Tomcio Brygadzista i Zebra Drogowa ruszyli w trasę

15 kwietnia 2016

Dotyczy firmy: Skanska w Polsce,

Przez 8 lat kampanii społecznej, Skanska spotkała się z ponad 111 tys. dzieci ze szkół zlokalizowanych w całej Polsce, by edukować o bezpieczeństwie. Kampania promuje umiejętność bezpiecznego poruszania się po drodze, zwłaszcza w pobliżu budowy. Bajkowi bohaterowie: Tomcio Brygadzista, Zebra Drogowa i Babcia Jadzia odwiedzają szkoły, by dać najmłodszym niecodzienną lekcję bezpieczeństwa i przypomnieć o noszeniu odblasków.Właśnie Tomcio Brygadzista z Zebrą Drogową ruszyli w wiosenną trasę po Polsce.

Już ponad 111 tysięcy odblaskowych dzieci

Od 2008 roku Skanska edukuje i wyposaża najmłodszych w elementy odblaskowe. Przez 8 lat w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięło udział ponad 111 tys. dzieci.

Spotkania mają formę teatrzyku połączonego z piosenkami i konkursami. Bohaterowie przedstawienia – Tomcio Brygadzista, Zebra Drogowa i Babcia Jadzia uczą najmłodszych, jakie są znaki drogowe, jak bezpiecznie poruszać się po drodze i dlaczego dzieci nie powinny wchodzić na plac budowy. Na koniec spotkań wszyscy uczniowie otrzymują opaski odblaskowe.

– To było bardzo fajne i śmieszne przedstawienie. Najbardziej podobało mi się, jak Zebra śpiewała i rozmawiała z nami o bezpieczeństwie na budowie. Mówiła też o tym, że trzeba nosić kaski, że dzieci nie mogą wchodzić na teren budowy, żeby cegły i beton nie spadły na głowę. Za udział w konkursie dostałem fajną kamizelkę – powiedział 7-letni Kacper, uczeń jednej ze szkół, w której odbył się pouczający spektakl. Inicjatywę doceniają także nauczyciele i dyrektorzy szkół.

– Spektakl profilaktyczny spotkał się z żywą reakcją. Poruszana w nim tematyka trafiła do dzieci, dzięki energicznej i pełnej ekspresji grze aktorów. Zagadnienia przedstawiane w scenkach są bliskie uczniom, którzy utożsamiają się z bohaterami i wyciągać wnioski z ich i swojego, nie zawsze właściwego, zachowania w pobliżu budowy. Akcja spełniła założone cele, uczniowie cytowali na korytarzach bohaterów przedstawienia, a otrzymane odblaski znalazły swoje miejsce w widocznych miejscach na plecakach bądź rowerach – podsumował nauczyciel z brzeskiej placówki.

Smutne statystyki

Według danych Komendy Głównej Policji w 2014 r. miało miejsce 34 970 wypadków drogowych, w których 2 413 dzieci w wieku 7-14 lat odniosło obrażenia, 50 poniosło śmierć. Do wypadków tych dochodziło przede wszystkim podczas ładnej pogody i przy dobrej widoczności. Najczęstsze przyczyny to: nieostrożne wejście na jezdnię, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię na czerwonym świetle.

Kampania prowadzona przez Skanska jest odpowiedzią na te problemy. – Chcemy uwrażliwić najmłodszych na niebezpieczeństwa związane z poruszaniem się po drogach oraz w pobliżu budowy, gdzie mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu maszyn i pojazdów – mówi Monika Froń-Dąbrowska, Koordynator akcji. – W ramach naszej akcji promujemy też noszenie elementów odblaskowych. Dzięki odblaskom kierowca może zauważyć pieszego z odległości 150, a nie 20 metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno na jakąkolwiek reakcję.

Odblaski obowiązkowe

31 sierpnia 2014 r. weszła w życie nowelizacja „Prawa o ruchu drogowym”, zgodnie z którą „Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku”.
(rozdział II, „Ruch pieszych”, pkt. 4a).

– Jesteśmy przekonani, że akcja „Bezpieczni w pobliżu budowy”, podczas której dzieci otrzymują od nas opaski odblaskowe zwiększa ilość widocznych najmłodszych poruszających się po drodze po zmierzchu. – dodaje Monika Froń-Dąbrowska.