Dzień Bez Śmiecenia – 11 maja

5 maja 2021

Dotyczy firmy: Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań,

Dzień Bez Śmiecenia to edukacyjna kampania społeczna, która od 15 lat porusza temat świadomej segregacji odpadów i ekologicznego stylu życia. W tym roku, 11 maja, z okazji jubileuszu kampanii organizatorzy przygotowali retrospekcję – powrót do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek, które były upowszechniane w ramach akcji. Hasło tegorocznej kampanii brzmi: „Odpady to nie śmieci – to surowce! #WidzęWięcej”. Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest partnerem merytorycznym kampanii. 

To, jak będzie wyglądało nasze środowisko za kilka, kilkanaście lat, ile odpadów zostanie wygenerowanych, a następnie poddanych recyklingowi, a ile wyląduje w rowach, czy na składowiskach; czy pozwolimy odpadom przeistoczyć się w przydatne lub atrakcyjne dla oka przedmioty, czy, przeciwnie, pozwolimy im zanieczyszczać powietrze i ląd – zależy tylko od nas i od tego, czy spojrzymy szerzej na otaczającą nas na co dzień przestrzeń – mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu, współtwórca kampanii.

W 2020 roku aż 37% Polaków uważało, że to my – ludzie, mamy najbardziej niszczący wpływ na środowisko[1], a 40% z nas uznaje problem zanieczyszczenia środowiska odpadami za jedno z największych wyzwań środowiskowych we współczesnym świecie[2].

W 2007 roku, kiedy zainaugurowano kampanię, w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku – 12 753 tys. ton, ale podczas kiedy w 2007 roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie to w 2019 już 3 977 tys. ton, co świadczy o wzroście jeszcze nie wystarczającym, ale już zauważalnym, gdzie kampania Dzień Bez Śmiecenia ma też swój udział[3].

Niemały wpływ na to, mają również działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe obowiązki realizują, lecz także bardzo aktywnie włączają się w szerokie działania edukacyjne, takie jak Dzień bez Śmiecenia.

Od początku kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstało, kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych, takich jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy, krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych, które dotarły do ponad 1 100 000 odbiorców, w działania zaangażowało się ponad 1 120 000 osób. W każdym roku o akcji dowiadywało się ponad 2 000 000 odbiorców, zebrano prawie 5 300 fanów na Facebooku, a zasięg niektórych postów osiągał poziom nawet 40 600 użytkowników. Partnerzy kampanii podejmowali w tym dniu przeróżne działania: prowadzono warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe. sprzątano tereny, organizowano pikniki i ekofestyny. W ramach inicjatywy współpracowali  influenserzy i ambasadorzy.

W tym roku organizatorzy szczególnie zachęcają do pobierania bezpłatnych materiałów edukacyjnych ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl, fanpage’a na facebooku www.facebook.com/dzienbezsmiecenia i udostępniania ich jak najszerszemu gronu przyjaciół i znajomych. Także na Instagramie akcja ma swoje konto: www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/.

Jak zaangażować się w Dzień Bez Śmiecenia?

1. Pobierz tegoroczną wizytówkę akcji – kartkę elektroniczną Dnia Bez Śmiecenia, z FB www.facebook.com/dzienbezsmiecenia albo ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl i przekazuj ją dalej – do przyjaciół, rodziny, znajomych i nieznajomych.

2. Udostępnij kartkę na własnym fanpage’u i zachęcaj do tego znajomych.

3. Wejdź na fanpage na facebooku www.facebook.com/dzienbezsmiecenia, polub go i dołącz do wydarzenia oraz zachęcaj do tego znajomych. Obserwuj profil akcji na Instagramie.

4. Wejdź na kanał na YouTube „Dzień Bez Śmiecenia”, skopiuj link do filmu na stronie głównej (lub wybierz dowolny z czterech najnowszych filmików, w zależności od swoich preferencji), przekaż go jak największej liczbie osób, udostępnij na swoim fanpage’u na facebooku, lub gdziekolwiek uznasz za słuszne.

5. Zorganizuj w swoim miejscu pracy, wspólnie z przyjaciółmi w bezpiecznej formule działania (konkurs, aktywność), które będą związane z tematyką Dnia Bez Śmiecenia. Oznacz
je hasztagiem #WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia lub wyślij do organizatora. Jeżeli potrzebujesz wsparcia – napisz na: kontakt@dzienbezsmiecenia.pl

6. Pobierz darmowe materiały edukacyjne ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl

7. Weź udział w konkursach od 11 maja

8. Wszystkie swoje aktywności oznacz hasztagiem #WidzęWięcej i/lub #dzienbezsmiecenia.

9. A najważniejsze – zrób odpadowy rachunek sumienia. Czy zawsze wrzucasz odpady do odpowiedniego pojemnika? Czy segregacja jest dla Ciebie już nawykiem? Spójrz z boku i zobacz więcej!

Dzień Bez Śmiecenia to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze firmy. To pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku). Celem akcji jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów opakowaniowych, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska.

Więcej informacji: www.dzienbezsmiecenia.pl, www.facebook.com/dzienbezsmiecenia www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/

Źródło: Materiały organizatora.

[1] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata Dwudzieste, s.24.

[2] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata Dwudzieste, s.23.

[3] Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej_polskiej_2009 i 2020.