Pierwsza publikacja o historii nowoczesnego PR w Polsce

21 kwietnia 2016

W naszym kraju brakowało do tej pory pozycji relacjonującej rozwój branży PR. To jednak niedługo się zmieni, bo 21 kwietnia 2016 roku podczas Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie odbędzie się premiera książki „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce”. Tę niezwykłą publikację stworzyło 27 autorów, którzy historię polskiego PR współtworzyli. Ich relacje uzupełnia obszerne kalendarium przedstawiające najważniejsze wydarzenia branży PR w latach 1990 – 2015. Pomysłodawcą książki jest Adam Łaszyn, który ideę zrealizował wspólnie z dr. Dariuszem Tworzydło. Publikację przygotowały Wydawnictwo Message House oraz Wydawnictwo Newsline.

Książka relacjonuje dzieje osób, firm i sektorów, które budowały polską branżę PR. Opisuje procesy formowania podstaw tej dziedziny w naszym kraju, powstawania organizacji branżowych, tworzenia etyki, szkolnictwa PR, rozwoju poszczególnych gałęzi polskiego PR. Oddzielne rozdziały poświęcone są powstałym w tym czasie publikacjom nt. public relations, ścieżkom zawodowym, jakimi do tego zawodu trafiali polscy PR-owcy, a nawet rozwojowi PR Kościoła katolickiego w naszym kraju. Czytelnik znajdzie też w książce rozdziały opisujące branżowe nagrody, imprezy, media, czy badania. Publikacja wskazuje i uświadamia, jak ewoluowała polska branża public relations, jak wiele zmieniło się w komunikacji od lat 90., a co pozostało niezmienne. Całość zaś przede wszystkim opowiada o ludziach, którzy sprawili, że polski PR wygląda dziś tak, jak wygląda.

Jeden z artykułów „CSR i PR – czy łączy je tylko R?” napisała Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

„Kiedy uświadomiłem sobie, że dotychczas nie powstała żadna publikacja, która zebrałaby wszystkie kluczowe wątki w historii polskiego PR, to stwierdziłem, że nie ma co czekać, by ktoś to zrobił. Postanowiłem zwrócić się do 25 osób, które tworzyły dzieje branży, byśmy razem opowiedzieli, jak się owa branża przez ćwierćwiecze budowała” – powiedział Adam Łaszyn, prezes zarządu agencji Alert Media Communications, pomysłodawca i współautor książki oraz dodał: „Do współtworzenia całego projektu namówiłem Dariusza Tworzydło i właśnie wspólnym wysiłkiem udało się nam stworzyć – jak sądzę – wyjątkową publikację”.

Na książkę składa się łącznie 26 rozdziałów. Autorami poszczególnych części są osoby nieprzeciętne i wyróżniające się w środowisku PR. Każda z nich opisuje jeden aspekt rzeczywistości polskiego public relations w powiązaniu z określonym rokiem. Związek z datą ma różny charakter – czasem bezpośredni (jak np. powstanie Związku Firm Public Relations), czasem jakieś mniej znaczące wydarzenie z danego roku jest jedynie pretekstem do zajęcia się ważnym wątkiem. Zawsze jednak tematy są traktowane szeroko i opisują dane zjawisko w indywidualny sposób. Rozdziały przedstawiają fakty żywym i barwnym językiem, często zawierają również anegdoty, ciekawe historie i spostrzeżenia.

„O wartości merytorycznej książki najlepiej świadczą nazwiska osób, które napisały poszczególne części. Znajdziemy wśród nich doświadczonych praktyków, wykładowców akademickich, ekspertów z zakresu komunikacji czy właścicieli agencji PR. Możliwości zaproszenia do grona autorów niestety były ograniczone. Bardzo trudno było zaangażować wszystkich, którzy naszą branżę współtworzyli, a których chętnie jako współautorów tej publikacji byśmy widzieli” – powiedział dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu agencji Exacto, współautor publikacji. Obaj współtwórcy projektu – Adam Łaszyn i Dariusz Tworzydło – podkreślają przy tym, że książka ma także służyć integracji i spójności polskiej branży PR. Dlatego w zaproszeniach do poszczególnych autorów i przy redagowaniu rozdziałów zwracali szczególną uwagę na to, by treść książki była nie tylko faktograficzna, ale i konstruktywna.

Opowieści osób, które w taki właśnie konstruktywny sposób opisały powierzone im zjawiska, są uzupełnione o kalendarium zawierające wydarzenia mające wpływ na rozwój polskiego świata PR. To prawdopodobnie także pierwsze tak kompleksowe kalendarium public relations w Polsce. Całość pozwala zatem nie tylko poznać, jak branża PR w naszym kraju się rozwijała, ale także zrozumieć, w jaki sposób funkcjonuje.

Ponieważ „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce” to pierwsze tego typu podsumowanie doświadczeń branży – będzie to książka przydatna naukowcom, studentom i wszystkim zainteresowanym funkcjonowaniem mediów, public relations oraz marketingu. Relacje świadków, czyli osób uczestniczących w opisywanych wydarzeniach, pozwoliły na kompleksowe przedstawienie historii branży. Autorzy są przekonani, że pozycja ta na wiele lat stanie się materiałem źródłowym i trwale zadomowi się na półkach polskich specjalistów ds. public relations.

Książkę można kupić za pośrednictwem stron Wydawnictwa Message House oraz Wydawnictwa Newsline.