lut 25 2016

Debata: Założenia do zmiany dyrektywy ETS – czy spakietowanie dyskusji nt. sektorów ETS i non-ETS może być skutecznym środkiem do optymalizacji polskiej ścieżki redukcji emisji CO2

Lokalizacja: Polska,

Debata „Założenia do zmiany dyrektywy ETS – czy spakietowanie dyskusji nt. sektorów ETS i non-ETS może być skutecznym środkiem do optymalizacji polskiej ścieżki redukcji emisji CO2” odbędzie się 25.02.2016r. w godz. 11:00-14:00, w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej, ul. Bracka 6/8 w Warszawie.

Formularz rejestracyjny na stronie organizatora.

Debata poświęcona będzie celom polityki klimatyczno-energetycznej do 2030 roku, które zostały ustanowione przez Radę Europejską 24.10.2014r. Obejmują one: redukcję emisji GHG o 40% w stosunku do 1990 roku (instalacje ETS 43%, non-ETS 30% w odniesieniu do 2005r.), udział energii z OZE i poprawę efektywności energetycznej po 27%. Przewidziano mechanizmy kompensacyjne dla krajów o niższym stopniu rozwoju. Należą do nich: możliwość bezpłatnego przydzielania uprawnień do emisji w ramach EU ETS dla wytwórców energii elektrycznej (tzw. derogacje CO2) w ramach krajowych puli uprawnień do sprzedaży poprzez aukcje oraz Fundusz Modernizacyjny utworzony ze środków ze sprzedaży rezerwy uprawnień równej 2% całkowitej puli unijnej w okresie 2021-2030.

Prace nad dokumentami wdrożeniowymi dla polityki klimatyczno-energetycznej do 2030 roku trwają; Komisja Europejska zamierza przedstawiać do publicznych konsultacji w lutym br. propozycje uwzględnienia ustaleń Konferencji Paryskiej COP21. Wpływ na polską gospodarkę i zachowanie jej konkurencyjności zależy od szczegółowych rozwiązań, zatem Polska powinna zabiegać o uwzględnienie jej stanowiska. Według Pani Premier Beaty Szydło: Chcemy wywiązać się ze zobowiązań dotyczących ochrony klimatu, ale też chcemy, aby polska gospodarka się rozwijała (…) Chodzi o możliwość spokojnego rozwoju gospodarki, stworzenia warunków do konkurowania polskich przedsiębiorstw.”

Polska nie zgadza się ze zbyt ambitną polityką i składa skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości na przyjęte przez Parlament Europejski i Radę Europejską przyspieszenie terminu wdrożenia rezerwy stabilności rynkowej (Market Stability Reserve – MSR). Zamiast w 2021 r. miałby on wejść w życie z początkiem 2019 r.

Przedmiotem dyskusji podczas debaty będą zagadnienia dotyczące ścieżki dla Polski zmniejszania emisji CO2, a w tym:

  • Optymalizacja redukcji emisji CO2 w skali całej gospodarki (sektory objęte ETS i non ETS) uwzględniając cel unijny i koszty możliwe do poniesienia przez polską gospodarkę,
  • Wpływ proponowanych zmian na carbon leakage,
  • Koszty redukcji emisji CO2 w sektorze wytwarzania energii elektrycznej i ciepła,
  • Możliwość skorzystania z derogacji; wpływ na ceny energii elektrycznej, rozwój inwestycji,
  • Projekt funkcjonowania i zarządzania Funduszem Modernizacyjnym,
  • Czy możliwa jest wspólna dyskusja i dążenie do „spakietowanie” ustaleń dla ETS i non-ETS i czy może się to przyczynić do utrzymania konkurencyjności polskiej gospodarki?

Do panelu eksperckiego zaproszeni zostali:

  • Halina Bownik-Trymucha, Przewodnicząca Rady Programowej, Procesy Inwestycyjne
  • Mirosław Kowalik, Prezes Zarządu, ENEA
  • Arkadiusz Krężel, Przewodniczący Rady Nadzorczej, Impexmetal
  • Michał Kurtyka, Wiceminister Energii
  • Jerzy Kwieciński, Wiceminister Rozwoju
  • Mirosław Motyka,  Prezes Rady Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej
  • Remigiusz Nowakowski, Prezes Zarządu, Tauron
  • Piotr Piela, Partner, EY
  • Konrad Szymański, Minister ds. Europejskich
  • Roman Targosz, Dyrektor ds. Projektów Energetycznych, Europejski Instytut Miedzi
  • Piotr Woźniak, P.O. Prezesa Zarządu, PGNiG