Polak chce nie tylko zarabiać, chce się rozwijać – Rzeczpospolita

17 września 2014

Choć polscy pracownicy w większości są zadowoleni ze swojej pracy, to niemal czterech na dziesięciu zauważa w niej negatywne praktyki, czytamy w dzisiejszej Rzeczpospolitej. Wyniki badań komentują eksperci FOB.

Artykuł analizuje wyniki badania Instytutu Millward Brown na zlecenie giełdowej spółki Work Service. Po raz pierwszy w badaniu zostały uwzględnione aspekty CSR i praktyki stosowane w polskich firmach.

Praktykami najbardziej pożądanymi w miejscu pracy przez samych zatrudnionych są: programy rozwoju kompetencji pracowników; przejrzysta polityka rozliczania czasu pracy; jasna polityka personalna, w tym zasady awansu. W znacznym stopniu pokrywają się one z deklaracjami samych pracodawców, na co może mieć wpływ rosnące znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w polskich firmach.

Jeśli chcemy pretendować do miana innowacyjnej gospodarki, nacisk w przedsiębiorstwach musimy położyć przede wszystkim na odpowiedzialne zarządzanie zasobami ludzkimi – komentuje dla dziennika Marcin Grzybek, menadżer projektów w FOB.

Poproszona o opinię prezeska FOB, Mirella Panek-Owsiańska, pisze: – Choć w naszym najnowszym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” przybyło opisów dobrych praktyk z obszaru prawa pracy i HR, to nadal w polskiej rzeczywistości funkcjonują dwa typy zachowań. Z jednej strony dość powszechny jest styl zarządzania, który Jacek Santorski określa jako folwark. Tam pracowników traktuje się przedmiotowo, niekiedy z naruszeniem ich godności osobistej i łamaniem ich praw. Z drugiej strony przybywa firm, które oferują więcej niż wymaga Kodeks Pracy, choć w skali całego kraju są to raczej wyjątki. Więcej pozytywnych przykładów jest wśród dużych firm i spółek zachodnich korporacji, w których obowiązują procedury niedopuszczające pewnych zachowań. Wiele zależy od poziomu świadomości samych pracowników, który jest jeszcze dość niski. Ostatnio np. coraz więcej osób zaczyna mówić o mobbingu, ale spora część firm nadal nie wie, że powinna mieć procedury antymobbingowe. Z kolei pracownicy, zwłaszcza ci zatrudnieni na tzw. umowach śmieciowych, często nie wiedzą, gdzie zgłaszać negatywne praktyki i naruszenia ich praw.

Źródło: A. Błaszczak, Polak chce nie tylko zarabiać, chce się rozwijać, Rzeczpospolita 17.09.2014.