Rzeszowscy cukiernicy laureatami ogólnopolskiego konkursu Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie

3 września 2014

Julian Orłowski i Kazimierz Rak, właściciele cukierni w Rzeszowie, są laureatami ogólnopolskiego konkursu „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”. W pierwszym etapie zdobyli najwięcej głosów internautów i pokonali innych przedsiębiorców z województwa podkarpackiego. W drugim etapie konkursu, po burzliwej i trwającej wiele godzin dyskusji, jako zwycięzców wybrała ich specjalna komisja konkursowa.

30 czerwca zakończyło się głosowanie w ogólnopolskim konkursie „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie”. Wzięli w nim udział mikro i mali przedsiębiorcy z całej Polski, którzy poza działalnością biznesową angażują się w działalność na rzecz swoich „małych ojczyzn”. Na szczeblu wojewódzkim zwycięzcami zostali ci, których historie zachwyciły internautów i otrzymały największą ilość głosów. Ogólnopolskiego laureata wybrała komisja, w skład której weszli przedstawiciele świata biznesu i mediów: Bożena Breczko (Radio PIN),  Zbigniew Gajewski (Konfederacja Lewiatan), Michał Niemczycki (Freebee), Katarzyna Dymek (Polska Przedsiębiorcza), Arkadiusz Słodkowski  (Polska Organizacja Franczyzodawców).

Rzeszowska cukiernia Orłowski & Rak to miejsce, w którym przeplata się pasja i zamiłowanie do słodkości z sympatią i wielką otwartością na ludzi, bo jak podkreślają sami właściciele – w tym jest wartość. Cukiernia działa od 1977 roku, czyli od 37 lat. Rzeszowska cukiernia to rodzinna spółka dwóch przyjaciół z młodości. Dziś pracują w niej dzieci i pana Juliana, i pana Kazimierza, a być może wkrótce dołączą także wnuki, które już dziś kręcą się po zakładzie. Rodzina Raków to artyści-cukiernicy. Pan Kazimierz to mózg twórczy. Mózgiem technicznym jest pan Julian. To on myśli o technologii, maszynach, liniach produkcyjnych. Robimy to co kochamy, ale nie zatrzymujemy tego dla siebie. Dzielimy się tym, co najlepsze w nas, dołączając serce do każdego wykonanego przez nas wyrobu – mówi Kazimierz Rak – Wraz z całym zespołem stawiamy czoła nowym, ciekawym wyzwaniom – dodaje laureat.

Cukiernia jest aktywnym uczestnikiem wielu przedsięwzięć promujących region, ale i cały kraj. Długo nie trzeba szukać: Święto Chleba i Piernika organizowane pod patronatem Pani Prezydentowej RP w ostatni weekend sierpnia w Jaworze k/Wrocławia, przygotowanie największego na świecie tortu pieczonego w jednym piecu (820 kg) przygotowanego na 630-lecie  miasta Jarosławia czy udział w inicjatywach około-świątecznych przybliżających tradycję świąt Bożego Narodzenia. Jednym z takich projektów są spotkania organizowane przez Europejskie Stowarzyszenie Szkół Hotelarsko-Turystycznych z siedzibą w Luksemburgu, a stałym elementem takich spotkań są wystawy prezentujące materialne i duchowe tradycje związane ze świętami. Wystawy odwiedzają  uczniowie i studenci szkół z: Estonii, Węgier, Luksemburga, Albanii, Włoch, Portugalii, Czech, Finlandii, Francji, Austrii, Szwecji i Słowenii. Zapraszane są również delegacje z Kazachstanu, Rosji, Białorusi i Ukrainy oraz rekomendowane szkoły z Polski. Wystawie towarzyszą liczne atrakcje, takie jak pokaz tradycyjnego wyrobu bombek i ozdób choinkowych (i tu wkraczają cukiernicy z ulicy Miodowej), w końcu pokaz szopek wykonanych wspólnie z praktykantami.

Cukiernia corocznie wspiera swoimi wyrobami organizowany pod Patronatem Telewizji Rzeszów Koncert Kolęd, z którego dochód przeznaczony jest na wsparcie podopiecznych z Domu Dziecka w Strzyżowie. Wspiera też podopiecznych ze Szkoły Zawodowej we Frysztaku. Jest to szkoła dla młodzieży ze stopniem niepełnosprawności. Na cukiernicze praktyki zakład z ul. Miodowej przyjmuje uczniów zarówno z tej szkoły, jak i Domów Dziecka. Stale pod opieką ma Dom Dziecka na ulicy Nizinnej, który wspiera w różnych uroczystościach. Współpracuje też z Caritas Diecezji Rzeszowskiej, choćby przy akcji ,,Bądźmy razem”, organizowanej cyklicznie na Rynku Rzeszowskim na Dzień Matki i Dziecka. Cukiernicy prowadzą także słodkie warsztaty dla dzieci z przedszkoli.

Członkowie jury konkursu zorganizowanego przez MAKRO Cash&Carry, ocenili niekomercyjną działalność właścicieli cukierni Orłowski & Rak jako wyróżniającą na tle innych uczestników konkursu, i właśnie przedsiębiorcom z Rzeszowa przyznali nagrodę główną – 25 tys. złotych, dzięki którym będą oni mogli rozwinąć swoją niekomercyjną aktywność i w jeszcze szerszym zakresie zmieniać na lepsze najbliższe otoczenie. To firma z tradycjami, działająca spójnie i konsekwentnie, związana ze społecznością lokalną, wychodząca swoją aktywnością znacznie ponad standardowo pojmowane działania charytatywne – uzasadnia decyzję jury konkursu jedna z jurorek, Bożena Breczko z Radia PIN. I dodaje – cukiernia z Rzeszowa to przykład szerszego rozumienia CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to przecież nie tylko działania charytatywne. Laureat codziennie udowadnia, że odpowiedzialny przedsiębiorca ma wpływ na otoczenie, a odpowiedzialny biznes oznacza również tworzenie wspólnych wartości z interesariuszami. Wielu kandydatów biorących udział w konkursie to filantropi. Wygrał dojrzały model przedsiębiorstwa prowadzącego działalność filantropijną.

W swoim konkursowym zgłoszeniu rzeszowscy cukiernicy napisali między innymi, że ludzie są dla ludzi. To, co robimy, ma nam służyć i sprawiać, że nasze życie będzie przyjemniejsze. Nagrodę – 25 tys. złotych – laureaci zamierzają przeznaczyć na szkolenia pracowników i uczniów, a także sfinansowanie udziału w różnego rodzaju przedsięwzięciach społecznych. Część nagrody będzie także wsparciem dla Stowarzyszenia Cukierników Karmelarzy i Lodziarzy, którego członkiem jest firma należąca do zwycięzców. Rozwijając swoje umiejętności, ucząc się i doskonaląc w fachu, korzystając z coraz to nowszych rozwiązań technologicznych będziemy mogli dłużej być aktywni lokalnie – mówią niemal jednym tchem laureaci i dodają – będziemy też mogli dłużej spełniać marzenia:  promować Rzeszów i Polskę, a także uczyć innych, że dobro powraca i że człowiek powinien być otwarty.

Przedsiębiorcy przeważnie nie chwalą się działalnością społeczną. Ten konkurs zwiększył szansę dostrzeżenia, że taka działalność jest możliwa i potrzebna społecznościom, wśród których drobni przedsiębiorcy rozwijają swoje usługi. Kto wie? Może niedługo usłyszymy o kolejnych osobach, które tak jak właściciele cukierni w Rzeszowie pomagają potrzebującym a przy tym aktywnie promują swoją małą ojczyznę – mówi Magdalena Figurna, koordynatorka inicjatywy „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie” i PR Manager w MAKRO Cash&Carry. Historia panów Orłowskiego i Raka pokazuje, że polscy przedsiębiorcy dbają nie tylko o rozwój własnych firm, ale nieobca jest im troska o własną społeczność lokalną – dodaje Magdalena Figurna. Konkurs miał na celu wypromowanie takich osób, ale chcieliśmy też pokazać, że pomoc innym opłaca się również w wymiarze biznesowym.

Potwierdzają to respondenci. Z wyników badania opinii publicznej zrealizowanego jeszcze przed rozpoczęciem konkursu przez Homo Homini wynika, że ponad 75 proc. respondentów deklaruje przywiązanie do swojej lokalnej społeczności, a zdecydowana większość (92,2 proc. badanych) przyznała, że chętniej korzysta z usług czy produktów tych przedsiębiorców, o których wie, że działają na rzecz ich społeczności. W niedużych lokalnych firmach widzimy potencjał zmian w otaczającej nas rzeczywistości, a ich właścicieli postrzegamy jako liderów skłaniających do działania także lokalne władze. Większość ankietowanych Polaków podkreśliło, że przedsiębiorcy z małych i średnich firm wręcz powinni działać na rzecz swoich społeczności lokalnych (88,4 proc.). Takie przekonanie wyraziło, co ciekawe, nieco więcej kobiet (90,2 proc.) niż mężczyzn (86,3 proc.). Panie częściej dostrzegają także niekomercyjne działania przedsiębiorców w swoim otoczeniu.

Konkurs „Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie” miał na celu promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich mikro i małych przedsiębiorców. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu przedsiębiorców z całej Polski. Inicjatywa stanowiła element globalnego konkursu realizowanego przez spółki METRO Cash & Carry w 16 krajach na całym świecie z okazji 50. rocznicy powstania firmy.

Laureaci wybierani byli w dwóch etapach konkursu. W pierwszym etapie – wojewódzkim – zwycięzcy wyłonieni zostali w wyniku głosowania przez internautów. O zwycięstwie zadecydowała liczba oddanych głosów. Zwycięzcę w kategorii ogólnopolskiej, spośród 16 laureatów szczebla wojewódzkiego, wyłoniła komisja konkursowa powołana przez organizatora, w skład której weszli przedstawiciele partnerów instytucjonalnych akcji. Nagrodą dla każdego zwycięzcy regionalnego był bon o wartości 1000 zł na zakupy w hurtowni MAKRO Cash & Carry. Laureat etapu ogólnopolskiego otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 25 tysięcy złotych na wsparcie jego aktywności lokalnej.

Źródło: Materiały prasowe