lut 21 2012

Cała prawda o polskim CSR – Warszawa

Lokalizacja: Polska,

1 marca w Warszawie odbędzie się Konferencja „Cała prawda o polskim CSR”, podczas której przedstawione zostaną wyniki pierwszego w Polsce badania małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w oparciu o normę ISO 26 000.

Termin: 1 marca 2012 r., godz. 9:30-13:00

Miejsce: Ministerstwo Gospodarki, Pl. Trzech Krzyży 3/5  Warszawa, sala AB

PROGRAM

9.30-10.00 Rejestracja uczestników

10.00-10.30 Powitanie gości
Pani Minister Grażyna Henclewska (Ministerstwo Gospodarki)
Pani Prezes Bożena Lublińska – Kasprzak (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości)

10.30-12.00 Prezentacja najważniejszych wyników badań (SMG KRC i PwC)

Aleksandra Stanek-Kowalczyk Manager w zespole ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu (PwC)
Łukasz Makuch Koordynator CSR (PwC)
Anna Dyjas-Pokorska New Business Director (MB SMG/KRC)
Marta Kudrewicz-Roszkowska Research Manager (MB SMG/KRC)
Hanna Uhl Research Manager (MB SMG/KRC)

12.00-12.30 Komentarz ekspertów:
Pan prof. Witold Orłowski (Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej)
Pan dr Bolesław Rok (oczekiwane potwierdzenie udziału)
Pani Mirella Panek-Owsiaoska (Forum Odpowiedzialnego Biznesu)

Moderatorka: Pani Irena Pichola Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu (PwC)

12.30-13.00 CSR z perspektywy przedsiębiorstw
przedstawiciel dużej firmy
przedstawiciel małej firmy

Raport z badania będzie dostępny 1 marca 2012 na stronie www.parp.gov.pl.

Wdrażanie standardów społecznej odpowiedzialności wpisuje się w strategiczne dokumenty dotyczące rozwoju gospodarczego Polski, m.in. w założenia Strategii Rozwoju Kraju, w Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (stanowiące odzwierciedlenie celów Strategii Lizbońskiej) oraz Strategię Europa 2020. W związku z podejmowanymi i planowanymi działaniami administracji publicznej w zakresie promowania oraz wspierania praktyk w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego biznesu, konieczne było przeprowadzenie badania, które pozwoliłoby na ocenę obecnej sytuacji poprzez zbadanie świadomości idei odpowiedzialności społecznej oraz analizę stanu wdrażania standardów CSR w polskich przedsiębiorstwach. Dotychczasowe badania w obszarze CSR skupiały się na dużych firmach, bądź na samej znajomości zagadnienia, pomijając przedsiębiorstwa małe i średnie.

Przeprowadzone przez PARP w XII 2011 roku badanie „Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu wraz z opracowaniem zestawu wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach” jest największym i najbardziej kompleksowym badaniem przeprowadzonym dotychczas w Polsce dotyczącym stanu wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu. Oparcie jego metodologii o normę ISO 26000, która jest nowym dokumentem, ale też kompleksowo ujmuje zagadnienie społecznej odpowiedzialności i integruje zasady i zapisy dotychczas istniejących wytycznych i standardów, pozwala zapewnić, że badanie zostało przeprowadzone w odniesieniu do najlepszej praktyki międzynarodowej. Ważnym elementem badania, jest ujęcie w próbie zarówno firm mikro, małych i średnich jak i dużych.

Celem badania było:

  • pomiar stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu;
  • analiza praktyk w zakresie CSR w polskich przedsiębiorstwach;
  • wskazanie obszarów CSR, które przedsiębiorcy planują rozwijać w najbliższej przyszłości;
  • opracowanie portfela wskaźników w obszarze CSR, które będą uzupełniały pomiar ewaluacji ex-post dla wybranych grup beneficjentów POIG.

Koncepcja badania została oparta o normę ISO 26000 i odnosi się do 7 obszarów odpowiedzialności społecznej: ład organizacyjny, prawa człowieka, relacje z pracownikami, środowisko, uczciwie praktyki rynkowe, relacje z konsumentami oraz zaangażowanie społeczne i rozwój.

Badanie objęło zarówno ogólnopolska próbę przedsiębiorców (n=850; szczegółowy opis próby str. 236) jak również  próbę beneficjentów (n=400) wybranych Działań PO IG, wdrażanych przez PARP. Badaniem zostali objęci beneficjenci tych Działań, których celem było zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.