Rusza druga edycja kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych

17 marca 2023

Dotyczy firmy: Carrefour Polska, Jeronimo Martins Polska,

Wraz ze Światowym Dniem Konsumenta, obchodzonym 15 marca, rozpoczyna się druga edycja kampanii edukacyjnej Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych, mająca na celu zachęcić konsumentów do podejmowania decyzji żywieniowych w sposób bardziej świadomy. Ułatwiają to oznaczenia Nutri-Score, obecne na coraz większej liczbie produktów spożywczych. Inicjatorami kampanii są producenci żywności oraz wiodące sieci handlowe, którzy dobrowolnie wprowadzili system Nutri-Score do swojej oferty, m.in. partnerzy strategiczni Forum Odpowiedzialnego Biznesu – Biedronka oraz Carrefour. Firmy te łączą siły na rzecz propagowania lepszych wyborów żywieniowych. Partnerem kampanii została Federacja Konsumentów.

Jak wynika z danych aż 12 milionów Polaków cierpi na choroby dietozależne, do których zaliczane są m.in. otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca typu II. W obliczu narastającej epidemii otyłości eksperci wskazują konieczność wprowadzenia rozwiązań wspierających konsumentów w podejmowaniu bardziej świadomych wyborów żywieniowych. Jednym z takich rozwiązań może być system Nutri-Score, który służy porównaniu produktów z tej samej kategorii i nie wyklucza żadnej grupy produktów.

Informacje na opakowaniu produktów żywnościowych mają pomóc konsumentom świadomie wybrać żywność odpowiadającą na oczekiwania smakowe, a przede wszystkim na potrzeby żywieniowe. W tym celu już w 2016 r. wprowadzono wymóg, by na opakowaniach produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych, sprzedawanych w Unii Europejskiej, obecna była informacja o wartości odżywczej. Europejskie organizacje konsumenckie wskazują jednak na potrzebę edukacji w zakresie czytania etykiet oraz dostrzegają korzyści dla konsumentów płynące z posługiwania się uproszczonym sposobem oznaczenia wartości odżywczej z przodu opakowania. Takim systemem może być Nutri-Score. Jak wynika z badań, system ten jest pomocny podczas robienia zakupów, co potwierdziło 91 proc. konsumentów, którym wyjaśniono sposób czytania Nutri-Score.

– Zaletą uproszczonego sposobu oznaczania jest prostota i intuicyjność. Nabiera on szczególnego znaczenia w przypadku konsumentów, którzy nie potrafią zinterpretować informacji umieszczanych na etykietach. Wyniki badań przeprowadzonych w różnych krajach dowodzą, że Nutri-Score jest najlepiej działającym systemem, pomagającym konsumentom w porównywaniu wartości odżywczej produktów z tej samej kategorii – podkreśla Elżbieta Szadzińska, wiceprezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów.

Nutri-Score to system znakowania żywności umieszczony na przodzie opakowania produktu w postaci prostego kodu składającego się z 5 liter (od A do E) i odpowiadających im kolorów (od ciemnozielonego do czerwonego) przedstawionych na skali. System jest bardzo intuicyjny – produkty oznaczone literami A i B warto spożywać częściej lub w większej ilości, produkty oznaczone literą C powinno się spożywać w sposób umiarkowany, z kolei produkty z literami D i E należy spożywać rzadziej lub w mniejszej ilości. System Nutri-Score, został opracowany przez zespół naukowy i jest obecny na polskim rynku od 2021 r. Ma on zastosowanie do tych produktów spożywczych, które posiadają na opakowaniu informację żywieniową. Nie znajdziemy go na produktach takich jak owoce i warzywa oraz na żywności specjalnego przeznaczenia – dla niemowląt i osób chorych. Firmy stosujące system Nutri-Score wdrażają go w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, stawiając sobie za cel zachęcanie Polaków do lepszych wyborów żywieniowych.

– Nutri-Score nie wyklucza z diety żadnych produktów i nie zastępuje informacji żywieniowych umieszczanych na etykietach. Stanowi dodatkową informację, która ma ułatwiać konsumentom podejmowanie bardziej świadomych decyzji żywieniowych – podkreśla Marta Nowicka, rzecznik kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych.

Źródło: info. pras.