Budujący spór o przyszłość

11 listopada 2015

Gdyby kierować się wyłącznie zainteresowaniem jakie wzbudza w branży finansowej odpowiedzialność społeczna, jej służebna rola, czy zrównoważony rozwój, można byłoby być spokojnym o moralną kondycję sektora. – I rzeczywiście można mówić o motywacji do zmiany – mówi Artur Nowak-Gocławski z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych, pomysłodawcy i współorganizatora konferencji „nienieodpowiedzialni.pl”, poświęconej zagadnieniu odpowiedzialności w sektorze finansowym. Portal odpowiedzialnybiznes był patronem medialnym wydarzenia.

W tegorocznej, trzeciej odsłonie konferencji „nienieodpowiedzialnych” – odbywającej się pod tytułem „Źródła wartości firm branży finansowej. Jak osiągać zyski i budować zaufanie?”, która odbyła się 4 listopada br. – do debaty nad odpowiedzialnością zasiedli nietuzinkowi prelegenci. Zaczęło się od mocnego uderzenia, czyli wykładu „Siedem grzechów głównych: 2. Chciwość” w wykonaniu prof. Magdaleny Środy. Emocje nie miały jak opaść po dającym do myślenia wystąpieniu ikony polskiej bankowości, Józefa Wancera o odpowiedzialnej sprzedaży. Kulminacją poruszanych w trakcie konferencji wątków była debata: „Za 5 lat zdecydowana większość klientów będzie ufać bankom?”, w formule oksfordzkiej. Po stronie zwolenników tak postawionego pytania zasiedli: Przemysław Gdański, wiceprezes zarządu mBank, Mariusz Grendowicz, członek rady nadzorczej AVIVA, Stefan Kawalec, prezes zarządu Capital Strategy, Olesia Frączek, wiceprezes Federacji Konsumentów. Po stronie przeciwników: Maria Pasło-Wiśniewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Adam Aduszkiewicz, filozof, członek prezydium Izby Coachingu, Maciej Samcik, dziennikarz ekonomiczny, Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu i prof. Bolesław Rok, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Choć zgromadzona na konferencji ponad 300 osobowa publiczność, w formie głosowania, z pesymizmem oceniła pięcioletnią perspektywę odbudowy przez sektor bankowy nadszarpniętego przez kryzysy zaufania, to już sama debata, podnoszone przez strony argumenty i kontrargumenty, napawały optymizmem. – Wysłuchaliśmy bezsprzecznie jednego z najciekawszych sporów o kondycję branży finansowej, który był budujący, pozwalający dobrze myśleć o przyszłości – ocenił Andrzej Roter, dyrektor generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych.

Ponad połowa ankietowanych przez MillwardBrown w trakcie zrealizowanego w lipcu br. badania „Reputacja firm w Polsce” uważa, że uczciwość przedsiębiorstwa wobec klientów ma ogromny wpływ na jego reputację. Uczestnikom konferencji wnioski z tego badania zaprezentował Marek Biskup. Natomiast Aleksandra Stanek-Kowalczyk z Deloitte wyjaśniła, czym jest customer engagement i jaki ma wpływ na wyniki sprzedażowe. Kontynuacją dla tych wystąpień stała się rozmowa z Rafałem Grodzickim, członkiem zarządu PZU, największego ubezpieczyciela w naszym kraju, z sukcesami – ale nie bez przeszkód – realizującego politykę zrównoważonego rozwoju.

Organizatorzy wydarzenia zadbali też, aby przedstawiciele sektora finansowego otrzymali odpowiednią dawkę inspiracji. W rolę inspiratorów wcielili się Marek Rybiec, prezes zarządu TFI Skarbiec, Paweł Łukasiak, prezes Akademia Rozwoju Filantropii, Jacqueline Kacprzak, sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Gospodarki, Rafał Serafin z FPDS, Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy oraz Agata Stafiej-Bartosik, dyrektor Ashoki w Polsce. Wywiady z tą grupą ekspertów przeprowadził Paweł Oksanowicz, dziennikarz radiowy, autor audycji „Biznes Odpowiedzialny i Nowoczesny”. Zgromadzonym w Sali pod Kopułą Ministerstwa Gospodarki prof. Bolesław Rok, wspólnie z Kamilem Wyszkowskim, dyrektorem generalnym Global Compact w Polsce zaprezentowali Koalicję Rzeczników Etyki, powołaną w ramach Programu Global Compact „Biznes a prawa człowieka”.

Tradycyjnie finałem konferencji była uroczystość wręczenia nagród w konkursie Verba Veritatis, przeznaczonym dla studentów oraz doktorantów piszących o etyce i odpowiedzialności w biznesie. A dla wytrwałych, w części popołudniowej konferencji zorganizowano warsztaty, które poprowadził Łukasz Makuch z agencji The Sustainers.

Z satysfakcją muszę odnotować jakościowy skok, jaki dokonał się na przestrzeni ostatnich kilku lat w dyskusjach nad odpowiedzialność społeczna w biznesie – mówiła prof. Anna Lewicka-Strzałecka, reprezentująca Polską Akademię Nauk. – Jednym z tego dowodów jest ta konferencja.