3 miesiące, 3440 km, 14 miast, 28 sklepów i 451 ankiet – czyli jak wyglądały tegoroczne letnie praktyki w Nestlé

23 października 2015

Dotyczy firmy: Nestlé Polska,

W całej Polsce w 7 lokalizacjach aż 75 studentów i absolwentów pracowało w biurach, fabrykach i laboratoriach, w praktyce weryfikując to, czego nauczyli się na studiach i poznając, jak wygląda praca w międzynarodowej firmie. Wśród nich jest 22-letni Maks, który w czasie wakacji w ramach 3-miesięcznej praktyki badał opinie konsumentów w 14 miastach w Polsce.

Maks zdobywał doświadczenie w dziale technicznym w centrali Nestlé Polska w Warszawie. Podobnie jak inni praktykanci, także on dostał samodzielny projekt, który realizował przez 3 wakacyjne miesiące i za którego przebieg oraz efekty odpowiadał. Projekt Maksa polegał na badaniu, w jaki sposób konsumenci postrzegają opakowania Nestlé na przykładzie opakowań głównych marek lodowych i słodyczy. Przez dwa pierwsze tygodnie praktyk Maks zapoznawał się z pracą działu handlowego, działu marketingu, brand managerów, a także działu badań konsumenckich. Wspólnie z nimi opracował ankiety dla swoich 3 badanych produktów. Przez kolejne 2 miesiące jeździł po całej Polsce, odwiedzając sklepy w 14 miastach w całym kraju i przeprowadzał w nich badanie. Ankieta była adresowana do osób kupujących badane produkty lub inne podobne z tej samej kategorii. Do obowiązków Maksa należała też walidacja ankiet, wyciągnięcie wniosków oraz przygotowanie rekomendacji dla szefów działu lodów i słodyczy.

Cel, który Maks musiał wykonać, to 150 ankiet dla każdego produktu, czyli łącznie 450 ankiet w ramach całego projektu. Zrealizował go w ciągu 2 miesięcy. Dodatkowo zwiedził 14 miast, łącząc przyjemne z pożytecznym. Efektem prowadzonych badań była prezentacja wniosków przed członkami zarządu Nestlé. Wnioski Maksa zostały przyjęte. Działy już podjęły działania w celu ich wdrożenia.

Dostarczyłem twardych danych, z jednej strony potwierdzających nasze przypuszczenia, z drugiej strony zupełnie zaskakujących w niektórych kwestiach. Poznałem ludzi z różnych działów. Pracowałem z nimi przez te 3 miesiące – to była przekrojowa współpraca, dzięki której miałem okazję zapoznać się z priorytetami tych działów, a także zobaczyłem, jak wygląda w praktyce na przykład godzenie interesów różnych działów. To było bardzo wartościowe doświadczenie. Największą satysfakcję sprawiła mi możliwość zaprezentowania mojego projektu przed członkami zarządu, managementem i dyrektorami działów. Przyjęli go z dużą życzliwością, skomentowali pozytywnie i gratulowali. To była taka miła nagroda, bo moje zadanie wcale nie było takie łatwe. Największym wyzwaniem była realizacja celu – aż 450 ankiet. Z początku wydawało się to wręcz niemożliwe. Konsumenci nie zawsze zgadzali się na przeprowadzenie ankiety. Nauczyłem się od podstaw, jak zrobić profesjonalne badanie konsumenckie. To była także lekcja cierpliwości i wytrwałości w zderzeniu z niesprzyjającymi okolicznościami, a także jak sobie z nimi radzić, jak poszukiwać rozwiązań. W ciągu 3 miesięcy praktyk (a w zasadzie 2 pierwszych) przejechałem 3440 km, zrealizowałem 451 ankiet w 14 miastach i 28 sklepach. Nie sądziłem, że jako praktykant będę traktowany na równi z pracownikami zatrudnionymi na stałe. Było to dla mnie ogromnym wyróżnieniem i podniosło poczucie własnej wartości – przyznaje Maks.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim naszym praktykantom we wszystkich lokalizacjach. Co roku, już od 16 lat, dokładamy wszelkich możliwych starań, aby te 3 miesiące w Nestlé to było cenne doświadczenie, pozwalające zapoznać się z działaniem dużej firmy i jej poszczególnych działów. Stawiamy na praktyczną pracę nad własnym projektem i poczucie odpowiedzialności za jego wyniki. Chcemy, żeby nasi praktykanci po odbyciu praktyk w Nestlé mieli poczucie, że są cennymi kandydatami, którzy na pewno poradzą sobie na rynku pracy. Dla nas jako pracodawcy, praktykanci to powiew świeżości w zespołach, nowa energia, nowe pomysły, często nowe spojrzenie na to, co dla nas oczywiste. Teraz czeka nas czas podsumowań 16. edycji praktyk letnich. Nowy rok akademicki to także kolejne działania skierowane do młodzieży w ramach Inicjatywy Na Rzecz Zatrudniania Ludzi MłodychNestlé needs YOUth. W najbliższym czasie będzie nas można spotkać na Dniach Kariery AIESEC 26 października w Auli Spadochronowej SGH i na Targach Pracy Absolvent Talent Days na Stadionie Narodowym, gdzie, jak co roku, będziemy wspierać młodzież w budowaniu umiejętności wymaganych na rozmowach kwalifikacyjnych – przekonuje Mariola Raudo, Kierownik ds. Rekrutacji i HR Biznes Partner, Nestlé Polska S.A.