Sukces „Lekcji Nieśmiecenia”

19 listopada 2021

Fundacja Nasza Ziemia i Henkel Polska podsumowały pierwszą edycję kampanii edukacji ekologicznej, skierowanej do uczniów szkół podstawowych. W trwającym od marca br. projekcie uczącym segregacji odpadów zarejestrowało się aż 936 placówek z całej Polski. Każda z nich otrzymała bezpłatne materiały edukacyjne. Akcji towarzyszył konkurs, w którym 20 zwycięskich szkół otrzymało edukacyjne systemy do praktycznej segregacji odpadów. Oficjalne podsumowanie pierwszej edycji miało miejsce 17 listopada 2021 r. w Szkole Podstawowej im. Naszej Przyrody w Woźnikach. W 2022 r. ruszy kolejna odsłona projektu.

„Lekcja Nieśmiecenia” to kampania edukacyjna, która wspiera szkoły w procesie edukacji ekologicznej, związanej z segregacją odpadów. Ma na celu przekazanie dzieciom praktycznej wiedzy z zakresu ekologii oraz wyrabianie w nich właściwych zachowań i nawyków.

W pierwszej edycji skierowanej do klas I-III zostały przygotowane autorskie materiały edukacyjne dla nauczycieli, wspomagające edukację ekologiczną na wybranym etapie kształcenia. Towarzyszący akcji konkurs polegał na opisaniu aktywności, które szkoła podejmie z wykorzystaniem wygranego systemu do segregowania odpadów. W efekcie, takie stacje zamontowano w 20 zwycięskich szkołach. Stacja uczy, jak segregować odpady na 5 obowiązujących frakcji (szkło, papier, tworzywa sztuczne, bioodpady, zmieszane). Ma również dwie dodatkowe frakcje – baterie i nakrętki plastikowe, czyli najczęściej realizowane przez szkoły zbiórki selektywne, oraz zgniatarkę do puszek. Do każdej frakcji zostały przygotowane atrakcyjne graficznie tablice z instrukcją co i gdzie należy wrzucać.

Główna uroczystość podsumowująca pierwszą edycję projektu odbyła się w wylosowanej spośród finalistów Szkole Podstawowej w Woźnikach. Pozostałe szkoły, chętne by zaprezentować swój projekt, mogą przysłać do organizatorów raport z przeprowadzonej przez siebie „Lekcji Nieśmiecenia” z użyciem stacji. Czas na dostarczenie materiałów mija 31 listopada 2021 r. Te dobre praktyki zostaną zaprezentowane na stronie projektu www.lekcjaniesmiecenia.pl i na kanałach social media Fundacji Nasza Ziemia.

Stoimy dziś przed wieloma wyzwaniami środowiskowymi, takimi jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia wód czy zaleganie odpadów plastikowych w morzach i oceanach. Absolutnie kluczowa jest ochrona zasobów naturalnych poprzez odzyskiwanie surowców wtórnych i ponowne ich wykorzystywanie. W praktyce wszystko zaczyna się często od właściwej segregacji odpadów w domach, szkołach i miejscach pracy. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci uczyły się jej zasad od najmłodszych lat. Stąd nasza kampania edukacyjna „Lekcja Nieśmiecenia”, w której wzięło udział bardzo dużo szkół i wielu nauczycieli. To dopiero początek, ale doskonale pokazuje potrzebę takich działań – podkreśla Monika Banaś-Jankowska, dyrektor marketingu działu Beauty Care (kosmetyki) w Henkel Polska.

Okres realizacji akcji edukacyjnej podzielony został na kilka edycji. Kolejna odsłona projektu ruszy wiosną 2022 roku.

Pełna informacja o akcji dostępna jest na stronie lekcjaniesmiecenia.pl.

Henkel – walka z zanieczyszczeniem środowiska

Akcję „Lekcja Nieśmiecenia” wspiera kilka marek kosmetycznych z portfolio firmy takich jak: Syoss, Taft, Schauma, Gliss, Fa i Nature Box. To marki zaangażowane społecznie, które zrównoważony rozwój mają wpisany w swoje DNA. Już teraz wybrane kosmetyki tych marek dostępne są w opakowaniach wykonanych w 97-98% z plastiku pochodzącego z odzysku. Co więcej, w niektórych opakowaniach zawarty jest także tzw. social plastic, który – w ramach współpracy z organizacją społeczną Plastic Bank – został zebrany z morskich plaż, przetworzony i powtórnie włączony do gospodarczego obiegu. W ramach tej inicjatywy mieszkańcy Haiti, jednego z najbardziej zanieczyszczonych regionów na świecie i zarazem najbiedniejszych, mogą wymieniać zebrane przez siebie plastikowe odpady na pieniądze, produkty lub usługi.

Inicjatywa wpisuje się w realizację pro-środowiskowych zobowiązań firmy Henkel. Do tej pory w Europie Henkel wprowadził na rynek już 700 milionów butelek wytworzonych w 100% z przetworzonego plastiku, z czego 400 milionów w samym tylko 2020 r. Do 2025 r. wszystkie opakowania produktów konsumenckich firmy mają nadawać się do dalszego przetwarzania lub powtórnego użycia. Jak szacuje firma, między 2019 a 2021 r. wykorzystanie pierwotnego plastiku w opakowaniach kosmetyków Henkla sprzedawanych w Polsce spadnie aż o 20%.

Źródło: inf. pras.