Publikacje FOB

Każdego roku Forum Odpowiedzialnego Biznesu opracowuje liczne badania, analizy i publikacje dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce i na świecie. Dostarczamy wiedzy na temat CSR i zrównoważonego rozwoju, bezpłatnie udostępniając wyniki naszej pracy na portalu odpowiedzialnybiznes.pl

Wszystkie publikacje

Trendy CSR 2013

Trendy CSR 2013

Trendy CSRAgata Gruszecka-Tieśluk (red.)

Firmy coraz częściej rozumieją, że być odpowiedzialnym, to znaczy odpowiadać na potrzeby społeczne, ekonomiczne i ekologiczne miejsca, w którym przyszło im funkcjonować.

czytaj więcej
Łączy nas różnorodność! – Przewodnik po Karcie Różnorodności

Łączy nas różnorodność! – Przewodnik po Karcie Różnorodności

Niezbędnik Odpowiedzialnego BiznesuForum Odpowiedzialnego Biznesu

Dobre praktyki polskich firm w zakresie zarządzania różnorodnością, inspirujące wywiady, praktyczne wskazówki oraz informacje na temat europejskiego kontekstu Kart Różnorodności znaleźć można w pierwszym przewodniku po wdrażaniu Karty Różnorodności „Łączy nas różnorodność!” – wydanym właśnie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, koordynatora Karty Różnorodności w Polsce.

czytaj więcej
Spotkanie dwóch światów. Współpraca podmiotów ekonomii społecznej z biznesem

Spotkanie dwóch światów. Współpraca podmiotów ekonomii społecznej z biznesem

Niezbędnik Odpowiedzialnego BiznesuForum Odpowiedzialnego Biznesu

Na pograniczu biznesu i celów społecznych działa sektor przedsiębiorczości społecznej, który daje szansę aktywizacji zawodowej osobom wykluczonym na rynku pracy: niepełnosprawnym, bezrobotnym, młodym matkom. Publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Spotkanie dwóch światów. Współpraca podmiotów ekonomii społecznej z biznesem” wskazuje jak duże firmy mogą kooperować z takimi podmiotami.

czytaj więcej
Zrównoważona innowacyjność w polskich przedsiębiorstwach

Zrównoważona innowacyjność w polskich przedsiębiorstwach

BadaniaForum Odpowiedzialnego Biznesu

89% polskich przedsiębiorstw deklaruje zainicjowanie lub wdrożenie projektów innowacyjnych w ostatnich 3 latach swojej działalności. W firmach posiadających sformalizowana strategię społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), odsetek ten wynosi aż 97%. W zakresie pobudzania innowacyjności coraz popularniejsza staje się grywalizacja – to główne wnioski badania „Zrównoważona innowacyjność w polskich przedsiębiorstwach: stan obecny a wyzwania”.

czytaj więcej
Analiza tematyczna „Biznes i prawa człowieka: czas na pragmatyzm”

Analiza tematyczna „Biznes i prawa człowieka: czas na pragmatyzm”

Analizy tematycznePraca zbiorowa

Przestrzeganie praw człowieka w ramach prowadzenia działalności gospodarczej jest podstawowym elementem etycznego biznesu i wspólną odpowiedzialnością firm, państw oraz podmiotów społecznych, które powinny współpracować na rzecz przeciwdziałania ich łamaniu. Różne rozumienie poczucia odpowiedzialności firm, brak dobrze funkcjonujących mechanizmów zaradczych oraz naprawczych w zakresie naruszeń praw człowieka to nadal kluczowe wyzwania związane z tym zagadnieniem. Dla firm naruszenia w tym zakresie to kolejne ryzyko biznesowe, które powinny zaadresować przeprowadzając m.in. due diligence praw człowieka – do główne wnioski analizy tematycznej „Biznes i prawa człowieka: czas na pragmatyzm”, przygotowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

czytaj więcej
Wspólna odpowiedzialność. Rola innowacji

Wspólna odpowiedzialność. Rola innowacji

KsiążkiForum Odpowiedzialnego Biznesu, Natalia Ćwik (red.)

Książka zawiera przykłady zarówno innowacji społecznych jak i ekologicznych oraz rozważanie dotyczące tego, jak pracownicy czy konsumenci mogą inicjować innowacje i tworzyć nowe modele biznesowe. Częścią publikacji są także case studies z Polski i zagranicy przybliżą istniejące dobre praktyki.
czytaj więcej
Analiza Tematyczna „Kobiety w biznesie: stan obecny, proponowane rozwiązania”

Analiza Tematyczna „Kobiety w biznesie: stan obecny, proponowane rozwiązania”

Analizy tematyczneForum Odpowiedzialnego Biznesu

Mimo wielu pozytywnych zmian w sytuacji kobiet na rynku pracy, wciąż aktualne pozostają zjawiska dyskryminacji ze względu na płeć, nierówny dostęp do awansów, niski udział kobiet w zarządach czy nierówne wynagrodzenie za tę samą pracę. W analizie „Kobiety w biznesie: stan obecny, proponowane rozwiązania” Forum Odpowiedzialnego Biznesu wskazuje na obecne trendy zwiększania udziału kobiet w biznesie oraz rozwiązania na przyszłość.

czytaj więcej
Edukowanie konsumentów – doświadczenia polskiego rynku

Edukowanie konsumentów – doświadczenia polskiego rynku

Niezbędnik Odpowiedzialnego BiznesuForum Odpowiedzialnego Biznesu

Konsument uczy się przez całe życie. Najczęściej im więcej wie, tym więcej wymaga od produktów i usług, jakie wybiera oraz od  firm, które je dostarczają.  Czy w takiej sytuacji firmom opłaca się dostarczać konsumentom wiedzy w ramach programów edukacyjnych? Nowa broszura FOB z cyklu „Niezbędnik odpowiedzialnego biznesu” pokazuje, że warto taki wysiłek podjąć choć należy się do tego właściwie przygotować.

czytaj więcej
Mierzenie efektywności i wpływu społecznego działań CSR

Mierzenie efektywności i wpływu społecznego działań CSR

KsiążkiForum Odpowiedzialnego Biznesu

Coraz więcej firm w Polsce realizuje praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), jednak niewiele z nich mierzy efektywność, czy wpływ społeczny swoich działań. Jakie są sposoby mierzenia niematerialnych skutków CSR i jak robią to inni, opisuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu w publikacji „Mierzenie efektywności i wpływu społecznego działań CSR”.

czytaj więcej