Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu

Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu

Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu” to publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która stanowi unikatowy zestaw artykułów eksperckich, studiów przypadków, wywiadów i badań, rzucających nowe światło na temat marketingu i społecznej odpowiedzialności biznesu. Zawarto w niej przegląd takich trendów marketingowych jak marketing w sieci, collaborative consumption, eko-rodzicielstwo, czy marketing społeczny.

– Konsumenci zaczynają bardziej świadomie korzystać z produktów i usług, firmy coraz dokładniej badają potrzeby swoich klientów i klientek. Działy marketingu korzystają z nowatorskich dziedzin wiedzy (neurolingwistyka), używają nowych metod i narzędzi (targetowanie behawioralne), a duża część komunikacji marketingowej odbywa się za pomocą mediów społecznościowych – pisze we wstępie Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Konsumenci często pozostają zagubieni i zdezorientowani. Trwa, często bardzo nierówna, walka o nasze serca i portfele, a marketing partyzancki, szeptany czy wirusowy ma jeszcze skuteczniej przekonywać nas do kupna, zmiany czy nabywania coraz to nowych marek i modeli.

„Rola marketingu” będzie lekturą przydatną dla praktyków, ale również dla wszystkich zainteresowanych tematem odpowiedzialnego marketingu i CSR-u (ang. Corporate Social Responsibility, CSR). Znajduje się w niej 20 artykułów, 6 wywiadów z ekspertami, przegląd kodeksów branżowych, studia przypadków oraz analizy i badania. Po raz pierwszy zaprezentowano wyniki badania dotyczącego odpowiedzialnego marketingu w organizacjach pozarządowych.

Publikacja jest kontynuacją serii „Wspólna odpowiedzialność”, której celem jest analizowanie i pogłębianie wybranych aspektów zarządzania z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności biznesu. Wcześniej wydana „Rola dostaw i zakupów” porusza tematykę łańcucha dostaw.

SPIS TREŚCI

Wstęp / Mirella Panek-Owsiańska

Marketing odpowiedzialny, czyli jaki? / Natalia Ćwik

Okiem ekspertów – wywiady

1. Zrównoważony marketing / wywiad z Simonem Lee, Business in the Community

2. Przedsiębiorstwo to organizacja społeczna / wywiad z dr Ewą Hope, Politechnika Gdańska

3. Zrozumieć zasady gry / wywiad z Grzegorzem Kiszlukiem, Brief

4. Po pierwsze: nie okłamuj konsumenta / wywiad z Konradem Drozdowskim, Rada Reklamy

5. Projektowanie jako sztuka rozwiązywania problemów / wywiad z Dorotą Kabałą, Knockoutdesign

6. W kulturze konsumpcyjnej pełna satysfakcja nie istnieje / wywiad z Goergem Ritzerem

(wywiad udostępniony dzięki uprzejmości portalu Marketing przy Kawie)

CSR i marketing

1. Jak CSR zmienia współczesny marketing? / Katarzyna Jędrzejewska

2. Produkt społecznie odpowiedzialny / dr Ewa Jastrzębska

3. Czy można zmierzyć społeczną „odpowiedzialność” marki? / Barbara Szczęsna

4. Marketing a siła interesariuszy / Marta Karwacka

Marketing i ekologia

1. Markting – dlaczego nie zielony? / Przemysław Oczyp

2. Ekologia w pracy marketera / Joanna Mieszkowicz

Marketing społeczny i nie tylko

1. Marketing społeczny / Paweł Prochenko

2. „Dos and dont’s” kampanii społecznych / Mirella Panek-Owsiańska

3. Marketing produktów Sprawiedliwego Handlu / Paweł Rokicki

4. Marketing w podmiotach ekonomii społecznej / Magdalena Sułek-Domańska,

Katarzyna Zabratańska

Trendy i innowacje

1. Marketing w sieci. Wyzwania dla odpowiedzialności biznesu / Maria Roszkowska-Śliż

2. Nowe style zrównoważonej konsumpcji / Magdalena Andrejczuk

3. Mniej, czyli jeszcze więcej: Collaborative Consumption / Noemi Gryczko

4. Zielone pokolenie, czyli jakiego marketingu oczekują eko-rodzice / wypowiedzi:

Anna Nogajska, Magdalena Sendor, Anna Zdrojewska, Ewa Dumańska, Emilia Lorenc,

Katarzyna Koper, Ewa Jakubowska-Lorenz

Wyzwania

1. CSR a strategie cenowe / Marta Krawcewicz

2. Marketing a konsumpcjonizm / Marta Karwacka

3. Reklama niebezpieczna dla dzieci!? / dr hab. Anna Maria Zawadzka

4. Odpowiedzialność społeczna a marketing w krajach rozwijających się / Karolina Szlasa

Badania

1. Odpowiedzialny marketing oczami menedżerów / Natalia Ćwik

1.1. Komentarz / Paweł Niziński

2. Panel CSR – badanie postaw konsumentów / Monika Probosz

3. Odpowiedzialny marketing w organizacjach pozarządowych / Marcin Grzybek

3.1. Komentarz / Malina Wieczorek

Narzędzia

1. Etyka działań marketingowych / dr Agata Rudnicka

2. Narzędzia zrównoważonego marketingu / na podstawie materiałów CSR Europe

Studia przypadków

1. Przegląd dobrych praktyk

2. Zmień pieluszkę! / Agata Szczotka-Sarna

3. Re.produkt 3 / Agata Szczotka-Sarna

4. Więcej dobrej energii dla Japonii / Agata Szczotka-Sarna

5. „Słodkie” życie pszczół / Paweł Szaradowski

6. Awateef / Knockoutdesign

Źródło: Informacja własna