte dla wszystkich marek modowych i detalistów na całym świecie, z co najmniej £36 mln rocznym obrotem, którzy będą chętni, by opublikować więcej informacji na temat swojej polityki, praktyk, produktów i ludzi tworzących ich ubrania – odpowiadając przy okazji na pytanie #whomademyclothes.

Więcej o wydarzeniach w Polsce na stronie http://fashionrevolution.org/country/poland/