Relacja z CEE CSR Summit 2014

20 czerwca 2014

Zapraszamy do przeczytania relacji Agnieszki Abec – Asystentki Merytorycznej w Forum Odpowiedzialnego Biznesu z konferencji CEE CSR Summit, która odbyła się w Bratysławie 22 maja.

Konferencja CEE CSR Summit, która odbyła się w Bratysławie 22 maja, może wskazywać na to, że przedsiębiorcy z Europy Środkowo-Wschodniej są gotowi na dyskusję o społecznej odpowiedzialności biznesu na poziomie regionu. Jeszcze bardziej cieszy to, że w reakcji na dobre praktyki prezentowane przez kolegów z zachodniej części kontynentu, czy USA, coraz częściej słyszy się „To ciekawe. Natomiast nasza firma już od lat robi to w taki oto sposób…”.

Wydarzenie CEE CSR Summit było punktem kulminacyjnym Corporate Responsibility Week, podczas którego mieszkańcy Bratysławy mieli okazję uczestniczyć w dyskusjach, prelekcjach i pokazach poświęconych społecznej odpowiedzialności biznesu. Głównym organizatorem była słowacka Fundacja Pontis, natomiast Forum Odpowiedzialnego Biznesu, razem z innymi partnerami z regionu miało przyjemność wspierać wydarzenie.

„Entuzjaści ryżu będą dziś rozczarowani – ogłasza moderator otwierający konferencję – ryż nie rośnie na Słowacji, a dziś serwujemy wyłącznie regionalne potrawy”. Każdy szczegół organizacyjny został przemyślany według standardów CSR; od starań, by uczestnicy dotarli na konferencję transportem miejskim, do zapewnienia, by podawana kawa posiadała certyfikat sprawiedliwego handlu, a menu obiadowe tworzyły lokalne produkty.

Poranną część konferencji przeznaczono na wystąpienia praktyków CSR i przedstawicieli organizacji z otoczenia biznesu. Jak wielu uczestnikom, chwilami i mi trudno było zdążyć z notowaniem „złotych rad” prelegentów. „Najlepszym miejscem na społeczną odpowiedzialność twojej firmy, jest PRODUKT, nie DNA… (chyba, że zajmujesz się genetyką?)” – przekonywał Ramon Arratia z Interface, światowego lidera produkcji wykładzin. „Nie oglądaj się na innych, nie próbuj każdej ekoinnowacji przeliczać na natychmiastowy zysk materialny, lecz wprowadzaj bezkompromisowe rozwiązania już dziś” – zachęcał Vladimír Víšek. IKEA, gdzie Víšek jest menedżerem ds. zrównoważonego rozwoju, do końca przyszłego roku będzie sprzedawała wyłącznie żarówki LEDowe. Nie brakowało także zabawnych anegdot, które podbijały serca coraz bardziej zaangażowanych słuchaczy. Vincent Stanley, wiceprezydent ds. marketingu i komunikacji w Patagonii [producenta odzieży sportowej, równie często kojarzonego z doskonałą jakością produktu, jak z najwyższymi standardami ekologii w produkcji – przyp. aut.] opowiadał: „firmę założyli miłośnicy wspinaczki i surfingu. Kiedy dołączyłem do zespołu, byłem tam jedyną osobą, która nie umiała pływać na desce. Dzięki temu bardzo szybko awansowałem, bo kiedy przychodziła wysoka fala, oni biegli na plażę, a ja odbierałem wszystkie telefony.” Współautor legendarnej już kampanii reklamowej piętnującej nadmierny konsumpcjonizm „Don’t Buy This Jacket”, zdradził sekret bycia liderem w biznesie. „W Patagonii nie boimy się działań, które inni uważają za zbyt ryzykowne. Ale to my odnosimy sukces, pokazując, że odpowiedzialny biznes wszystkim się opłaca”. Te słowa doskonale opisują strategię CSR firmy, która zamiast stawiać na maksymalną sprzedaż, aktywnie zachęca swoich klientów do naprawiania sprzętu turystycznego, czy wymieniania się odzieżą.

Podczas przerwy obiadowej cała sala wrzała od entuzjastycznie wymienianych komentarzy zainspirowanych porannymi wystąpieniami. Na szczęście, dyskusje można było kontynuować przy jednym z dziesięciu stolików tematycznych podczas drugiej części konferencji: Kafeterii CSR. Jak prowadzić dialog z interesariuszami, znaleźć innowacyjny model komunikacji, czy sprawić by pracownicy stali się ambasadorami firmy – to tylko wybrane zagadnienia, rozmowa o których zachęcała też do wymiany dobrych praktyk wśród uczestników. Ku uciesze wszystkich, przy stolikach można było spotkać prelegentów z pierwszej części, którzy w popołudniowych dyskusjach brali udział na równi z pozostałymi uczestnikami.

Kiedy rozpoczęły się zamykające konferencję podziękowania, miałam wrażenie, że nie tylko mi dzień upłynął zbyt szybko. Organizatorzy CEE CSR Summit udowodnili, że klasyczny format konferencji z prelekcjami i panelistami jeszcze się nie skończył. Cała sztuka polega na trafnym doborze zaproszonych gości i sprawieniu, by uczestnicy zamiast usypiać na krzesłach, nie mogli doczekać się okazji do zadania pytania i wymiany obserwacji. To, co moim zdaniem zadecydowało o sukcesie konferencji, to entuzjazm i zaangażowanie kilkuosobowego zespołu organizacji Pontis, który oczarował zarówno uczestników, jak i prelegentów. Ci ostatni nie pojawili się wyłącznie na swoje wystąpienia, lecz brali udział we wszystkich wydarzeniach dnia. Ale przede wszystkim, spotkanie w Bratysławie pokazało, że na kondycję społecznej odpowiedzialności biznesu w naszej części Europy możemy patrzeć optymistycznie. Z przyjemnością słuchałam przedstawicieli biznesu ze Słowacji, Czech czy Polski, którzy niemal dla każdej prezentowanej dobrej praktyki w Patagonii czy Interface, bez trudu znajdowali odpowiednik działań CSR w lokalnych firmach. Mam nadzieję, że na wydarzenia takie jak CEE CSR Summit będą przyciągały coraz liczniejsze grono liderów CSR z Europy Środkowo-Wschodniej. Uczestnicy tegorocznej konferencji, którzy w większości przybyli ze sporym doświadczeniem w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu, zabrali do domu pokaźny bagaż nowych pomysłów i inspiracji do dalszego działania.

Agnieszka Abec – Asystentka Merytoryczna w Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Projekt zrealizowany przy wsparciu programu UE Europa dla Obywateli