Młodzież przeciwko bierności wobec zmiany klimatu

22 września 2022

W piątek 23 września rzesze młodzieży szkolnej zatroskanej stanem globalnego klimat, ponownie wyjdą na ulice całego świata, by wziąć udział w ogólnoświatowym młodzieżowym strajku klimatycznym. 

Nie ma planety B! — Nie zabierajcie nam przyszłości! — Nasze pokolenie ocali Ziemię! — to hasła, które od 2018 roku, od kiedy Greta Thunberg usiadła przed szwedzkim parlamentem, jak refren rozbrzmiewają na wiecach i pochodach organizowanych przez globalny ruch „Fridays For Future” (Piątki Dla Przyszłości). W tym roku światowe strajki młodzieżowe zaplanowane są na 23 września.

Rok temu, 20 września, młodzi aktywiści przeszli ulicami ponad 130 krajów świata, w tym jako Fridays For Future Poland, czyli Młodzieżowy Strajk Klimatyczny (MSK) w ponad 60 miastach w Polsce. To właśnie energii i wrażliwości aktywistów z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego zawdzięczamy dzisiaj w Polsce otwarcie społeczeństwa na wiedzę na temat przyczyn i skutków zmiany klimatu. Młodzież sprawiła, że alarmistyczne treści raportu specjalnego IPCC z 2018 roku przebiły się do przestrzeni publicznej i dzisiaj wśród rozsądnie myślących ludzi nie ma już nikogo, kto by kwestionował praktyczną wartość tych doniesień dla naszego życia.

Dość bierności!

16 września tego roku minęło 35 lat od podpisania Protokołu Montrealskiego — porozumienia państw w sprawie kontroli i redukcji substancji zubożających warstwę ozonową. Protokół był pierwszym i do 2008 roku jedynym porozumieniem ONZ (dotyczącym środowiska), jakie zostało ratyfikowane przez każdy kraj na świecie. W efekcie tej zbiorowej woli działania, ponad 99% substancji niszczących warstwę ozonową zostało wycofanych, i dzisiaj widzimy, że warstwa ozonowa „goi się”. Doświadczenie Protokołu Montrealskiego pokazało, że kiedy wszyscy włączamy się w działanie, mamy moc, żeby zatrzymać katastrofę o globalnych rozmiarach.

Zaniechanie działania jest obecnie największą przeszkodą w realizacji celów klimatycznych uzgodnionych przez państwa w Porozumieniu Paryskim z 2015 r. W tym roku Młodzieżowy Strajk Klimatyczny w Polsce wystąpi przeciwko bierności i zaniedbaniom w procesie transformacji energetycznej.  — Za tę bierność płacimy my wszyscy, a niektóre i niektórzy z nas mogą ją nawet przypłacić życiem. Ta bierność, ICH bierność nas zabija. Pora powiedzieć jej dość! — czytamy w przeddzień strajków w mediach społecznościowych MSK. Tak, jak w roku 1987 o sukcesie zadecydowały pilne i powszechne działania dla ochrony warstwy ozonowej, dzisiaj konieczna jest NIEZWŁOCZNA dekarbonizacja gospodarki i konsekwentna polityka inwestowania w sprawiedliwą transformację. Sukces Protokołu Montrealskiego dowodzi, że to zadanie jest w zasięgu naszych możliwości, jeśli wszyscy potraktujemy je poważnie. — Zacznij od zwalczenia swojej bierności! — wzywają młodzi aktywiści.

Chcemy wiedzieć!

Aktywne zaangażowanie się świata w ochronę warstwy ozonowej trzy dekady temu nie byłoby możliwe bez dostępnej rzetelnej wiedzy naukowej. Włączenie wiedzy o mechanizmach kryzysu klimatycznego do podstawy programowej polskich szkół jest jednym z sześciu głównych postulatów MSK. Młodzi aktywiści dają tym żądaniom wyraz w hasłach takich, jak „Chcemy wiedzieć!” czy „Niewiedza zabija”.

W styczniu 2022 r. Komitet Naukowy Koalicji Klimatycznej zaapelował o wprowadzenie rzetelnej edukacji klimatycznej do podstawy programowej polskiej szkoły już od września 2022 roku.

– (…) O taką edukację prosi na całym świecie młodzież, domagają się też jej eksperci. Klimatolodzy niemal jednomyślnie podkreślają, że musimy w trybie pilnym zdekarbonizować gospodarkę. Stawką w grze jest życie, które znamy i stabilna przyszłość ludzkości. By projekt ten miał szansę się powieść, potrzebujemy dobrze wyedukowanych w tym zakresie obywateli. — skomentowała prof. dr hab. Ewa Bińczyk.

We wrześniu 2022 postulat edukacji klimatycznej nie stracił na aktualności. Z pomocą młodzieży przychodzą nauczyciele szkolni i inicjatywy organizacji pozarządowych. Jedną z nich jest „Graj z nami w zielone!®”, działanie realizowane przez ekspertów UNEP/GRID-Warszawa.  W trakcie serii webinariów, eksperci przekazują nauczycielom szkolnym gotowe scenariusze lekcji dla uczniów szkoły podstawowej. Scenariusze, które opracowane zostały przez specjalistów w dziedzinach takich jak: zielona transformacja, hydrologia, gospodarka odpadowa, mogą być znaczącym wsparciem dla nauczycieli, edukatorów, pracowników punktów oświatowych, ale także rodziców, opiekunów i wszystkich, którzy rozumieją potrzebę uzupełnienia luki programowej na temat aspektów kryzysu klimatycznego.

 

Źródło: UNEP/GRID-Warszawa