Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Gospodarowanie wodą to coraz istotniejsza kwestia nie tylko w wymiarze środowiskowym, ale również społecznym, czy też biznesowym. Statystyki pokazują, że na jednego mieszkańca Polski przypada średnio trzy razy mniej wody niż w Europie. Potrzebne są więc kolejne inwestycje, rozwiązania technologiczne, ale również działania edukacyjne wspierające rozwój zrównoważonej gospodarki zasobami wodnymi.
Trwa kampania informacyjna „5 lat Celów Zrównoważonego Rozwoju”, zainaugurowana z okazji 8. Targów CSR, czyli największego w Polsce wydarzenia poświęconego społecznej odpowiedzialności i zrównoważonemu rozwojowi. 8. Targi CSR odbędą się 5-9 października 2020 r. w formule online. Podczas wydarzenia podjęty zostanie temat realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, wśród których znajduje się Cel 6.: „zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi”. Zadania zdefiniowane w Agendzie 2030 Organizacji Narodów Zjednoczonych odnoszą się m.in. do dostępu do wody pitnej, odpowiednich i godziwych warunków sanitarnych i higienicznych, redukcji zanieczyszczeń, podniesienia efektywności wykorzystania wody, odnowienia i ochrony ekosystemów zależnych od wody.
Sytuacja w Polsce
W kontekście wypełnienia zobowiązań do 6. SDGs wciąż istnieją obszary wymagające poprawy. Jednym z nich jest podłączenie do oczyszczalni ścieków. W Polsce zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego odsetek ludności korzystającej z bezpiecznie zarządzanych usług kanalizacyjnych znajduje się na poziomie 70 proc.
Wykres 1. Odsetek ludności korzystającej z bezpiecznie zarządzanych usług kanalizacyjnych, w tym stanowisk do mycia rąk z dostępem do wody i mydła
Źródło: http://sdg.gov.pl/statistics_glob/6-2-1/ (dostęp: 19.02.2020).
Dla porównania – na przykład w krajach skandynawskich podłączonych do miejskich i innych oczyszczalni ścieków jest prawie 100 proc. mieszkańców.
Wykres 2. Odsetek ludności podłączonej do miejskich i innych oczyszczalni ścieków, wybrane kraje w latach 2007-2017
Źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Water_statistics#Wastewater_treatment_and_disposal (dostęp: 19.02.2020).
Innym zagadnieniem istotnym dla poprawy realizacji 6. SDGs jest odsetek oczyszczanych ścieków przemysłowych i komunalnych w stosunku do ścieków wytworzonych. W Polsce znajduje się również na poziomie około 70 proc.
Wykres 3. Odsetek oczyszczanych ścieków przemysłowych i komunalnych w stosunku do ścieków wytworzonych(Ilość ścieków wymagających oczyszczenia oczyszczonych w stosunku do ilości ścieków przemysłowych i komunalnych odprowadzanych do wód lub do ziemi)
Źródło: http://sdg.gov.pl/statistics_glob/6-3-1/ (dostęp: 19.02.2020).
Analizy stanu gospodarowania wodą w Polsce dokonał dr hab. inż. Piotr Kowalczak, prof. IMGW, w wywiadzie przygotowanym przez Tadeusza Joniewicza do publikacji pt. „17 wyzwań dla Polski – 17 odpowiedzi. Co firmy w Polsce mogą zrobić dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju?”. We wskazanym materiale przedstawione zostały m.in. następujące wyzwania w ramach 6. Celu Zrównoważonego Rozwoju, z którymi musi zmierzyć się Polska:
Odpowiedź biznesu
Ważną rolę w dążeniu do budowania zrównoważonej gospodarki zasobami wodnymi odgrywa biznes. Odbywa się to między innymi poprzez wprowadzenie procesów służących zmniejszeniu wykorzystania wody i zastosowanie recyklingu tego surowca. Dobre praktyki i aktywności z tego zakresu podejmują wystawcy 8. Targów CSR.
“H20-to jest to!” to praktyka zainicjowana przez pracowników Przedsiębiorstwa Wodno-Kanalizacyjnego w Tarnowskich Górach, jednej ze spółek Grupy Veolia w Polsce. Jego głównym celem jest propagowanie zdrowego odżywiania się wśród dzieci i młodzieży szkolnej, między innymi przez zapewnienie dostępu do czystej wody. Program obejmuje analizę potrzeb i oczekiwań lokalnych placówek szkolnych pracowników w porozumieniu z Urzędem Miasta Tarnowskie Góry i Miasteczko Śląskie, opracowanie regulaminu dostaw i utrzymania zdrojów wodnych, wypracowanie zasad współpracy z placówkami szkolnymi oraz Urzędem Miasta Tarnowskie Góry i Miasteczko Śląskie, nadzór i pomoc nad procesem weryfikacji infrastruktury szkolnej w celu zamontowania zdrojów wodnych, a także ich zakup. W trosce o jakość dostępnej wody, przeprowadzane są badania wody, opracowane zostały zasady kontroli eksploatacji zdrojów wodnych i wytyczne dotyczące eksploatacji urządzeń.
Kampania rozpoczęła się w połowie stycznia i potrwa do października. Poszczególne tygodnie zostaną poświęcone wybranym Celom Zrównoważonego Rozwoju. Zaprezentowane będą wyzwania zdefiniowane w celach, a także pokazane wybrane aktywności firm i organizacji, które wniosły pozytywny wkład w realizację zobowiązań Agendy 2030 w ciągu ostatnich 5 lat.
8. Targi CSR jako platforma wymiany wiedzy i doświadczenia, stały się kluczowym momentem kampanii, a także okazją do jej zainicjowania. Kampania informacyjna będzie towarzyszyć działaniom komunikacyjnym do wydarzenia. Ważną rolę w prezentacji osiągnięć i działań na polu SDGs będą odgrywać wystawcy 8. Targów CSR. W sposób naturalny ze względu na aktywną obecność na wydarzeniu śledzący kampanię, będą mogli bezpośrednio dowiedzieć się więcej na temat aktywności firm i organizacji w zakresie SDGs. Strona kampanii: odpowiedzialnybiznes.pl/TargiCSR/5latSDGs
Strona internetowa >>
Rejestracja wystawców >>
Organizacja debat i paneli >>
Informacje o 8. Targach CSR na Facebooku >>
Newsletter Targów CSR >>
Hasztag wydarzenia: #TargiCSR
Organizacje i media wspierające wydarzenie (potwierdzeni)
Patronat honorowy: CSR Europe, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezydent m.st. Warszawy, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Partner medialny: Rzeczpospolita
Patroni instytucjonalni: Business Centre Club, Federacja Konsumentów, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Przedsiębiorstwo Fair Play, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza
Patroni medialni: Polityka, Clear Channel Poland, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), My Company Polska, Odpowiedzialny biznes – Kompendium CSR, CR Navigator, Teraz Środowisko, kampaniespoleczne.pl, ngo.pl, PulsHR.pl, PRoto.pl