Raport „The Values Revolution”

Raport „The Values Revolution”

Autorzy: University of Cambridge

Data i miejsce wydania: 2015

Oczekiwania młodych Brytyjczyków względem biznesu są dużo wyższe niż reszty społeczeństwa. Idzie za tym także inne podejście do pracy i sposobu motywowania pracowników. Podobne zmiany zachodzą także w Polsce.

Jak pokazuje badanie The Values Revolution, przygotowane przez Judge Business School Uniwersytetu Cambridge, 62% Brytyjczyków urodzonych w latach 1981-1996 chciałoby pracować w firmach, które pozytywnie wpływają na otoczenie, a dokładnie połowa z nich wolałaby to niż większą pensję . W przypadku urodzonych wcześniej wartości te wynoszą odpowiednio 42% i 44%. Co ważne, 53% spośród najmłodszych pracowników pracuje ciężej, gdyby widzą swój pozytywny wpływ na innych.

Zmiany dotyczą także zrozumienia wpływu związanego ze świadomą konsumpcją. 60% młodych mieszkańców Wysp Brytyjskich woli kupować produkty i usługi firm znanych ze swojego zaangażowania społecznego, a 38% spośród nich byłoby w stanie zapłacić więcej za takie produkty i usługi. W przypadku urodzonych wcześniej wartości te wynoszą odpowiednio 50% i 31%. 2/3 młodych mieszkańców Wysp Brytyjskich podejmuje decyzje konsumenckie, biorąc pod uwagę wpływ społeczny i środowiskowy firm.

Autorzy zwracają także uwagę na zaangażowanie najmłodszych mieszkańców Wysp Brytyjskich w wolontariat i prace na rzecz innych. 2/3 spośród nich było wolontariuszami, 63% oddaje datki na cele charytatywne, a 52% podpisuje petycje on-line. Osoby te wchodzą lub już weszły na rynek pracy, zmieniając podejście do zarządzania zespołem.

O to tym, jak wyglądają na tym tle polscy młodzi pracownicy mówi Piotr Sobolewski, koordynator Ligi Odpowiedzialnego Biznesu – programu studenckiego Ligi Odpowiedzialnego Biznesu.

Dla pokoleń „Y” i „Z”, które w przeciągu dekady stanowić będą ponad 70% pracowników w Polsce, coraz ważniejsze jest społeczne zaangażowanie firmy. Wskazuje na to rosnąca popularność przedsiębiorstw, które w swój „kod DNA” wpisane mają zasady zrównoważonego rozwoju czy społeczną odpowiedzialność. Przykładem może być Rano Zebrano – portal zakupowy ze zdrowymi produktami spożywczymi, który nie tylko wspiera małe gospodarstwa rolne, ale również buduje wokół siebie zaangażowaną społeczność. Naturalnym staje się dialog z interesariuszami. A to miedzy innymi bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Pomysły na aplikację przedstawiającą łańcuch dostaw związanego z danym produktem stają się rzeczywistością. Wszystkie te czynniki wraz  z rozwijającymi się technologiami oraz najnowszymi analizami Głównego Urzędu Statystycznego, mówiącymi o tym, że 2020 rok rozpocznie okres niedoboru rąk do pracy (czynnikami wpływającymi będzie emigracja oraz przejście na emerytury pracowników z obecnego wyżu demograficznego), stanowią wyraźny sygnał dla firm, że bycie firmą, która wdraża zasady CSR będzie opłacalne.

Pobierz publikację „The Values Revolution”

A jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o stosunku pracodawców do Pokolenia Y i Pokolenia Z  w Polsce, przeczytaj artykuł stworzony we współpracy portalu WysokieObcasy.pl i Karty Różnorodności „Sześć problemów w pracy, które rozwiążą nam Millenialsi!”