Coraz modniejsza filantropia w pracy

1 kwietnia 2006

Rośnie zainteresowanie wolontariatem pracowniczym – wynika z zaprezentowanego w piątek raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Prezentuje on przykłady ubiegłorocznych działań firm podejmowanych dla poprawy sytuacji różnych społeczności.

Takie działania dają dobrą energię” – uważa Agata Stafiej-Bartosik z Danone – „Pracownicy mają większą motywację do pracy” – dorzuca Irena Pichola z PricewaterhouseCoopers. Pierwsza z firm w akcji „Podziel się posiłkiem” zwraca uwagę na problem niedożywienia dzieci w Polsce. Z badań, na które się powołuje, wynika, że jedna trzecia dzieci w Polsce jest niedożywiona. Jej pracownicy biorą udział w akcjach zbiórki żywności.

Danone przyznaje też granty na realizację projektów rozwiązujących problem niedożywienia dzieci. W jednym z nich osoby z domu seniora gotują obiady dla dzieci z rodzin zaniedbanych.

Poza posiłkiem niezmiernie ważny jest też kontakt tych dzieci z życzliwymi im osobami” – wyjaśnia Agata Stafiej-Bartosik – „Chcemy, żeby w tym roku nasi pracownicy odwiedzali te niewielkie organizacje, które otrzymują od nas dofinansowanie na realizację swoich programów” – dodaje.

Podobnie Cadbury Wedel ma specjalny program, który umożliwia pracownikom otrzymanie od firmy funduszy na realizację autorskiego projektu społecznego.

Z kolei w PricewaterhouseCoopers pracownicy mogą trzy godziny w miesiącu (ze swojego czasu pracy) poświęcić na działania społeczne. Program ruszył na początku ubiegłego roku. Pracownicy założyli fundacje „Podaruj siebie”.

Z ankiety przeprowadzonej wśród pracowników dowiadywaliśmy się, jak wielu z nas pomaga społecznie” – mówi Irena Pichola. Wyjaśnia, że ankieta też wykazała, że pracownicy chcą przede wszystkim pomagać dzieciom i młodzieży z problemami. Teraz na przykład uczą języka angielskiego podopiecznych i pracowników Powiślańskiej Fundacji Społecznej, przygotowują kampanię marketingową promującą działalność tej fundacji.

W raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazło się 60 przykładów zaangażowania firm w realizację zasad odpowiedzialnego biznesu.

Wybraliśmy te najlepsze, najbardziej dojrzałe i. Inspirujące dla innych firm” – podsumowuje Oksana Świerczyńska z Forum. Często podobne działania firm postrzegane są jak półmarketingowe, robione przede wszystkim dla dobrego wizerunku.

Część osób uważa, że nie należy o nich mówić” – zauważa Bolesław Rok, wiceprezes Forum. Jego zdaniem ważne, by najpierw te działania podejmować, a dopiero potem o nich mówić.

Aleksandra Biały

źródło: Rzeczpospolita