Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Do końca 2025 roku 2 tysiące sklepów sieci zostanie wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne. W ten sposób Biedronka ograniczy wykorzystanie energii ze źródeł konwencjonalnych.
Dzięki instalacjom fotowoltaicznym zużycie „czarnej energii” w sieci Biedronka spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem. Umowa z firmą Grow Energy została podpisana na okres 15 lat. Zieloną energią solarną będą zasilane placówki Biedronki, w których większość zapotrzebowania energetycznego ogniskuje się na:
Średnio przy każdym sklepie zostanie zamontowane 110 paneli. Mikroinstalacje fotowoltaiczne do 50 kWp (kilo watt peak) będą montowane na dachach. Do końca br. zostanie zamontowane przynajmniej 500 kompletnych instalacji.
– Instalacje fotowoltaiczne będą dostarczały najwięcej energii w okresach letnich, w których zapotrzebowanie na energię elektryczną jest największe. Pozwoli to odciążyć sieci przesyłowe oraz elektrownie, obniżając ryzyko ograniczeń w dostawie energii, które zwłaszcza obecnie w czasie niedoborów węgla i gazu stanowią poważne wyzwanie dla krajowej energetyki. Obecnie mamy 118 instalacji tego typu, a zatem zwiększenie ich liczby do 2118 realnie ograniczy zużycie przez nas energii z węgla – mówi Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.
To kolejna proekologiczna inicjatywa sieci Biedronka realizowana zgodnie ze strategią ochrony środowiska. Od 2017 roku Biedronka obniżyła emisję CO2 o blisko 45 proc. w zakresie 1 i 2 protokołu GHG w ramach swojej działalności. Było to możliwe przede wszystkim dzięki modernizacjom istniejących placówek. We wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. Systemy BMS pozwalają na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi, harmonogramowanie ich czasu pracy w zależności od dni i godzin otwarcia oraz analizę zużycia mediów. Średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spadło o minimum 15%.
Źródło: inf. pras.